Szállítmányozás 2024 konferencia

A Covid lesújtott a Yantian kikötőre

A Covid lesújtott a Yantian kikötőre

Az ellátási lánc turbulenciájának vége továbbra sem látható. A nehéz 2020-as év után a járvány ismét csapást mért Kínára a globális kereskedelem egyik kulcsfontosságú központjában, Guangdong tartományban. A Covid-19 újabb kitörése 2021. május 25-e óta jelentős működési korlátozásokat eredményezett a sencseni Yantian kikötőben.

A Yantian kikötő korlátozásainak súlyosabb következményei vannak, mint a Szuezi-csatorna márciusi eltorlaszolásának. Június eleje óta a részlegesen lezárt kikötő korábbi kapacitásának csupán 30 százalékán működik. A hosszú sorok és késések arra kényszerítik a logisztikai vállalatokat, hogy átszervezzék az ellátási láncokat.

„Az elmúlt fél évben 40–50 napig tartott egy vasúti szállítás a Középső királyságból (ahogy Kínát gyakran nevezni szokták) Oroszországba. Ezért sok ügyfelünk úgy döntött, hogy átirányítja szállítmányait a tengeren történő szállítás felé. Ezen a ponton azonban az exportőrök új kihívásokkal néznek szembe. A Yantianból Shekou és Nansha irányába átirányított teherforgalom további kikötői torlódásokat vált ki. A helyzet 2–3 hetes késést eredményezett a szállítások és kézbesítések terén” – mondja Vladislav Martin, az AsstrA EU/Kína vasúti szállítási osztályának vezetője.

Május végén/június elején 20 000 TEU rakomány és 50–60 hajó nem tudott továbbjutni a rendeltetési helyére. Ezeket nem lehetett átirányítani egy másik kikötőbe, mivel a vámügyi dokumentációra vonatkozó kínai előírások meglehetősen szigorúak, és a meghatározott helyről történő indulással kell elkészíteni azokat.

A teherautók forgalmát szintén korlátozták Huangpu és Foshan kikötők környékén. Kína déli régiójában akadoznak a raktározási műveletek, és csoda kell, hogy ott rendelkezésre álló járművet lehessen találni. Ezenkívül a szabályozás előírja, hogy a járművezetőknek negatív Covid-19 teszteredményeket kell felmutatniuk, mielőtt belépnének ezekbe a kikötőkbe.

„Annak ellenére, hogy némi volumen képes átmenni Hongkongon, a logisztikai piaci körülmények nagyon kiélezettek. A jogi akadályok megnehezítik a rakományok Kínából Hongkongba történő szállítását továbbfuvarozás céljából olyan európai országokba, mint Lengyelország” – hangsúlyozza Vladislav Martin.

A koronavírus újabb hulláma, a Kínában rendelkezésre álló konténerek hiánya és a kikötői korlátozások az árak stabilizálódásának minden reményét eltemették. A szállítmányozók már tízszer többet fizetnek a konténeres tengeri szállításért, és a helyzet várhatóan nem javul. A szállítási és logisztikai társaságok legalább 2021 decemberéig érezni fogják e korlátozások következményeit, feltéve, hogy Sencsen a nyári idény végére visszatér teljes működéséhez.

Ilyen körülmények között a vasúti szállítás nem jó alternatíva. A konténerek beragadtak Kína, a FÁK és az EU határátkelőhelyein. A vasúti és tengeri konténerekből rendkívül nagy a hiány, ugyanakkor jelentős irántuk a kereslet, és gyakori a túlfoglalás.