Az Európai Unió finanszírozásával idén februárban indult útjára három év szünet után az elektromos autók vásárlásának támogatása vállalkozások számára. Magyarországon az elektromobilitás fellendítése érdekében a kormány 30 milliárd forintos programot indított, amely a töltőhálózat fejlesztése mellett vissza nem térítendő támogatást biztosít vállalkozások számára elektromos járművek beszerzésére. A támogatás 2025. március 31-ig igényelhető.
Korábban, 2021-ben a jelenleginél sokkal szűkösebb keret állt rendelkezésre, rendkívül előnyös, előfinanszírozásos konstrukcióban, melynek köszönhetően akkor a keret 27 óra alatt kimerült. Az idei utófinanszírozási lehetőséget biztosító pályázati formát ennél – köszönhetően annak is, hogy csak cégek számára érhető el – egyelőre mérsékeltebb érdeklődés övezi: három hónappal a beadás megnyílását követően a keretösszegnek közel az 50 százaléka fogyott el, így továbbra is van még lehetőség pályázni. De kinek lehet ideális ez a pályázat, mire érdemes odafigyelni? A Jövő Mobilitása Szövetség folyamatosan kiemelt figyelemmel kísérte az előkészítési és megvalósítási folyamatot, tagjai között a hazai elektrifikáció fejlődésében részt vevő szakértői most segítenek, kinek és miért érdemes kihasználni a most elérhető lehetőséget és pályázni, illetve elektromos járművekre váltani.
Az Európai Unió tavaly döntött arról, hogy – a korábban 2030-ra tervezett határidő kitolásával – 2035-től betiltja az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése és az éghajlatváltozás elleni küzdelem érdekében. Ez a mérföldkőnek számító döntés jelentős változást jelent a közlekedési ágazatban. A vállalati járműflották esetében ráadásul különösen fontos, hogy előre tekintő módon, időben megkezdődjön az átállás stratégiai megtervezése és kivitelezése. A magasabb kezdőárak és a nagyobb volumenű befektetés gondolata elriaszthatja a vásárlókat – főleg, egy teljes vállalati flotta esetében. Erre kínál megoldást a kormány által decemberben kiadott, RRF-10.10.1-24 számú pályázatának tervezete, melynek kiemelt célja a tiszta üzemű, „zöld” közlekedés elősegítése Magyarországon.
A Jövő Mobilitása Szövetség és a B-EV Mobil szakértői szerint az elektromos járművekre váltásnak számos előnye van:
- az elektromos autóknak a hagyományos járművekhez képest alacsonyabbak az üzemanyag- és karbantartási költségeik, így az ezeken történő megtakarítás néhány év alatt ellensúlyozhatja a kezdeti beruházást;
- számos állami támogatásra és különböző (adó)kedvezményekre is jogosultak, a legtöbb városban továbbra is díjmentesen parkolhatnak, amelyek tovább csökkenthetik a költségeket;
- az időben megkezdett elektrifikálás versenyelőnyt is jelenthet a versenytársakkal szemben, akik lassabban alkalmazkodnak a megújult piaci viszonyokhoz;
- a vállalatok jelentősen csökkenthetik ökológiai lábnyomukat, és támogathatják az éghajlatváltozás mérséklésére irányuló erőfeszítéseket, könnyebben érhetik el ESG célkitűzéseiket;
- a járműflotta elektrifikálása bizonyítja az előremutató gondolkodást, a környezettudatosságot és a társadalmi változásokhoz való alkalmazkodásra való készséget, ezzel javítva egy vállalat márkaimázsán és megítélésén.
Hogy áll most a pályázat?
2024. május elejéig a benyújtott pályázatok száma közel 2800, az ehhez társítható autók számáról pontos statisztika egyelőre nem érhető el. A szakértői becslések szerint nagyságrendileg 3500-4000 db autót takar az eddig megigényelt közel 13 milliárd forint a pályázat teljes összegéből. Egyelőre az elbírálási arány május elején 15 százalékos volt.
Mi áll a mérsékelt érdeklődés mögött?
