Flottazöldítés: sok vállalkozásnak megérné pályázni az elektromos autó támogatásra

Az Európai Unió finanszírozásával idén februárban indult útjára három év szünet után az elektromos autók vásárlásának támogatása vállalkozások számára. Magyarországon az elektromobilitás fellendítése érdekében a kormány 30 milliárd forintos programot indított, amely a töltőhálózat fejlesztése mellett vissza nem térítendő támogatást biztosít vállalkozások számára elektromos járművek beszerzésére. A támogatás 2025. március 31-ig igényelhető.

Korábban, 2021-ben a jelenleginél sokkal szűkösebb keret állt rendelkezésre, rendkívül előnyös, előfinanszírozásos konstrukcióban, melynek köszönhetően akkor a keret 27 óra alatt kimerült. Az idei utófinanszírozási lehetőséget biztosító pályázati formát ennél – köszönhetően annak is, hogy csak cégek számára érhető el – egyelőre mérsékeltebb érdeklődés övezi: három hónappal a beadás megnyílását követően a keretösszegnek közel az 50 százaléka fogyott el, így továbbra is van még lehetőség pályázni. De kinek lehet ideális ez a pályázat, mire érdemes odafigyelni? A Jövő Mobilitása Szövetség folyamatosan kiemelt figyelemmel kísérte az előkészítési és megvalósítási folyamatot, tagjai között a hazai elektrifikáció fejlődésében részt vevő szakértői most segítenek, kinek és miért érdemes kihasználni a most elérhető lehetőséget és pályázni, illetve elektromos járművekre váltani.

Az Európai Unió tavaly döntött arról, hogy – a korábban 2030-ra tervezett határidő kitolásával – 2035-től betiltja az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése és az éghajlatváltozás elleni küzdelem érdekében. Ez a mérföldkőnek számító döntés jelentős változást jelent a közlekedési ágazatban. A vállalati járműflották esetében ráadásul különösen fontos, hogy előre tekintő módon, időben megkezdődjön az átállás stratégiai megtervezése és kivitelezése. A magasabb kezdőárak és a nagyobb volumenű befektetés gondolata elriaszthatja a vásárlókat – főleg, egy teljes vállalati flotta esetében. Erre kínál megoldást a kormány által decemberben kiadott, RRF-10.10.1-24 számú pályázatának tervezete, melynek kiemelt célja a tiszta üzemű, „zöld” közlekedés elősegítése Magyarországon.

A Jövő Mobilitása Szövetség és a B-EV Mobil szakértői szerint az elektromos járművekre váltásnak számos előnye van:

  • az elektromos autóknak a hagyományos járművekhez képest alacsonyabbak az üzemanyag- és karbantartási költségeik, így az ezeken történő megtakarítás néhány év alatt ellensúlyozhatja a kezdeti beruházást;
  • számos állami támogatásra és különböző (adó)kedvezményekre is jogosultak, a legtöbb városban továbbra is díjmentesen parkolhatnak, amelyek tovább csökkenthetik a költségeket;
  • az időben megkezdett elektrifikálás versenyelőnyt is jelenthet a versenytársakkal szemben, akik lassabban alkalmazkodnak a megújult piaci viszonyokhoz;
  • a vállalatok jelentősen csökkenthetik ökológiai lábnyomukat, és támogathatják az éghajlatváltozás mérséklésére irányuló erőfeszítéseket, könnyebben érhetik el ESG célkitűzéseiket;
  • a járműflotta elektrifikálása bizonyítja az előremutató gondolkodást, a környezettudatosságot és a társadalmi változásokhoz való alkalmazkodásra való készséget, ezzel javítva egy vállalat márkaimázsán és megítélésén.

Hogy áll most a pályázat?

2024. május elejéig a benyújtott pályázatok száma közel 2800, az ehhez társítható autók számáról pontos statisztika egyelőre nem érhető el. A szakértői becslések szerint nagyságrendileg 3500-4000 db autót takar az eddig megigényelt közel 13 milliárd forint a pályázat teljes összegéből. Egyelőre az elbírálási arány május elején 15 százalékos volt.

Mi áll a mérsékelt érdeklődés mögött?

