Immár a BKV szerint is tarthatatlan állapot, hogy az M3-as vonalra felújított metrókocsik közül egyik-másik szinte naponta meghibásodott. A társaság ezért – az elsőfokú vasúti közlekedési hatósággal egyeztetve – átmeneti időre mind a hat eddig korszerűsített szerelvényt kivonta a forgalomból, és régi kocsikat állított be a helyükre, egyidejűleg radikális lépéseket helyezett kilátásba a felújítást végző orosz Metrowagonmash-sal szemben.
Megunt meghibásodások
Elszakadt a cérna a Budapesti Közlekedési Zrt. menedzsmentjénél, láthatóan a cég vezetése is – a budapestiek mellett – ráunt arra, hogy a Metrowagonmash által felújított metrószerelvények műszaki állapota nagyon távol áll a kielégítőtől. Az utóbbi hetekben több alkalommal is ki kellett vonni egyik-másik kocsit a menetrendszerű forgalomból, ami a BKV-t láthatóan rosszul érintette, hiszen rendre sajtóközleményekben kellett reagálnia a meghibásodásokra, védve a mundér becsületét, ugyanakkor megnyugtató „szakmai” magyarázattal szolgálva a közlekedőknek. Ideig-óráig bevált ez a stratégia, mert az esetek többségében a hibát már annak felszínre kerülése és bejelentése napján sikerült orvosolniuk a társaság szakembereinek, s a cég azonnal tájékoztathatta is a közvéleményt az elromlott kocsi újbóli forgalomba állításáról. Ez a feszült, ám még kezelhető állapot addig tartott, amíg végül olyan gyakran jelentkezett műszaki hiba valamelyik felújított szerelvénynél, hogy a BKV szinte napi rendszerességgel volt kénytelen kiállítani a megszokott üzemből egy-egy elromlott kocsit, s ezt már nehéz lett volna megértetni a még oly türelmes budapestiekkel. Ezen az sem változtatott, hogy a meghibásodások döntő többségének besorolása „alacsony súlyosságú”, amelyek szerelési, illetve beállítási pontatlanságokból adódtak, javításuk pedig 1–2 óra alatt elvégezhető.
Radikalizálódó BKV
Ezt felismerve lépett a menedzsment, és a korábbi stratégiát sutba dobva, radikális lépésre szánta el magát: szemtől szemben „nekiment” az orosz cégnek. Rendkívül rövid határidővel Magyarországra kérette a Metrowagonmasht tulajdonló Transmashholding vezetését, valamint a tervezőket, tájékoztatta őket a felújított és a budapesti M3-as vonalon forgalomba helyezett metrókocsik körül kialakult tarthatatlan helyzetről, a szerelvények elfogadhatatlan műszaki állapotáról, azonnali intézkedéseket sürgetve. (A 14 cégből álló Transmashholding többségi orosz állami tulajdonban van, de Oroszország legnagyobb mozdony- és vagongyárában fokozatosan növeli részesedését az Alstom, a részvényeknek már a 33 százaléka a franciáké.) A tárgyalásokon a BKV-t Bolla Tibor elnök-vezérigazgató, míg a gyártócég tulajdonosát a holding egyik igazgatója képviselte, aki ígéretet tett arra, megteszik a budapesti cég által megfogalmazott és elvárt lépéseket. Minden bizonnyal elégedetlen volt a BKV vezetése, hogy a THM „csak” igazgatói szinten képviseltette magát, legalábbis erre következtethetünk abból, hogy még az egyeztetések napján közvetlen, illetve levélben felhívta az orosz holding vezérigazgatójának és a Metrowagonmash első emberének figyelmét a kialakult helyzetre, kilátásba helyezve a legsúlyosabb szankciók megtételét, amelyek – mint írták – minden következményét az orosz gyár viseli majd.
Ultimátum és szankciók
A Metrowagonmash nem kevés pénzért, 219 millió euróért vállalta a 37, egyenként hat kocsiból álló metrószerelvény felújítását, miután a Fővárosi Önkormányzatnak ejtenie kellett azt a korábbi elképzelését, hogy vadonatúj metrószerelvényeket vásároljon az elöregedett, műszakilag roppant elavult régiek helyébe, a képviselők – jobb híján – ezért döntöttek a meglévő járműállomány felújításáról. A mai napig nem tisztázott egyébként, hogy ezek felújított vagy lényegében új szerelvények, az utóbbi álláspontot erősíti, hogy az oroszok szerint is mindent kicserélnek bennük – tehát újak. Újak? Különben mindegy, a lényeg az (lenne), hogy biztonságos, menetrendszerű utasforgalom lebonyolítására alkalmasak legyenek. Ettől pedig jelen állás szerint távol vannak, nem véletlenül elégelte meg a BKV a folyamatos meghibásodásokat, és adott „ultimátumot” az orosz gyártónak, hogy rövid időn belül jelentősen javítsa a szerelvények műszaki megbízhatóságát.
Az első két szankciót már be is jelentette a fővárosi cég: a projekt késedelmes teljesítése miatt több mint 800 millió forintos kötbérigénnyel élnek a Metrowagonmash és tulajdonosai felé, egyúttal a műszaki állapotok radikális javulásáig újabb szerelvényeket nem adnak át felújításra. Ezeken kívül a BKV tarsolyában van még például a hibás teljesítési kötbér követelése vagy a szerződésben biztosított garanciális jogok érvényesítése, azonban további radikális lépések megtételét sem zárja ki a társaság.
Újraindulás, de mikor?
Az elsőfokú vasúti közlekedési hatósággal egyeztetve, a BKV átmeneti időre kivonta a forgalomból az összes felújított metrószerelvényt, és azonnal megkezdődött a szerelvények soron kívüli átvizsgálása, a hiányosságok megszüntetése. A vizsgálatok teljes körűek, kiterjednek az egyes berendezések, alkatrészek ellenőrzésére, a műszaki, forgalmi személyzet beavatkozásaira és a funkcionális működésekre is. A vizsgálatok szerelvényenként 4–8 napig tartanak – az átmeneti időszakban a BKV régi kocsikat porol le a kiesettek pótlására –, így optimális esetben július közepén, de előfordulhat, hogy csak augusztus első felében áll újra forgalomba mind a hat felújított, de meghibásodott, majd átvizsgált és – remélhetően végérvényesen – megjavított metrószerelvény az M3-as vonalán.
Különben jöhetnek az újabb BKV-közlemények…
Dékány Zsolt
(Cikkünk megírása után érkezett a hír, hogy a Metrowagonmash mérnökei megtalálták a hibát – a szerelvények egyik alkatrésze, az optikai csatoló elem romlott el –, amit ki is javítottak. Ha minden az elvártaknak megfelelően alakul, akkor megkezdődhet a szerelvények fokozatos, újbóli üzembe állítása. A BKV arról is tájékoztatott, hogy minden felmerülő probléma esetén újabb kötbérkövetelést nyújt be az oroszokkal szemben. – A Szerk.)