Szállítmányozás 2024 konferencia

Zuhanórepülésben

Miközben a Lufthansa-konszern az elmúlt évet rekordnyereséggel zárta, a fuvarozói leányvállalatuk lecsúszott a piros számok tartományába: a Lufthansa Cargo 50 millió eurós üzemi veszteséggel repült. Ezzel az áruszállító légitársaság sokéves összehasonlításban is igen gyenge eredményt ért el, amint ez a konszern 2016-os üzleti jelentéséből is kiderül.

Az eredmény 124 millió eurós visszaesése 2015-höz képest mindenekelőtt az erős árzuhanásra vezethető vissza, amelyet főleg a masszív kapacitásfelesleg váltott ki. Így az elmúlt évben az átlagos haszon 2015-höz képest 12,9 százalékkal csökkent. Mindent egybevéve a Lufthansa Cargo 1,986 milliárd euró forgalmi nyereségre tett szert, ami 12,7 százalékkal kevesebb, mint a 2015-ös eredmény.

Mivel aligha lehet változtatni a nehéz piaci feltételeken, a cég kénytelen meghúzni a nadrágszíjat és a költségeken spórolni. A következő évig legalább 80 millió euróval csökkenteni akarják az éves személyzeti kiadásokat. Ennek elérése érdekében világszerte 800 álláshelyet szüntetnek meg a 4570-ből. Az elmúlt év végén erről megegyezés is született a vállalat és az üzemi tanács között. A létszámleépítéshez a Lufthansa Cargo egy egyszeri 32 millió eurós tartalékot képezett.

A légi árufuvarozó társaság tavaly 0,3 százalékkal növelte a fuvarozási teljesítményét, miközben az ajánlatát 0,5 százalékkal csökkentette. A küldemények felét a cég áru- és személyszállító repülőgépek fedélzetén szállította.

A cég saját tulajdonában lévő flotta 5 új Boeing 777-es áruszállító repülőgépből áll, valamint 14 már régebbi MD 11-esből, amelyek közül a cargo cég 2 egységet átmenetileg kivont a forgalomból. Ebben az évben egy további MD 11-est vesznek ki a flottából. A saját gépparkot még az Aerologic 8 Boeing 777-esével bővítik. A lipcsei repülőtéren üzemelő légi árufuvarozó társaság világszerte 20 célállomásra szállít részvényesei, a Lufthansa Cargo és a DHL megbízásából.

Miközben a Lufthansa Cargo saját kézből rendezi az áruszállító repülőgépek üzemeltetését, kevés befolyással bír az ún. bellycargo-kapacitásra. A személyszállító repülőgépek áruszállításra kialakított raktereit megvették a Lufthansa Passage-tól, illetve a konszern két leányvállalatától, az Austrian Airlines-tól és az Eurowings-től. Míg a belly kapacitás 0,9 százalékkal emelkedett, az értékesítés 1,4 százalékkal csökkent. Ennek következtében 61,6 százalékra esett viszsza a belly szolgáltatások kihasználtsága. Ennél jobban alakultak a számok az áruszállító repülőgépek esetében: 72,9 százalékra emelkedett a kihasználtság, miután 1,9 százalékot csökkent az ajánlat, és 2,1 százalékkal nőtt az értékesítés.

A Lufthansa Cargo vesztesége, a Lufthansa Technik nyereség-visszaesése és a pilótasztrájkok azon okok közé tartoznak, amelyekért a konszern operatív nyeresége tavaly 4 százalékkal, vagyis 1,75 milliárd euróra esett vissza. A forgalom a csökkent fuvardíjak miatt jó 1 százalékkal, 31,7 milliárd euróra zuhant. Mindent összevetve 1,8 milliárd felesleg maradt, ami majdnem 5 százalékkal több a 2015. évinél.

A pilótákkal folytatott bértárgyalásokon elfogadott megállapodás ebben az évben feltornászhatja a nyereséget. Ulrik Svensson, az új pénzügyi igazgató a mérleg közzétételekor három számjegyű milliós összegről beszélt, amelyet 2017-ben meg tudnak takarítani a csökkenő nyugdíjterhek miatt. A tavaly őszi hatnapos pilótasztrájk kereken 100 millió eurójába fájt a Lufthansának. Idén ehhez jön még a kerozin árának drágulása is.

Számokban

2016 változás 2015-höz képest
Forgalom (millió euró) 20 840 –11,5%
Tiszta Ebit (millió euró) -50 nincs adat
Felkínált áru-tonnakilométer (millió) 12 548 –0,5%
Értékesített áru-tonnakilométer (millió) 8 385 +0,3%
Kihasználtság (%) 66,8 +0,5 százalékpont
Dolgozók (XII. 31.) 4 568 –0,8%

Járdán Eszter

A cikk a NavigátorVilág 2017. áprilisi számában jelent meg.