A DigiLog Consulting 2022. IV. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindexéből (KFX) megállapítható, hogy a közúti fuvarozás költségei az inflációt lényeges meghaladó mértékben emelkedtek az elmúlt évben. A rendszerváltás óta nem látott mértékű költségnövekedést a nemzetközi fuvarozásban 25,1 százalékos, míg a belföldiben 34,9 százalékos díjemelés kompenzálta volna maradéktalanul, melyet a fuvarozók többé-kevésbé el is értek az év végére.
Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting alapítója és ügyvezetője szerint a költségek megugrásának fő oka az energiaválságból következő gázolajár-emelkedés volt, mely a növekedés közel kétharmadáért felelős. A második kiemelt eleme a gépjárművezetők bérének évek óta tartó, trendszerű emelkedése, mely a növekedés ötödét okozza. Messze lemaradva az előbbiektől, de még érezhető drágító tényezők: az autópályadíjak, az eszközköltségek (amortizáció, lízingkamat) és az egyéb költségek emelkedése (irodai személyzet, telephely, javítás-karbantartás stb.). Fontos kiemelni, hogy az év utolsó 3 hónapjában már a hatékonyság és termelékenység sem tompította a fenti negatív hatásokat, ugyanis már visszaesett a kereslet a logisztikai szolgáltatások iránt.
A hazai üzemanyagárak intenzívebb emelkedése és a nemzetközi fuvarozást jelentősen segítő forintgyengülés okozta a belföldi és a nemzetközi fuvarozás között kialakult jelentős különbséget, továbbnövelve ezzel a hazai infláció átlag feletti értékét.
A Közúti Fuvarozási Árindex aktuális értéke 2022. IV. negyedévre vonatkozóan, 2021 teljes évhez viszonyítva (2022. IX-XII. hó/2021. I-XII. hó):
nemzetközi fuvarozás esetén:125,1 százalék,
belföldi fuvarozás esetén: 134,9 százalék.
Ez azt jelenti, hogy a 2022. IV. negyedévben jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 25,1 százalékos, a belföldi fuvarozás esetében 34,9 százalékos díjemelés kompenzálná (a 2021-es díjszinthez viszonyítva). Ehhez képest a fuvarozók nemzetköziben 24,1 százalék, belföldön pedig 30,3 százalékos díjemelést értek el. A nemzetközi fuvarozók tehát szinte teljesen érvényesíteni tudták a költségeik növekedését, míg a belföldi fuvarozóknál még 4–5 százalék deficit mutatkozik.
A IV. negyedéves KFX-ből már látható, hogy a fuvarozási piac trendfordulóhoz érkezett. A 2022-es extrém költségemelkedést az enyhe kapacitáshiányos piaci helyzet tette átháríthatóvá, ez a túlkereslet azonban már az év utolsó hónapjaiban jelentkező gazdasági visszaesés miatt eltűnt. A tanácsadócég előrejelzése szerint a költségek növekedése folytatódik 2023-ban is, de lendülete és szerkezete jelentősen megváltozik. A korábban legextrémebb komponens, az üzemanyagár vélhetően nem drágul tovább éves átlagban, azonban a többi költségelem részben átveszi a helyét. A munkaerő költsége tovább kúszik felfelé, emelkednek az autópályadíjak, sőt az eszközköltségek is jelentősen növekednek a kamionok árának és a finanszírozási kamatok megugrása miatt. Az intenzív inflációs környezetben pedig dinamikusan emelkednek az egyéb költségek is. Tovább rontja az idei kilátásokat a csökkenő piaci igény, ami a kiskereskedelem és a beruházások 4–5 százalékos csökkenéséből szükségszerűen következik. Az egyetlen pozitívnak ígérkező piaci trend az ipari termelés és ezzel párhuzamosan az export növekedése lehet, melyet több neves elemző jelez előre.
„Az év legnagyobb kérdése tehát, hogy miképp tudják a fuvarozók érvényesíteni vagy kigazdálkodni a 2023-ra prognosztizált közel 10 százalékos költségnövekedésüket egy recessziós környezetben. Nagyon kiélezett ártárgyalásokra lehet számítani az év első felében, hiszen ilyen gazdasági helyzetben a megbízók is spórolni szeretnének, a kapacitástöbblet pedig fokozza az árnyomást az egyébként is nagyon versengő közúti piacon” – tette hozzá a szakember.