Nem javult a helyzet a közúti fuvarozásban, továbbra is a veszteség felé robog az ágazat

A DigiLog Consulting által közzétett 2023. II. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 23Q2) és szakértői elemzés egyértelműen kimutatja, hogy a közúti fuvarozás költségeinek növekedését a csökkenő üzemanyagár és az adómentesen kifizethető napidíj emelése sem kompenzálta. Az általános költségnövekedés és hatékonyságcsökkenés ellensúlyozásához mintegy 6,6–6,8 százalékos áremelésre lett volna szükség, de a díjak 2,7–4,3 százalékot csökkentek az előző év azonos időszakához képest.

Együtt szenved a szállítási ágazat is a már negyedik negyedéve recesszióban lévő magyar gazdasággal. A KSH 2023Q2-es adatai szerint az áruszállítás teljesítménye 13 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül a legnagyobb szállítási alágazat, a közúti fuvarozás teljesítménye 16 százalékkal romlott. Nem meglepő ez a jelentős zuhanás, hiszen a mezőgazdasági és a járműgyártási teljesítményeken kívül a fuvarozás minden piacán romlott a helyzet. Esett az ipar, az építőipar és a kiskereskedelem teljesítménye, így csökkent a szállítási igényük is.

A fuvarozás tovább drágult, annak ellenére, hogy az üzemanyagárak 12–13 százalékkal csökkentek az I. negyedévhez képest, és így már közel 21 százalékkal lett olcsóbb az energiahordozó, mint az előző év hasonló időszakában.

A KFX 23Q2-es mérései szerint a belföldi fuvarozásban 3,6 százalékos, a nemzetköziben pedig 5,0 százalékos drágulás figyelhető meg az idei év I. negyedévéhez képest, ami 2022. II. negyedévéhez képest 6,8 százalék, illetve 6,6 százalékos növekedést mutat. Ez az inflációtól ugyan elmaradó, de továbbra is igen jelentős emelkedés három komponensből tevődik össze:

 

  1. Az általános inflációs környezet miatt – az üzemanyag kivételével – tovább nőtt az összes fuvarozási költségelem, úgymint bérköltségek, autópályadíjak, amortizációs és kamatköltségek, javítás, biztosítás stb.
  2. A recessziós gazdasági környezet hatására jelentősen visszaesett a megrendelések állománya, ami rontotta az ágazat hatékonysági és termelékenységi mutatóit (csökkent a járművek futásteljesítménye, és nőtt az üres futások mértéke).
  3. Az erősödő forint-euró kurzus pedig főként a nemzetközi fuvarozók esetében gyakorolt negatív hatást a gazdálkodásra.

 

A recessziós környezet miatt a fuvarozók nem tudták áthárítani a rájuk nehezedő 6,6–6,8 százalékos drágulást, sőt, a belföldi fuvarozók 4,3 százalékos, míg nemzetközi relációban dolgozó kollégáik 2,7 százalékos díjcsökkenést szenvedtek el 2022. II. negyedévéhez képest. Rossz alkupozíciójuk részben a szolgáltatásaik iránt megcsappant keresletből fakad, részben pedig abból, hogy középtávon sem tudták kapacitásaikat a csökkenő kereslethez igazítani. A belföldi piacon csak 2 százalékkal csökkent a kamionok száma, a nemzetközi piacon pedig közel 4 százalékkal még nőtt is.

A makroelemzések nem sok jóval kecsegtetnek az év hátralévő részére sem. A költségek növekedése az infláció enyhülésével lassul ugyan, de nem áll meg. Az elhúzódó recesszió és a reálbérek csökkenése miatt kialakult kereslethiány sem oldódik meg a közeljövőben. A fuvarozóknak tehát alacsony megrendelésállománnyal, de emelkedő költségekkel kell számolniuk a második fél évben is. Ha pedig tovább csökkennek a fuvardíjak, akkor elkerülhetetlenné válik a kapacitások jelentős visszavágása.

Ennél is rosszabb képet festenek a 2024-es kilátások. Brutális, akár 40–50 százalékos emelkedés várható a hazai használatarányos útdíj esetében, és jelentősen nő gázolaj jövedéki adója is – ezek együttesen akár 15–20 százalékos áremelkedést is okozhatnak a jövő évi fuvardíjakban.

„A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a Közúti Fuvarozási Árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben. Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek, ma már széles körben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.