A hidrogén technológiai sokfélesége, valamint az ökoszisztéma-szemlélet alapvető fontosságú ahhoz, hogy Európa sikeresen megvalósíthassa fenntarthatósági céljait, hangzott el a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Nyári Egyetemén Zalaegerszegen. Dr. Mészáros Virág, a HUMDA vezérigazgatója elmondta, hogy a hidrogén nemcsak egy energiaforrás, hanem egy olyan lehetőség, amely a mobilitás dekarbonizációját és az ipar zöld átalakítását is elősegítheti.
Az Úton a sikeres európai hidrogén-ökoszisztéma megteremtése felé háromnapos rendezvényen az Ügynökség mélyrehatóan foglalkozik a hidrogéntechnológia jövőjével és annak hazai lehetőségeivel. A nyitónapon a hidrogénértéklánc felépítése, szerdán a hazai és nemzetközi kutatási projektek, a záró napon pedig a nemzetközi gyakorlatok, hidrogénalapú együttműködések kerülnek a középpontba.
– A hidrogénértéklánc valamennyi szereplőjének együttműködése, az innováció és a szinergiák kihasználása lesz az, ami a sikeres ökoszisztéma alapjait megteremti – emelte ki Dr. Mészáros Virág, a HUMDA vezérigazgatója.
– Nem lehet kétségbe vonni a hidrogéngazdaság fejlődését és terjedését. Nagyon sokoldalú a felhasználása és a meglévő rendszerek is tudnak kapcsolódni a hidrogéngazdasághoz. A karbonmentes és karbonszegény módon előállított hidrogén egyik fő felhasználási területe lehet a közlekedés. A szektorban azonban figyelni kell rá, hogy a tervekhez képest lassabb a felfutási dinamika, világszerte a tervezett beruházások 8 százalékban hozták meg a konkrét beruházási döntést. Ez azt jelenti, hogy figyelni kell a versenyképességre, de lényeges, hogy gyors eredményt egyetlen technológiától sem lehet várni, így a hidrogéntől sem, azonban folyamatosan haladunk előre, és Magyarország is jelentős szerepet játszik ebben – hívta fel a figyelmet Prof. Dr. Palkovics László, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke nyitóbeszédében.
– A hidrogén mint energiahordozó sok kivételesen előnyös és néhány problémás tulajdonsággal rendelkezik. A közlekedésben történő felhasználás is már régóta foglalkoztatja az emberiséget. Mindeközben az elérendő célok, a megvalósítás technológiája és a hidrogén előállítása és tárolása néhány évtized alatt óriásit változott. A mobilitási felhasználás motivációja először inkább az olajkészletek végessége volt, de tovább növelte ezen megoldás vonzerejét, hogy a hidrogén felhasználása a hagyományos belső égésű motorok által kibocsátott káros anyagok közül a szén-monoxid, az égés után megmaradó szénhidrogének és a részecskeemissziót önmagában megszünteti – mutatott rá dr. Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem egyetemi docense.
A Nyári Egyetemen számos szakmai szervezet munkáját és eredményeit ismerhette meg a több tucat résztvevő. Egy pályalátogatáson pedig megismerkedhetnek a ZalaZONE Járműipari Tesztpályával, amely a magyarországi autóipar K+F kapacitás megerősítéséhez járul hozzá.