Január első felében hidrogénbusz-mintaprojekt indult Debrecenben. A hidrogénbusz több magyar várost is megjár majd egy év alatt. Debrecent követően Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben lehet majd kipróbálni, minden városban kétszer négy héten keresztül. A Solaris hidrogénbusz üzemanyag-ellátását a Messer Hungarogáz biztosítja a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti projektjében.
A jármű Debrecenben több útvonalon is részt vesz a forgalomban, majd fél év múlva újabb négy hétre visszatér. Az utasok díjmentesen próbálhatják ki a helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő autóbuszt. A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 február 1-ig közlekedik a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. menetrend szerinti vonalain. A jármű hidrogén-üzemanyagcellája elektromos áramot termel, amely a jármű villanymotorját hajtja. A busz csupán vízpárát bocsát ki, ami az üzemanyagcellában lezajló hidrogén-oxigén reakció végterméke. A mintaprojekt során 200 km-es napi futásra alakították ki az ellátási rendszert, ami a városi közösségi közlekedésben való teszteléshez messzemenően elegendő.
A mintaprojekt helyszínéül szolgáló hat városban a Messer Hungarogáz Kft. hidrogéngyártóként és technológiai szakértőként biztosítja a hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz folyamatos üzemanyag-ellátását. A Messer célja, hogy a hidrogénhajtás iránt érdeklődő közösségi közlekedési szolgáltatók megismerjék az üzemanyagcellás buszt, és tapasztalatot szerezzenek a hidrogéntöltés terén. A hidrogéntöltési szolgáltatást mobil, traileres hidrogén-töltőegységgel végzik. Ennek a technikai megoldásnak az előnye a gyors és egyszerű üzembe helyezés és a mobilitás. Egyetlen nap alatt áthelyezhető a töltőegység egyik városból a másikba. A Messer hazánkban is rendelkezik már tapasztalattal hidrogénbusz töltése terén. Tavaly januárban a paksi tömegközlekedésben teszteltek egy hidrogénnel hajtott autóbuszt, amelynek tankolását szintén hasonló mobil hidrogénkút telepítésével oldotta meg.
A Messer a hidrogén közúti szállításához a legnagyobb traileres járműflottával rendelkezik Magyarországon. A cég ezen túl felkészült fix, nagynyomású hidrogéntöltőkutak telepítésére és üzemeltetésére, a szükséges hidrogén folyamatos beszállítására, vagy akár helyszíni előállítására is. A Messer „One Stop Shop” néven kínál integrált hidrogénellátási megoldást a járműflotta-üzemeltetőknek, segítve a városokat, logisztikai szolgáltatókat abban, hogy határozott lépéseket tegyenek a közösségi közlekedés és teherszállítás szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében.
Tisztán elektromos buszból több mint 200-at helyeztek már forgalomba Magyarországon, mintegy háromnegyedük a közösségi közlekedést erősíti. Jelenleg még nem dőlt el, hogy a közösségi buszközlekedésben a tisztán elektromos vagy a hidrogén-üzemanyagcellás megoldás lesz-e a befutó, illetve, hogy milyen módon élhet majd egymás mellett, egészítheti ki egymást ez a kétféle modern hajtás.
Mindkét technológiának vannak előnyei és hátrányai. A hidrogén esetén nagyobb kihívás a zöld hidrogén hatékony és olcsó előállítása, valamint jelenleg a hidrogénhajtás elemei és alkatrészei általában költségesebbek. A tisztán akkumulátoros megoldások ugyanakkor járműtömegben, hatótávban, az akkumulátorok jelentette nyersanyagigényben és környezetterhelésben maradhatnak alul a hidrogénesekhez képest. A mintaprojekt éppen ezért a hidrogén-üzemanyagcellás tapasztalatok minél szélesebb körű gyűjtése miatt is különösen fontos.
A hidrogénbuszteszt projektgazdája a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. A helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő járművek tartós tesztelése alapján pedig megalapozott döntés is születhet majd a hidrogén alkalmazásáról a hazai közösségi közlekedésben.