Amerikai kézbe kerülhet a budapesti közlekedés egy része?

Egyre több a viharfelhő a BKK alvállalkozói tendere körül. Mint ismeretes, a Budapesti Közlekedési Központ tavaly szeptemberben hirdette meg azokat a közforgalmú autóbuszvonalakat, amelyeket eddig az ArrivaBus Kft. szolgált ki. A 150 (+45) darab új busz forgalomba helyezéséről szóló pályázatokra azért volt szükség, mert 2025-ben lejárnak az alvállalkozói szerződések.

Összesen három járatcsoportról van szó (C2, C3, C4), amelyek üzemeltetési jogát korábban az ArrivaBus Kft. nyerte el 10 évre. A BKK eredetileg 50 darab szóló és 50-50 darab csuklós autóbusszal teljesítendő közszolgáltatási pályázatokat hirdetett meg ezek kiváltására. Valamennyi szerződés 15-15-15 darabos opcionális mennyiséget is takar.

A három meghirdetett járatcsoportból kettőt a jelenlegi alvállalkozó nyert, így összesen 110 darab Mercedes-Benz Citaro G érkezne a fővárosba. A harmadik, legalább 50 szóló busszal teljesítendő vonalcsoportra pedig a B Euro Car nyerte el a megbízást Isuzu Citiport 12 típussal. A szerződéskötésre viszont várni kell, mert tulajdonképpen egymásnak estek a győztesek. Sőt, még egy vesztes is bekapcsolódott az adok-kapokba. Egyfelől az ArrivaBus kifogást emelt a B Euro Car által elnyert tender eredménye ellen, a Guzkó Kft. pedig vitarendezési kérelem benyújtásával élt az ArrivaBus győzelme miatt.

Az ArrivaBus által előterjesztett előzetes vitarendezési kérelem szerint a C3-as vonalcsoportra kiírt pályázatok elbírálása során a BKK jogsértően járt el, amikor üzleti titokká minősítette a B Euro Car ajánlatával kapcsolatban a kilométerár indoklására vonatkozó részt. Emellett azt is kifogásolják, hogy a megajánlott busztípus a minimum követelményeknek sem felel meg. Álláspontjuk szerint ezért a BKK-nak már az elbírálás során ki kellett volna zárnia a versenyből a B Euro Car ajánlatát. Az ArrivaBus újbóli bírálatot javasolt, illetve kérte a B Euro Car pályázatának érvénytelenítését. A BKK azonban elutasította vitarendezési kérelmüket, ezért a cég várhatóan a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul jogorvoslat érdekében.

Ahogy említettük, az MAN Lion’s City buszokkal induló, teljes egészében magyar tulajdonban lévő Guzkó Kft. is kifogást emelt a csuklós tenderek eredményével kapcsolatban. Az esztergomi székhelyű cég a második legkedvezőbb ajánlatot adta. Álláspontjuk szerint kifogásolható, hogy az ArrivaBus módosított szállítói nyilatkozatot nyújtott be a járművek szállítására vonatkozóan, mivel azon eredetileg a hiánypótlás keretében sem lehetet volna változtatásokat eszközölni az ajánlati kötöttség beállta után. Szerintük tehát a BKK olyan ajánlatot fogadott el érvényes ajánlatnak, amit az ajánlati kötöttség megsértésével tettek, azaz szerintük az ArrivaBus jogsértően járt el.

A BKK ugyanakkor a Guzkó Kft. kifogásait is elutasította, így a cég hiába kérte az ArrivaBus mindhárom ajánlatának érvénytelenítését. Több mint valószínű, hogy a Guzkó Kft. sem fogja ezt annyiban hagyni, vagyis már most borítékolható, hogy késni fognak az új buszok, mivel az új járművek szállítási határideje általában 12–13 hónap.

Hozzá kell tenni, ha minden marad így és az ArrivaBus két tendert vihet, akkor könnyen lehet, hogy egy olyan pályázó is jól jár, aki végül nem nyert semmit. Az ominózus tenderekre ugyanis az Inter Tan-Ker City is beadta a jelentkezését (az ITK Csoport tagja), amely a Mercedes-Benz Citaro buszok hazai forgalmazójának, az Omnibusznak a tulajdonosa. A végleges ajánlatot azonban nem küldték be. Szintén érdekes adalék, hogy amennyiben marad minden így, abban az esetben a budapesti közlekedés 35 százaléka amerikai érdekeltségbe kerülhet, az Arriva Csoportot ugyanis nemrég az I Squared Capital vásárolta meg.