Erlensee-ben, Hamburgban és Langenauban tesztelik a DACHSER hálózatában az első négy elektromos hűtőkocsit. A Krone gyártótól származó eTrailerek révén a mindennapos használatról kíván fontos tapasztalatokat gyűjteni a vállalat a még mindig kezdeti szakaszban járó technológiával kapcsolatban.
Különböző alkatrészeket építettek be a pótkocsiba annak érdekében, hogy hosszabb ideig megbízhatóan hűthető legyen elektromosan: egy modern, nagy hatékonyságú hűtőegységet, egy viszonylag könnyű, 23 kWh kapacitású akkumulátort és egy generátortengelyt. Összességében az így felszerelt eTrailer könnyebb, mint egy dízelüzemű hűtéssel ellátott modell. Az akkumulátor három–négy óra alatt töltődik fel közvetlenül a rakodókapuknál, ahol az előhűtés is megtörténik. Külön töltési infrastruktúrát az eTrailer nem igényel.
Az akkumulátoron kívül a generátor tengelye biztosítja a hűtéshez szükséges energiát. Ennek működése a kerékpár dinamójához hasonló, és lehetővé teszi a jármű működése közben keletkező mozgási energia hasznosítását is. Ha a teherautó 20 km/h-nál nagyobb sebességgel halad, a generátortengely elegendő energiát szolgáltat a hűtőrendszer teljesen önálló, akkumulátor nélküli működtetéséhez és az akkumulátor töltéséhez is.
Az akkumulátoros-elektromos hűtőkocsik használata nemcsak az élelmiszer-szállítás szén-dioxid-kibocsátását csökkenti, hanem működésük lényegesen kevesebb zajjal is jár, mint a dízelüzemű hűtőberendezéseké.
A kísérleti fázis a DACHSER Climate Protection éghajlatvédelmi stratégiájának része. A vállalat ennek részeként támogatja és előmozdítja a zéró kibocsátású járművek fejlesztését és használatát a logisztikában.
Mindig stabil hűtőláncok
„A DACHSER-hálózat első négy eTrailerével most lehetőségünk van arra, hogy a technológia csínját-bínját a mindennapi működésben is kipróbáljuk” – mondja Tobias Ritter, a DACHSER Food Logistics termelési és hálózati folyamatokért felelős osztályvezetője. „Az élelmiszerek szállítása során a hűtési lánc soha nem szakadhat meg. Ehhez megbízhatóan működő rendszerre, stabil hűtési tartományokra van szükség, és a berendezésnek tolerálnia kell azt is, ha a jármű hosszabb ideig állni kényszerül, például kiskereskedelmi raktárakba történő szállításkor vagy forgalmi dugókban. Teljesen feltöltött akkumulátorral a pótkocsi körülbelül öt-hat órán keresztül hűthető további külső áramforrás vagy generátortengely nélkül is.”
A három telephelyen az eTrailerek használatát jelenleg különböző forgatókönyvekkel tesztelik, kezdve a rövidebb, helyi járatok próbájával, egészen a nagyobb távolságú szállítási feladatok megoldásáig, például Langenau és Hamburg között.
„Régi partnereinkkel, a Krone (járműgyártó), a Krone-Fleet (pótkocsikölcsönző) és a Carrier Transicold (hűtőberendezés) céggel együtt tudatosan kezdtünk bele az új technológiák valós üzemben történő tesztelésébe. A vontatóegységek tekintetében ez már évek óta sikeresen zajlik” – teszi hozzá Christian Schütz, a Technics/Technical Purchase osztály vezetője. „A jövőben még több ilyen egységet szeretnénk használni klímavédelmi céljaink elérése érdekében. Az üzemeltetési kérdések mellett a gazdasági tényezők is különleges szerepet játszanak e pótkocsik beszerzésében és karbantartásában, a próbaüzem során ezért az ezekkel kapcsolatos részleteket is kielemezzük.”