Öt hajóállomással, Dunáig érő sínpárral, darupályával és útépítésekkel elkészült a gönyűi kikötő kiemelt állami beruházásaként zajló partépítés. Jövőre a Mahart lehet a vagyonkezelője, az ott galvanizálót építő Wuppermann a legnagyobb haszonélvezője.
„Európai sikertörténet” – így fogalmazott a Győr-Gönyű kikötőfejlesztés 2008 szeptemberében elkészült nyolcmilliárdos ütemének átadásán Molnár Csaba, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium akkori államtitkára. A siker azóta váratott magára.
Hosszúra nyúlt a kikötő története. A beruházás javát 2008-ban a 25 hektáros közművesített terminál és a vasúti pálya megépítése jelentette a győrszentiváni vasútállomás és a kikötő között, a sínek azonban csak a létesítmény bejáratáig értek, a Dunáig már nem építették ki őket. így aztán a hajóval érkező árut Gönyűn szállító járművekre pakolták, néhány kilométert megtéve közúton Győrbe hozták, s ott vagonokba rakták. A pályaszakasznak üzemeltetője sem volt, szellemvasútként funkcionált, s ilyen körülmények között persze a betelepülő cégek sem tolongtak a bejáratnál. Reális volt a veszély, hogy Brüsszel visszakéri a vasútra adott több milliárd forintot.
2014-ben aztán a kormány a Mahartot bízta meg, hogy betelepülőt találjon Gönyűre. Érkezett is a német Wuppermann, amely 30 milliárd forintból épít itt galvanizálóüzemet. „Cserébe” vele párhuzamosan a szükséges infrastruktúraés partépítés kiemelt állami beruházás lett, a bruttó tízmilliárdos kivitelezés során többek közt öt hajóállomást alakítottak ki függőleges partfallal a rakodáshoz, a vasúti iparvágányok végre a partig érnek. Emellett a mederkotrás és útépítés is a fejlesztés része lett. A kivitelező a közbeszerzésből kizárt Közgép „helyett” az A-Híd, Mészáros és Mészáros, Swietelsky konzorcium volt.
A kiépített part műszaki átadása február elsejéig zajlott, a kisebb hibajavításokkal április végéig elkészül a kivitelező. Az új létesítmények (vasút, utak, úszómű) használatbavételi és üzemeltetési engedélyezési eljárásai elindultak. Tavaly szeptemberben számoltunk be róla, hogy a szádfalakat összekötő rudak elnyíródtak, a partfal pedig megindult. A hibát kijavították, a biztonság növelésére a horgonyrudak utólagos szabályozását is végzik. A kivitelező és tervező kijelentette, hogy a létesítmény rendeltetésszerű és biztonságos használatra alkalmas. Az elmúlt időszakban a regionális vízügyi igazgatóság és a Mahart többször egyeztetett a kikötő működtetői szerződésének előkészítéséről. Úgy tűnik, a létesítményt jövő évtől vagyonkezelésbe kapja a Mahart.
„A térség számára az egyik legjelentősebb beruházás zárul le hamarosan. A kikötőben működő és induló vállalkozások számára ez hatalmas segítség. Munkahelyeket teremtett a beruházás, mindeközben térségfejlesztési hatással jár. Az új győri keleti elkerülő út a közvetlen autópálya-kapcsolatot jelenti a kikötőben működő cégek számára, így tehermentesítheti Nagyszentjánost, Gönyűt és Győrt.” – mondta Kara Ákos, a Győr-Gönyű kikötő fejlesztésének miniszteri biztosa, győri országgyűlési képviselő, aki 2014 tavasza óta lát el ennél a fejlesztésnél miniszteri biztosi feladatokat.
Kisalföld