A zöld rendszámos autók átadása folyamatosan és dinamikusan nő, köztük is a tisztán elektromos autók eladása nőtt a legnagyobb mértékben, és 2023 végére, 48 533 darabbal, már nagyobb arányban (56,6 százalék) voltak a tisztán elektromos járművek a zöld rendszámosok között, mint a hibridek. A legfrissebb adatok szerint idén április végén a tavalyi év azonos időszakához képest 40 százalékkal több, 55 526 tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, míg a zöld rendszámos autók száma 95 697 volt. Akkor miért nem kapnak a lehetőségen a vállalkozások, hogy zöldítsék flottájukat?

A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint egyrészt – és talán ez a legfontosabb tényező – a jelenlegi támogatás egy utófinanszírozott projekt, tehát várhatóan 6–12 hónapig a támogatási összeget nélkülözni kell a vállalati költségvetésből, ami előrevetíti, hogy inkább csak a tőkeerősebb cégek tudnak pályázni.

A nyílt végű pénzügyi lízing erre a konstrukcióra gyakorlatilag nem használható, mert a várakozásokkal ellentétben a pénzügyi szolgáltatók nem kínálnak a piacon olyan dobozos terméket, amelynél a futamidő 20 hónapnál rövidebb időre szólna.

Emiatt az ÁFA visszaigénylésre jogosult cégek között sok helyen kiadás szempontjából közel azonos a nyílt végű pénzügyi lízing és a támogatás által nyújtott gazdasági előny.

Kinek és mivel érheti meg ez a pályázat?

Sokaknak a fentiek ellenére vagy éppen azért mégis megéri pályázni. Ilyenek lehetnek:

  • az ÁFA visszaigénylésre nem jogosult egyéni vállalkozók (pl. orvos, gyógyszerész, ügyvéd) vagy vállalkozások, hiszen náluk az ÁFA visszaigénylés nem releváns szempont,
  • viszonylag olcsó és minél nagyobb akkumulátoros autók választása esetén szintén előnyös lehet, hiszen számottevő különbség, hogy egy 18 vagy egy 12 milliós gépkocsi vételárából kapja vissza a társaság a 4 millió Ft-ot,
  • tehergépkocsi választásakor, hiszen ekkor mindenképpen visszaigényelhető az ÁFA.

Milyen esélyekkel pályázhatunk?

A pályázat alapvetően objektív kritériumrendszeren alapszik. Ha egy cég megfelel ezeknek és időben nyújtja be pályázatát, akkor az elmúlt időszak tapasztalatai alapján kifejezetten jók az esélyek.

A szűk keresztmetszetet az idő jelentheti, mivel az elbírálás átfutása egyelőre a vártnál lassabban halad. A leggyorsabban pályázók első támogatói okiratai április 12-én láttak napvilágot, ők már biztosan megkapják a támogatást, de a kifizetés várható időpontjáról egyelőre nem érhetőek el információk.

Jó hír viszont, hogy nem kell várni a támogatás elbírálására, a beszerezni kívánt gépkocsi egyébként akár a pályázat benyújtását megelőzően is átvehető. A pályázat benyújtásához csak az adásvételi szerződést kell csatolni, de fontos, hogy az átvétel napjától teljes körű CASCO biztosítással kell rendelkeznie a tulajdonosnak, amit legalább 3 évig fent kell tartani. Az a tény, hogy az autó átvétele megtörtént, érdemben nem befolyásolja a folyamatot, nem lesz sem gyorsabb, sem az elbírálásban nem jelent előnyt.

Adminisztráció, adminisztráció

A támogatói okirat elnyerése után még sok teendő van: ekkor kell ugyanis a kifizetést igazolni. Valamennyi vonatkozó számlát, bizonylatot össze kell gyűjteni és pontos elszámolást kell benyújtani ahhoz, hogy a pénz visszafizetését is igényelhesse a vállalkozás. A gépjárművet szerepeltetni kell a székhely könyveiben, nyilatkozatokat kell kitölteni, e-mobilitási matricát kell beszerezni, fényképeket készíteni. A pályázat keretében a fenntartási időszak 3 év, melynek lejártával egy záróbeszámoló elkészítése is vár még a pályázóra. Azok a vállalkozások, amelyek igényeltek korábban támogatást, részt vettek korábban pályázati folyamatokban, pusztán annyi előnyt élvezhetnek, hogy számukra az említett szigorúan pontos adminisztratív formai követelmények és elszámolások nem jelentenek újdonságot, ezzel együtt azok a cégek, vállalkozók, akik most először részesei egy ilyen folyamatnak, a későbbiekben ezt a tapasztalatot kamatoztathatják más pályázati lehetőségeknél is.