A túlméretes áruszállításban, a logisztikai piacnak ebben a viszonylag szűk szegmensében a sikerhez a legmagasabb fokú professzionalizmus szükséges. A túlméretes szállítási szolgáltatások iránti kereslet nagy hatással van a teljes logisztikai piac állapotára. Az AsstrA 2021. szeptember végén és október elején 2 db 125 tonna össztömegű vasúti kocsit szállított a cég egyik fő ügyfelének. A rakomány 15 nap alatt jutott el Magyarországról a fehéroroszországi Fanipol városába.
„A szállítás három szakaszból állt: közúti szállítás, terminálműveletek – azaz a rakomány átrakása teherautókról vasúti platformokra – és vasúti szállítás a magyarországi termináltól a fehéroroszországi célállomásig. Első ütemben különleges rögzítőrendszerekkel és egyedi támasztékokkal felszerelt, speciális hajóhídtrélerekkel szállítottuk el a rakományt a magyar–ukrán határra. Itt a kocsikat átrakodtuk és előzetesen előkészített 1520 mm-es vasúti forgóvázakra helyeztük. Innen már vasúton tudtuk befejezni a szállítást a végállomásig” – mondja Przemysław Boroński, az AsstrA-Associated Traffic AG túlsúlyos rakományokért felelős Heavy Lift osztályának vezetője.
„Számunkra ez egy egyedülálló projekt volt, amely egyaránt igényelt közúti és vasúti területen szerzett kombinált szaktudást. A közúti szállításban az ilyen típusú szállítmányt túlméretes rakománynak, a vasúti szállításban rakszelvényen túlérő rendkívüli küldeménynek nevezzük. A projekt ügyfelünk számára is egyedinek számított. Feladatunk az útvonal megszervezésén és lebonyolításán túl az előzetesen 1520 mm-es forgóvázra szerelt komplett kocsik elszállítása volt a magyar–ukrán határon lévő vasúti termináltól a fehéroroszországi Fanipolig. Ennél a Magyarországról Fehéroroszországba tartó szállítmánynál a legnagyobb kihívást a helyi vasúti fuvarozók, valamint a határ- és vámszolgáltatások hatékony koordinálása jelentette” – hangsúlyozza Ewa Trochimiuk, az AsstrA vasúti szállítási menedzsere.
A projekt részeként a cégcsoport szakértői a teljes szállítási folyamat megtervezéséért és végrehajtásáért is feleltek, beleértve az összes engedély beszerzését és az összes szükséges támogató szolgáltatás megszervezését, pl. a rendőrségtől, az áramhálózat-kezelőktől, a trolibusz-üzemeltetőktől stb. A projekt feladatai közé tartozott a kezdő berakodás lebonyolítása a gyárban, a vasúti terminálon történő átrakodás megszervezése, a rakomány állapotának folyamatos ellenőrzése, a vámkezelés végrehajtása, az 1520 mm-es vágányoknál átvevő vasúti bizottság szervezése, a szállítmány felügyelete a teljes szállítási útvonalon, valamint a vagonok átvétele a célállomáson. A projekt tervezése 3 hónapot vett igénybe, a végrehajtása pedig 15 nap alatt valósult meg. Köszönhetően több AsstrA kirendeltség szoros együttműködésének és közös tapasztalatának, a rakomány a vártnál egy nappal gyorsabban, biztonságosan eljutott a címzetthez, ezzel a lenyűgöző eredménnyel pedig az ügyfél nagyon elégedett volt.