Szállítmányozás 2024 konferencia

Tovább nyílt az olló a III. negyedévben – már veszteséges a közúti fuvarozás

Ismét romlott a hazai közúti fuvarozók helyzete a DigiLog Consulting által közzétett, 2023. III. negyedévi Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 23Q3) adatai szerint. Szakértői elemzésükből megtudhatjuk, hogy tovább nyílt a költség-ár olló, mivel a költségek az előző negyedévhez és a tavalyi év hasonló időszakához képest is nőttek, miközben a fuvardíjak csökkentek. Ennek egyenes következménye, hogy a harmadik negyedévben a fuvarozók jó része már veszteséget termelt.

A fuvaros szolgáltatók kedvezőtlen eredménye nem meglepő ilyen gazdasági környezetben. A logisztikai szektort megbízásokkal ellátó két fő terület, az ipar és a kiskereskedelem is mélyrepülésben volt a III. negyedévben. Annak ellenére, hogy a járműgyártás jól teljesített, a hazai ipari termelés 5,1%-kal maradt el a tavalyi III. negyedéves teljesítményétől. A kiskereskedelem pedig ennél is nagyobb, 7,3%-os esést mutatott.

Költségek

Az üzemanyagár mintegy 10%-ot emelkedett az előző negyedévhez képest, de még mindig legalább 15%-kal olcsóbb az előző év harmadik negyedéves szintjéhez képest. Jelentősebb mértékben emelkedett viszont az összes többi költség, a gépkocsivezetői bérek, az autópályadíjak, a járművek és finanszírozásuk, az alkatrész- és szervizköltségek stb. Mindezek eredményeképpen a harmadik negyedévben a nemzetközi fuvarozásban 5,2%-os, a belföldiben pedig 7,6%-os összköltségnövekedés mérhető az előző negyedévéhez viszonyítva, míg 2023 azonos időszakához képest 9,6, illetve 8,1%-os az emelkedés.

Hatékonyság, termelékenység

Az alacsony szállítási igény következtében Q3-ban is romlottak az iparág hatékonysági és termelékenységi mutatói. Csökkent a kamionok futásteljesítménye, az üres futások mértéke pedig emelkedett. Ezek a változások tovább emelik a fuvarozók rakott kilométerre eső költségeit.

Árfolyam

A hazai fizetőeszköz euróhoz viszonyított árfolyama jelentős hatással bír a nemzetközi fuvarozás eredményességére, mivel a bevételek nagy része euróban, a költségek jó része viszont forintban kerül elszámolásra. A forint volatilitása miatt ez az előző negyedévhez képest 1,1%-kal segítette, míg 2022 Q3-hoz képest 1,8%-kal rontotta a szállítási tevékenység eredményességét.

Kereslet – kínálat – ár

Annak ellenére, hogy az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozók 9,6, míg belföldes kollégáik 8,1%-os díjemelkedéssel tudták volna ellensúlyozni költségeik növekedését és hatékonyságuk romlását, a díjszint 4,5, ill. 2,2%-kal csökkent. A csökkenés mögött a kapacitásfelesleg áll. A recessziós környezet miatt csökkent az áruforgalom, a kereslet pedig a fuvarozási szolgáltatások iránt is visszaesett, ugyanakkor a fuvarozók még nem csökkentették le eléggé járműveik számát, így kamionból továbbra is túlkínálat van ezen a rendkívül versengő piacon, ami jól látható az árak esésében.

2024-es kilátások

Jó hír a költségek növekedése szempontjából az infláció látványos csökkenése, ami 2024-ben bizonyára mérsékelni fogja a fuvarozási szolgáltatások előállításához szükséges komponensek árait is. Szintén pozitívum a kormány és a fuvarozók között létrejött együttműködési megállapodás, mely szerint több szektorális támogatásban is részesítik a szakmát. Mindezek azonban csak kis mértékben enyhítik a fuvarozókon lévő kettős nyomást, és nem oldják meg nehéz gazdasági helyzetüket. Brutális, akár 40–50%-os emelkedés várható a hazai és akár 70–80%-os a német használatarányos útdíj esetében, itthon pedig jelentősen emelkedik a gázolaj jövedéki adója is. Ezek az adóemelések és az általános infláció okozta drágulás akár további 16–21%-os áremelkedést is okozhat a jövő évi fuvardíjakban. A kereslet növekedése lassú ütemben halad, így a kapacitásfelesleg és a nyomott ár is biztosra vehető 2024 első felében. A fuvarozóknak tehát továbbra is alacsony megrendelésállománnyal, de emelkedő költségekkel kell számolniuk. Ha a megbízók kihasználják az árversenyt, és nem fizetik meg az emelkedő költségeket, úgy hamarosan megindulhat a kamionok számának csökkentése, ami viszont a recesszió véget értével okozhat majd komoly kapacitáshiányt.

„A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a Közúti Fuvarozási Árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben. Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek, ma már széles körben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.