Április végén jelentette be a Waberer’s Szemerey Logisztikai Kft. (WSZL), hogy megvásárolja a 85 darab hűtős gépjárművel rendelkező, tradicionális magyar családi vállalkozást, a Gyarmati Trans Árufuvarozási és Szállítmányozási Kft.-t. A több mint három évtizedre visszatekintő, belföldi és nemzetközi berkekben is jól ismert cég felvásárlása kapcsán a két cégvezetővel beszélgettünk.
– Hogyan alakult a Waberer’s Csoport eredménye az év I. negyedévében?
Barna Zsolt (B. ZS.): – Az árbevételünk 142,3 millió euróról 158,9 millió euróra ugrott, ami nagyon jelentős növekedésnek felel meg a tavalyi év azonos időszakához képest. Ezzel egy időben viszont a vállalatcsoport rendszeres EBIT-je a 2021-es év eredményénél 1 százalékkal jobban alakult, tehát 4,6 millió euróra nőtt, ami a korábbi trendekhez képest lassulásnak mondható, elsősorban azoknak a negatív gazdasági hatásoknak köszönhetően, amelyekkel meg kellett küzdenünk az I. negyedévben. Ezek közé tartozik az üzemanyagár-emelkedés, a növekvő energiaárak és a bérinfláció. Ennek ellenére nagyon stabil I. negyedév van a hátunk mögött, és a költségnyomást gyakorlatilag tudtuk érvényesíteni az árainkban.
– Mennyire van hatással az orosz–ukrán háború a Waberer’s Csoport működésére?
B. ZS: – Mi jelen pillanatban nem látjuk ennek a negatív gazdasági hatását, viszont szembe kell néznünk azzal a ténnyel, hogy a munkavállalóink jelentős hányada, mintegy 14 százaléka ukrán állampolgár. Mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy ukrán kollégáinknak a jelen terhelt helyzetben is nyugodt munkakörülményeket tudjunk biztosítani: segítünk a családjaik kimenekítésében és elhelyezésében is. Ugyanakkor az ellátási láncok zavarai a szervezési hatékonyságunkat jelentős kihívások elé állítják, amelyek döntően a jármű- és az elektronikai iparban jelentkeznek.
– Miért döntöttek a Gyarmati Trans megvásárlása mellett?
B. ZS: – A Waberer’s Csoport jelentős fejlődési potenciállal rendelkező üzletága a regionális logisztika, aminek a zászlóshajója a WSZL. E vállalat évi 70 milliárd forintos forgalmából 11 milliárd kimondottan a hűtődisztribúcióhoz és -logisztikához kapcsolódó tevékenység. Ezt jelen pillanatban legalább 400 eszközzel látja el társaságunk. A Gyarmati Dezsővel történő együttműködés csaknem 12 százalékos növekedési lehetőséget jelent e szegmensben számunkra, ezenkívül nagyon komoly szinergiahatást is képvisel a disztribúciós tevékenységünkben. Emellett büszkén jelenthetem ki, hogy az élelmiszerpiac meghatározó szereplőivel is bővülhet az ügyfélportfóliónk. Végül, de nem utolsósorban az sem mellékes, hogy a Gyarmati Trans Magyarország legendás fuvarozócégei közé tartozik, amely már közel negyven éve tevékenykedik a piacon. Az alapítója még egy Barkas-szal kezdte a pályáját, és teljesen önerőből egy komoly családi vállalkozássá fejlesztette a cégét.
– Miért mondtak igent a „beolvadásra”?
Gyarmati Dezső (GY. D.): – A Gyarmati Trans Árufuvarozási és Szállítmányozási Kft. egy több tíz éve működő vállalkozás, amely nemrég a generációváltás válaszútjához érkezett. Az én korom és az utánpótlás hiánya ezt a megoldást szülte, mi sajnos nem tudjuk továbbadni ezt a vállalkozást másnak. A döntésünk meghozatalát ez a korántsem szokványos gazdasági környezet is felgyorsította. Mivel a Waberer’s Csoport befektetőként jelentkezett nálunk, azt gondolom, hogy ez a legelőnyösebb választás mindenki számára, hiszen így mind a munkavállalóink, mind pedig az üzletfeleink vonatkozásában biztosított a folytonosság. Ez egyébként a tárgyalások során is kiemelt szempont volt számunkra, éppen ezért úgy vélem, hogy a partnereink és a munkatársaink számára egyaránt optimális megoldás született.
– Milyenek az első benyomásai az üzlettel kapcsolatban? Milyen együtt dolgozni a WSZL-lel?
