Tovább csökkenhet az útdíjbevallási közreműködők száma, ezért ágazati szakértők szerint érdemes megfontoltan választani, sőt váltani a kibervédelem szintje, a tulajdonosi háttér és a piaci kockázatok figyelembevételével.
20 százalékkal csökkent az útdíjbevallási közreműködők száma a fizetős rendszer 2013-as bevezetése óta és ágazati előrejelzések szerint további lemorzsolódás várható a jövőben. Ezt a tendenciát igazolja, hogy 2025. március 31-én megszűnik az egyik korábbi legnagyobb szolgáltató. „Egyre szigorúbb a szabályozás a piacon, de olyan új kihívásoknak is meg kell tudni felelni, mint a vírustámadások és az adatbiztonság. A megnövekedett fenntartási költségek és kockázatok miatt egyre többen szállnak ki” – értett egyet a prognózisokkal az i-Cell operatív elnöke.
Farkas Károly hangsúlyozta: a 3,5 tonna feletti járműparkkal rendelkező fuvarozó vállalkozások üzleti biztonsága miatt kulcsfontosságú, hogy melyik bevallási közreműködővel dolgozik. Lényeges, hogy megfeleljen a piaci kihívásoknak, ugyanakkor egy nem kellően stabil hátterű cég státuszának megszűnése vagy egy gyenge IT security rendszert érő kibertámadás a számos kellemetlenség mellett súlyos anyagi bizonytalanságot is okozhat az érintett ügyfeleknek.
A telematikai szakértő emlékeztetett: az elmúlt években kibertámadásban két útdíjbevallási közreműködőt is célba vettek, emiatt napokig nem működött az útdíjfizetés az ügyfeleiknél és az egyik érintett cég közreműködői státusza meg is szűnt emiatt. A szerződéses partnereiknek egyenként kellett megvásárolniuk a viszonylati jegyeket és a kényelmetlenség mellett büntetések is előfordultak. „A hackertámadások potenciális fenyegetést jelentenek minden szektorra, ezért a mi kibervédelmi stratégiánk kialakítása során ragaszkodtunk a kockázati arányt meghaladó biztonsági rendszer kialakításához, így a miénk az egyik legjobb kibervédelmi rendszerrel rendelkező cég a szektorban” – fogalmazott az i-Cell operatív elnöke, megjegyezve: nem árt ellenőrizni annak a cégnek a tanúsítványát, amellyel szerződésben áll, vagy szerződést kötne a vállalkozás.
Azt is érdemes mérlegelni, hogy ki lesz a szerződő fél és ki lesz a bevallási közreműködői szolgáltató és az mit vállal. „A külföldi tulajdonosi háttér, a határokon átívelő szerződéses jogviszony jogi problémák, vitás kérdések felmerülése esetén megnehezítheti a magyar fél dolgát, mert nemzetközi környezetbe is kerülhet egy-egy ügy kezelése” – hívta fel a figyelmet Farkas Károly. Az i-Cell több mint 25 éves szakmai tapasztalata, szakértő csapata és széleskörű szolgáltatásai mellett stabil magyar háttérrel rendelkezik, hiszen a legnagyobb hazai olajszolgáltató közvetett tulajdonában áll. Míg a nemzetközi üzemanyag szolgáltató platformok több versenyzőt is futtatnak a piacon, addig az i-Cell egyedüli szolgáltató, a magyar piaci környezethez és a magyar sajátosságokhoz igazodó szolgáltatásokkal, utólagos fizetési lehetőséggel.
Az i-Cell nemcsak az egyik piacvezető telematikai cég Magyarországon, de részt vett a 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjrendszer fejlesztésében, a Telepass hazai partnere és az eszközmeghibásodás arányát tekintve is a legmegbízhatóbb szolgáltató, amely egyedülállóan hosszú, hároméves jótállást vállal OBU készülékeire. 28 ezer ügyfélnek 235 ezer járművére nyújt bevallási közreműködői útdíjszolgáltatást, ezen felül a legnagyobb buszos tapasztalattal is bír.