Jövőre elkezdik építeni a világ első elektromos meghajtású önjáró teherhajóját, amely egy feltöltéssel képes 120 kilométert megtenni 12-15 csomós sebességgel.
Norvégiában jövőre elkezdik építeni a világ első elektromos meghajtású önjáró teherhajóját, amely egy feltöltéssel képes 65 tengeri mérföldet (120 kilométert) megtenni 12-15 csomós sebességgel – jelentette be szerdán a projekt vezetője, Björn Tore Orvik.
A 3000-3500 tonna bruttó hordképességű teherhajó a Kongsberg ipari konszern és a Yara International norvég vegyipari vállalat, a világ vezető műtrágyatermelője együttműködésének eredménye, és 2020-ban állítják üzembe, ha megkapja a szükséges engedélyeket.
A tervek szerint a dél-norvégiai Porsgrunn városból szállít majd műtrágyát az onnan 8, illetve 30 tengeri mérföldre fekvő Brevik és Larvik kikötőjébe, ahonnan a Yara útnak indítja exportmegrendeléseit szerte a világba.
Jelenleg kamionok szállítják a műtrágyát a porsgrunni gyárból a kikötőkbe, és naponta több mint százszor fordulnak. Az elektromos meghajtású önjáró teherhajóval kiváltanák a szárazföldi közlekedést, aminek köszönhetően csökken majd a zajszint és a porszennyezettség, mérséklődik a káros anyagok, így a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátása, javul a közúti forgalom biztonsága. A Yara becslése szerint évente 678 tonna szén-dioxid kibocsátását spórolják meg az új teherhajóval.
Az új technológia annál inkább is környezetkímélő, mivel az elektromos energiát szinte csaknem teljes egészében vízerőművekben állítják elő Norvégiában. A jelentős olajkitermelő skandináv ország jó úton halad a közlekedés elektromossá tételében, világelső az egy főre jutó elektromos autók számában, és a fjordok vízén közlekedő elektromos kompokkal kísérletezik.
hajozas.hu