Újabb lépés az Automatikus Vonatirányítási Rendszer kiépítéséért

Újabb lépés az Automatikus Vonatirányítási Rendszer kiépítéséért

Az Alstom Hollandiában tesztelte az Elta Systems Akadályfelismerő Rendszerét (másnéven Obstacle Detection System, azaz ODS) a ProRail infrastruktúra-üzemeltető és a Lineas vasúti árufuvarozó vállalatokkal közösen. Következő lépésként idén nyáron tesztelik az Akadályfelismerő Rendszert (ODS-t) az Automatikus Vonatirányítási Rendszerrel (másnéven Automatic Train Operation, azaz ATO) kombinálva, ezzel előkészítve az utat a GoA4 számára a teherszállításban.

Az Alstom, valamint partnere, az Elta Systems és annak leányvállalata, a NIART sikeresen elvégezte az Akadályfelismerő Rendszer (ODS) tesztjeit a hollandiai Breda városához közeli Oosterhoutban. A holland infrastruktúra-üzemeltető ProRail és a Lineas vasúti árufuvarozó társasággal közösen végzett tesztek bebizonyították, hogy a mozdonyok fedélzetére telepített Akadályfelismerő Rendszer (ODS) képes akár 1000 méteres távolságban is felismerni az akadályokat minden időjárási és látási körülmény között, nappal és éjszaka egyaránt. A rendszer az Alstom AutoPilot komponensével együtt mozdonyvezető-asszisztensi rendszerként és teljesen automatizált rendszerként is működtethető. Ezeket a teszteket a GoA4 automatizálási szintjén a tolatást végző vasúti járműveken jelenleg is zajló Automatikus Vonatirányítási Rendszer (ATO) tesztjeinek keretein belül végezték.

A NIART ODS innovatív, nagy felbontású digitális radaron alapuló érzékelőrendszere többspektrumú elektro-optikával, valamint nagy teljesítményű klasszikus és gépi tanulási algoritmusokkal ötvözve képes felismerni és osztályozni a vasúti síneken lévő akadályokat, akár 1000 méteres távolságban, bármilyen időjárási és látási viszonyok között. A rendszer a mozdonyvezető számára korai riasztást és hasznos információkat tud nyújtani, ezáltal biztonságosabbá teszi az útvonalat.

A gyökeres változást hozó radar, amely másodpercenként akár 200-szor is letapogatja az útvonalat, nagy felbontású képalkotó technikát használ a helyszín elemzéséhez és az egy kilométernél távolabbi akadályok észleléséhez még akkor is, ha a vezető és az optikai alapú rendszerek látási viszonyai korlátozottak. Az Elta Systems földi és űreszközökön alapuló rendszerekben alkalmazott képalkotási technikák terén szerzett tapasztalatait úgy ülteti át a járművek világába, hogy megoldja a vasúti automatizálás folyamatának egyik legnagyobb kihívását, a megbízható működést minden időjárási körülmények között.

A hollandiai kísérleti projekt újabb fázisa, amelyet az elkövetkező hetekben hajtanak végre, az ODS és az Automatikus Vonatirányítási Rendszer (ATO) együttes tesztelése lesz. A végső cél egy teljesen önállóan közlekedő tolatómozdony létrehozása, amely integrálja az ODS-t és az ATO rendszert, ezzel lehetővé téve a GOA3-4 üzemeltetését a jövőben az autonóm vonatok számára. Ezeket a tesztfázisokat még a nyár vége előtt elvégzik.

A NIART-tal, a ProRail-lal és a Lineas-szal közösen végzett tesztek illeszkednek az Alstom stratégiájába, amely az intelligens és zöld mobilitás elérését tűzte ki célul. Az Alstom világszerte bizonyította az ATO rendszer előnyeit, különösen a metrórendszerek esetén. A tapasztalatok alapján az automatizálás kapacitásnövekedést, költségcsökkentést, energiamegtakarítást és rugalmasabb működést eredményez, egyben olyan lehetőség a vasúti közlekedésben, amellyel az üzemeltetők az infrastruktúra költséges átalakítása nélkül növelhetik hálózataik kapacitásait.