Az Európai Unió Hálózatfinanszírozási Eszközének (CEF) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a MAHART Zrt., az EX ANTE Tanácsadó Iroda és a MAHART Passnave Kft. közreműködésével zajlott az Országos Kikötőfejlesztési Főterv projektindító szakmai konferenciája 2019. január 30-án, Budapesten.
A sajtótájékoztatóval egybekötött konferencia egy átfogó terv elkészítésének első lépése, hiszen a Duna magyarországi szakaszának kapacitása messze meghaladja a jelenlegi kihasználtságát, a környezetkímélő és költséghatékony vízi közlekedést a mainál sokkal nagyobb mértékben igénybe lehet venni. A projekt célja, hogy a kikötők szükséges és indokolt fejlesztéseiről hiánypótló, átfogó terv készüljön.
Bár a hajózhatóságot javító intézkedések jelenleg is folyamatban vannak, jelenleg nem áll rendelkezésre olyan országos szintű stratégia, amely a Duna menti kikötői infrastruktúra és kikötői szolgáltatások fejlesztését egységes szemléletben támogatná. A „Főterv kidolgozása a dunai áruszállítás erősítésére a TEN-T kikötői infrastruktúra fejlesztések révén, különös tekintettel a komáromi kikötőre” című, 2015-HU-TM-0152-S azonosítószámú CEF projekt részeként kidolgozandó, a Duna magyarországi szakaszát érintő kikötőfejlesztési főterv nemcsak a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére terjed majd ki, hanem komplex stratégiát ad a kikötői ipartelepítésre, befektetésösztönzésre, a jogi szabályozás felülvizsgálatára és a szakemberképzésre is.
Az Országos Kikötőfejlesztési Főterv mellett a komáromi kikötő korszerűsítésének megvalósíthatósági tanulmányát is kidolgozzák, amelyet a révkomáromi beruházásokkal összehangoltan, több fejlesztési lehetőséget is vizsgálva tárgyalnak meg részletes műszaki és gazdasági előkészítéssel egybekötve. A Főterv stratégiájához illeszkedő 20 projektjavaslatot választanak majd ki; a javaslattétel minden résztvevő számára nyitott a www.huport.eu honlapon elérhető kérdőíven.