Gy. D.: – Azt gondolom, hogy nem véletlenül a WSZL lett a befutó. A cégem eladása előtt rendkívül profi, szakszerű és alapos egyeztetéseken győztük meg egymást, hogy a projekt mindkét fél számára kedvező megoldás lehet. A megbízható logisztika és a magas technikai nívó mind fontos biztosítékai annak, hogy a Gyarmati Trans által kiszolgált partneri kör a jövőben biztonságosabb, magasabb színvonalú kiszolgálásban részesülhessen. És bízom benne, hogy azok a cégek is megrendelőinkké válhatnak, amelyeket korábban a kapacitáshiányok miatt nem tudtunk kiszolgálni. A benyomásom a várakozásoknak megfelelően alakult, és egyáltalán nem bántam meg a döntésemet.
– Az elkövetkezendő 3 évben még aktívan részt fog venni a folyamatokban. Mit jelent ez a gyakorlatban?
Gy. D.: – Ennek a részletei kidolgozás alatt vannak, de annyit elöljáróban elmondhatok, hogy a WSZL szeretné integrálni a szolgáltatásaiba a mi tevékenységünket, és ez természetesen nem megy egyik napról a másikra. Az átadás-átvétel a megrendelői kör igényeit szem előtt tartva történik, de a következő három évben én magam is segíteni fogom a minél sikeresebb átadást.
– Várhatók-e bármilyen változások a Gyarmati Trans-nál az akvizíció lezárását követően?
B. ZS: – Ahogy elhangzott, gyakorlatilag a teljes operációt integráljuk, ennek kapcsán szeretnénk azokat az előnyöket kihasználni, amelyek a Gyarmati Trans-nál, illetve a WSZL hálózatán belül már megvannak. Alapvető változásokat egyelőre nem tervezünk, de az információtechnológia terén például szeretnénk a Waberer’s rendszereit használni, a munkaerő tekintetében pedig természetesen számítunk a Gyarmati Trans munkavállalóira. Ami jelentős újdonság, hogy a Gyarmati Trans mint önálló entitás megszűnik, és a WSZL keretein belül működik tovább.
– Milyen fejlesztéseket tervez a WSZL a hűtős üzletágban?
B. ZS: – Azt mindenképpen fontosnak tartom kiemelni ezzel kapcsolatban, hogy a járműmegújítási program természetesen ki fog hatni a hűtős járműparkra is. Még ebben az évben 40 új tehergépjármű fog érkezni, ami a jelenlegi piaci környezetben pozitív hírnek tekinthető, azt hiszem. Folytatjuk a kisáruszállító járműparkunk fejlesztését is, amelynek keretében például több mint 30 darab új jármű érkezése várható ebben a kategóriában, ezáltal is növelve a vállalat képességét az utolsó kilométerek kiszolgálására. Emellett az ecseri beruházásunk is a következő lépcsőfokhoz érkezett, ott ugyanis egy közel 60 ezer négyzetméter alapterületű, korszerű city- és fulfillment logisztikai bázis felépítését kezdheti meg a Waberer’s Csoport.
A GYARMATI TRANS TÖRTÉNETÉNEK MÉRFÖLDKÖVEI
1986 Egyéni vállalkozás általános fuvarozói „tehertaxi” szolgáltatásra,
specializálódás baromfi hústermékek fuvarozására,
az első hűtős gépkocsi, 1 hűtődobozos Barkas beszerzése
1987 Az első partnerük az Orosháza Merian
1990 Az első telephely kialakítása Orosházán, 100 négyzetméteren
1999 A hűtős flotta fejlesztése 13 darabosra
2000 A Gyarmati Trans Kft. megalakulása
2004 A Gyulai Húskombinát szállítási ágazatának teljes körű megvásárlása,
országos telephelyhálózat kiépítése gyulai és budapesti központokkal,
a hűtős járműállomány bővítése 60 darabosra
2005 Az orosházi központi telephely teljes körű felújítása
2006 Budapesten egy 350 négyzetméteres hűtőraktár, telephely kialakítása
2008 A budapesti hűtőraktár 220 négyzetméteres bővítése,
Gyöngyösön egy 750 négyzetméteres hűtőraktárbázis kialakítása
2010 Budapest egy másik helyszínén egy 1500 négyzetméteres hűtőraktár építése,
a hűtős flotta bővítése csaknem 100 darabosra
2011 Orosházán újabb 120 négyzetméteres hűtőraktár építése
2012 A gépjárműpark fejlesztése és bővítése
2013 A hűtős flotta frissítése és bővítése 112 darabosra
2014 A partnerkör bővítése, új üzletág – élőállat-szállítás – kiépítése,
az árbevétel évi 10 százalékos növelése
2022 Az áruszállítási és logisztikai tevékenységek, egyes tárgyi eszközök,
valamint a tevékenységet végző munkavállalói kör mint üzletág
eladása a Waberer’s Szemerey Logisztikai Kft.-nek
Aranyi Péter