A fuvarozás költségeinek emelkedéséből fakadó, kényszerű díjemelés mértéke már 2022 első fél évben elérte a korábban egész évre becsült 21 százalékos szintet. Mivel a költségek növekedése várhatóan a második fél évben is folytatódik, kénytelenek vagyunk emelni az idei előrejelzésünkön – áll a DigiLog Consulting, a Közúti Fuvarozási Árindexet 2022-ben bevezető tanácsadócég közleményében.
A költségek növekedését a második negyedévben is az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedése generálja. Új elemként lépett elő a járművek beszerzési és finanszírozási költségének fokozatos emelkedése, mely mögött a gyártók áremelése és a jegybanki alapkamat növekedése áll. Szintén új jelenség az ún. „egyéb költségek” emelkedése, mivel az akár kétszámjegyű infláció szinte minden egyéb fuvarozási komponenst érint már (irodai dolgozók bére, iroda, szerviz, gumi, telephely, őrzés-védés stb. költségei).
„Annak ellenére, hogy a csökkenő fuvarozói kapacitások jó hatással voltak a fuvarozók hatékonysági mutatóira, és a forint gyengülése az euróval szemben is jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat, már nem elegendő a korábban prognosztizált 21 százalékos díjemelés a növekvő költségek fedezésére. Már az első fél évben mintegy 22–23 százalékos fuvardíj-növekedést indokolt volna a költségek magasabb szintje, azonban a fuvarozók csak mintegy 13–15 százalékos díjemelést tudtak elérni a piacon. Ennek is köszönhető, hogy a második negyedévben már enyhe kapacitáshiány jellemezte a közúti szektort. Oda kellene pedig figyelni a megbízóknak a fuvarozó partnereikre, hiszen jelenleg a késztermékek, az alapanyagok és a félkésztermékek 70–75 százalékát közúton vagy ott is szállítják Európában, alternatívája pedig nemigen akad, hiszen a vasúton is jelentős a díjemelkedés, és kapacitás sincs korlátlan mennyiségben” – fejtette ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.
A Közúti Fuvarozási Árindex aktuális értéke 2022 első fél évére vonatkozóan, 2021-hez viszonyítva:
nemzetközi fuvarozás esetén: 122,1 százalék,
belföldi fuvarozás esetén: 123,8 százalék.
Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első fél évében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,1 százalékos, a belföldi fuvarozás esetében 23,2 százalékos díjemelés kompenzálná (a 2021-es díjszinthez képest).
A közúti költségek emelkedése ezzel még korántsem fejeződött be! Az energiaellátás bizonytalansága tovább növelheti a gázolj árát, az általános kétszámjegyű infláció pedig az összes egyéb komponens költségét nyomás alatt tarthatja, sőt a rezsiköltségek elszabadulása minden bizonnyal jelentős béremelési igényt generál majd a közúti szektorban dolgozók irányából is, tetézve a már állandósult sofőrhiányt.
„Mindezek figyelembevételével indokoltnak látjuk emelni a 2022 teljes évre vonatkozó áremelkedési prognózisunkat a korábbi átlagos 21 százalékról 30 százalékra. Szeretnénk kihangsúlyozni, hogy a gázolajellátás biztonsága és a fuvardíjak emelése a jogos mértékig nemzetgazdasági érdek! A közúti fuvarozás folyamatos működése elengedhetetlen nemcsak az ipari termelés, hanem a lakossági fogyasztás zavartalan kiszolgálásához egyaránt” – zárta tájékoztatóját a szakember.