Szállítmányozás 2024 konferencia

A zöld fordulat meghatározó szereplője akar lenni a vasúti árufuvarozás

A zöld fordulat meghatározó szereplője akar lenni a vasúti árufuvarozás

A vasúti árufuvarozás részarányának növelését célzó, az egyes kocsi, a kombinált és az irányvonati forgalmak támogatását érintő szakmai javaslatcsomagról tanácskoztak a jelentős fuvarozási volumennel rendelkező vállalatok képviselői a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által kezdeményezett, a közös fellépést erősítő találkozón.

Az egyeztetésen dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnöke, dr. Kovács Imre, a HUNGRAIL elnökségi tagja, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke és Körös Norbert, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vezérigazgatója tájékoztatta a fuvaroztatókat a célzott állami támogatás fontosságáról, az azzal kapcsolatban benyújtott ágazati javaslatokról, valamint a szükséges kormányzati intézkedések előmozdítására irányuló törekvésekről.

Homolya Róbert elsőként arra hívta fel a figyelmet, hogy a kormányzati szintű döntéshozatal számára – a nemzetközi, illetve uniós irányelvekkel összhangban – kiemelt jelentőségű a fenntartható fejlődés és a klímavédelem támogatása. A zöld fordulat kiváló lehetőséget kínál a környezetbarát vasúti árufuvarozás részarányának növelésére. A HUNGRAIL elsőként a fuvaroztató partnerekkel egyeztetett, hogy közös fellépéssel nyomatékosítsák a vasúti árufuvarozás számára nélkülözhetetlen alapvető érdekeket. Ennek részeként, illetve a kormányzat klímavédelmi stratégiájához csatlakozva közös ajánlás megfogalmazására és benyújtására kérte fel a résztvevőket, amely konstruktív módon segíti a vasútfejlesztési program megvalósítását.

Kovács Imre rámutatott, hogy a vasúti ágazat a gazdasági környezet miatt komoly nehézségekkel küzd az utóbbi 3–4 évben, és a negatív tendencia előreláthatólag 2020-ban fokozódik. A vasútvállalatok számos intézkedést tettek a kialakult helyzet kezelésére, de nyilvánvaló, hogy állami szerepvállalás nélkül nem tudnak stabil, hosszú távú szolgáltatást nyújtani megrendelőik számára. Kiemelte, hogy a javasolt állami támogatási rendszer több összefüggő elemre épül: az országos intermodális konténerterminál-hálózat például kizárólag akkor tud hatékonyan működni, ha megvalósul a kombinált, illetve az egyes kocsi fuvarozásra vonatkozó támogatási csomag. Tekintettel a forgalmak drasztikus visszaesésére – Záhony esetében 60 százalék –, sürgető a mielőbbi döntéshozatal, ezért fontos, hogy már a következő hetekben kormány elé kerüljön a javaslatcsomag.

Körös Norbert hozzáfűzte, a törekvések teljes összhangban állnak az Európai Zöld Egyezménnyel, valamint a kormány által bejelentett klímavédelmi akciótervvel. Az Európai Unió irányelvei szerint 2030-ra a 300 km-nél hosszabb távolságú árufuvarozás 30 százalékát, 2050-re pedig 50 százalékát szükséges – hazánk esetében elsősorban – vasútra terelni. Az állami támogatás elmaradása súlyos következményekkel járna, amelyet megerősítenek a kockázati elemzések is: mintegy 2000 munkahely kerülne veszélybe, 10 millió tonna áru – köztük jelentős mennyiségű veszélyes áru – terelődne közútra. Mindezt megerősítették a fuvaroztató partnerek is az egyeztetés során. A célzott állami támogatás bevezetésével javulna a vasúti árufuvarozási szolgáltatás minősége és megbízhatósága, valamint megvalósulhatnak a hosszú ideje elmaradt, üzemeltetést optimalizáló beruházások és a kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztések is.