Szállítmányozás 2024 konferencia

A mezőgazdaság szolgálatában

A mezőgazdaság szolgálatában

Tavaly májusban egy szakmai beszélgetésen hangzott el, hogy „a Duna lefelé felértékelődött” – e köré az optimista gondolat köré építette prezentációját az agrárium kiszolgálójaként ismert Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft. ügyvezető igazgatója, Nagy László a Dunai Hajózás online konferencián.

A kikötő a gazdaságosan ide szállítható vagy innen elszállítható mezőgazdasági termékek kezelésével, rakodásával foglalkozik, ami az utóbbi 5 év átlagában mintegy 18 millió tonna árut jelent. Ezt a mennyiséget több tényező befolyásolja, például a szakértelem, az alkalmazott technológia, a vetőmag és a termőterület nagysága. Az 1960-as években még 7 millió hektárnyi hazai megművelhető terület 2019-re 5,3 millió hektárra csökkent, ugyanakkor a hektáronkénti termésátlagok nőttek, 2020 az elmúlt fél évtized legjobb őszi árpa- és kukoricatermését hozta.

Mindezekre a szakemberek hatással tudnak lenni, de az időjárásra nekik sincs befolyásuk. Ha sokat esik, vagy ellenkezőleg, hosszabb az aszályos időszak, az akár több millió tonnával is növelheti vagy csökkentheti a termésmennyiséget. Másrészt a Duna hajózhatósága, a folyó vízállása szintén az időjárás függvénye. A tavalyi év ebből a szempontból jónak nevezhető, ezt mutatja a gabonaforgalmak volumene is, amire kedvező hatást gyakorolt a forintban és euróban egyaránt emelkedő gabonaár, az új vevők megjelenése és a növekvő vételi intenzitás.

A környező országok termésmennyisége szintén befolyásolja, hogy a kikötő hány tonna mezőgazdasági terményt tud rakodni; a tavalyi alacsony romániai és ukrajnai termésátlagot Baján is megérezték. Ezzel együtt 2020 eredményes év volt a bajai kikötő életében, hangsúlyozta Nagy László.

Mi várható 2021-ben? Az elmúlt évi nagy kiszállítások miatt a termelőknél minimálisra csökkentek a készletek, a meglévő készletekkel a kereskedők rendelkeznek. Ó termésre nemigen születik már új kötés, az új termésre viszont a tavalyinál alacsonyabb áron szerződnek. A kínai takarmánykereslet továbbra is erős, a sertéspestis elmúltával főleg kukoricára, szójára és búzára van és lesz igény. Az új termés előtt a jelenlegi kereslet mellett áruhiány várható. A mezőgazdaság jól áll, bár búzából elég keveset vetettek, de az időjárás egyelőre kedvezően alakul, összegzett az ügyvezető igazgató.

Kiemelte még, hogy ebben az évben megkezdődik a bajai kikötő intermodális fejlesztése: utat, parkolót és nehézberakót építenek, helyreállítják a partfalat, felújítják a zöld kikötőt, valamint bővítik a vasúti kapcsolatot.

 

BESZÉDES STATISZTIKÁK

A kikötő forgalma az elmúlt 20 évben hektikusan változott, voltak jobb és gyengébb időszakok. Tény, hogy a 2000-ben kezelt 219 ezer tonna a tavalyi évre majdnem megnégyszereződött, 846 ezer tonnára nőtt. „Már alulról látjuk az 1 milliós határt” – fogalmazott Nagy László. Az is beszédes összevetés, ha a 2018-as adatot nézzük: a Duna hajózhatósága akkor kritikus szintre süllyedt, a kezelt gabonaforgalom 342 ezer tonna volt – ezt sikerült 3 év alatt feltornázni 850 ezer közelébe.

A kirakott árumennyiség (import) 2018-ban meghaladta a 82 ezer tonnát, az exportra szánt berakott volumen pedig a 232 ezret, ebből 80 ezer indult a Dunán lefelé, Constanta irányába, és 150 ezer Ausztria, Németország és Hollandia felé. Egy évvel később az import aránya 114 ezerre, az exporté 388 ezer tonnára bővült, a Dunán fölfelé történő szállítások kb. 300 ezer tonnát tettek ki, lefelé pedig 90 ezret. 2020-ban az import 144 ezer tonnára nőtt, az export azonban majdnem megkétszereződött. A 700 ezer tonna berakott gabonából több mint 400 ezer indult Constanta felé, és mintegy 260 ezer Nyugat-Európa irányába.