A zöld rendszámos autók átadása folyamatosan és dinamikusan nő, köztük is a tisztán elektromos autók eladása nőtt a legnagyobb mértékben, és 2023 végére, 48 533 darabbal, már nagyobb arányban (56,6 százalék) voltak a tisztán elektromos járművek a zöld rendszámosok között, mint a hibridek. A legfrissebb adatok szerint idén április végén a tavalyi év azonos időszakához képest 40 százalékkal több, 55 526 tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, míg a zöld rendszámos autók száma 95 697 volt. Akkor miért nem kapnak a lehetőségen a vállalkozások, hogy zöldítsék flottájukat?
A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint egyrészt – és talán ez a legfontosabb tényező – a jelenlegi támogatás egy utófinanszírozott projekt, tehát várhatóan 6–12 hónapig a támogatási összeget nélkülözni kell a vállalati költségvetésből, ami előrevetíti, hogy inkább csak a tőkeerősebb cégek tudnak pályázni.
A nyílt végű pénzügyi lízing erre a konstrukcióra gyakorlatilag nem használható, mert a várakozásokkal ellentétben a pénzügyi szolgáltatók nem kínálnak a piacon olyan dobozos terméket, amelynél a futamidő 20 hónapnál rövidebb időre szólna.
Emiatt az ÁFA visszaigénylésre jogosult cégek között sok helyen kiadás szempontjából közel azonos a nyílt végű pénzügyi lízing és a támogatás által nyújtott gazdasági előny.
Kinek és mivel érheti meg ez a pályázat?
Sokaknak a fentiek ellenére vagy éppen azért mégis megéri pályázni. Ilyenek lehetnek:
- az ÁFA visszaigénylésre nem jogosult egyéni vállalkozók (pl. orvos, gyógyszerész, ügyvéd) vagy vállalkozások, hiszen náluk az ÁFA visszaigénylés nem releváns szempont,
- viszonylag olcsó és minél nagyobb akkumulátoros autók választása esetén szintén előnyös lehet, hiszen számottevő különbség, hogy egy 18 vagy egy 12 milliós gépkocsi vételárából kapja vissza a társaság a 4 millió Ft-ot,
- tehergépkocsi választásakor, hiszen ekkor mindenképpen visszaigényelhető az ÁFA.
Milyen esélyekkel pályázhatunk?
A pályázat alapvetően objektív kritériumrendszeren alapszik. Ha egy cég megfelel ezeknek és időben nyújtja be pályázatát, akkor az elmúlt időszak tapasztalatai alapján kifejezetten jók az esélyek.
A szűk keresztmetszetet az idő jelentheti, mivel az elbírálás átfutása egyelőre a vártnál lassabban halad. A leggyorsabban pályázók első támogatói okiratai április 12-én láttak napvilágot, ők már biztosan megkapják a támogatást, de a kifizetés várható időpontjáról egyelőre nem érhetőek el információk.
Jó hír viszont, hogy nem kell várni a támogatás elbírálására, a beszerezni kívánt gépkocsi egyébként akár a pályázat benyújtását megelőzően is átvehető. A pályázat benyújtásához csak az adásvételi szerződést kell csatolni, de fontos, hogy az átvétel napjától teljes körű CASCO biztosítással kell rendelkeznie a tulajdonosnak, amit legalább 3 évig fent kell tartani. Az a tény, hogy az autó átvétele megtörtént, érdemben nem befolyásolja a folyamatot, nem lesz sem gyorsabb, sem az elbírálásban nem jelent előnyt.
Adminisztráció, adminisztráció
A támogatói okirat elnyerése után még sok teendő van: ekkor kell ugyanis a kifizetést igazolni. Valamennyi vonatkozó számlát, bizonylatot össze kell gyűjteni és pontos elszámolást kell benyújtani ahhoz, hogy a pénz visszafizetését is igényelhesse a vállalkozás. A gépjárművet szerepeltetni kell a székhely könyveiben, nyilatkozatokat kell kitölteni, e-mobilitási matricát kell beszerezni, fényképeket készíteni. A pályázat keretében a fenntartási időszak 3 év, melynek lejártával egy záróbeszámoló elkészítése is vár még a pályázóra. Azok a vállalkozások, amelyek igényeltek korábban támogatást, részt vettek korábban pályázati folyamatokban, pusztán annyi előnyt élvezhetnek, hogy számukra az említett szigorúan pontos adminisztratív formai követelmények és elszámolások nem jelentenek újdonságot, ezzel együtt azok a cégek, vállalkozók, akik most először részesei egy ilyen folyamatnak, a későbbiekben ezt a tapasztalatot kamatoztathatják más pályázati lehetőségeknél is.