Korábban az FMCG-szektor volt a legmeghatározóbb a Waberer’s–Szemerey Logisztika Kft. (WSZL) tevékenységi körében, a forgalmuk közel 70 százalékát ez a terület tette ki. Az utóbbi években azonban számos szegmensben jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, így ma már egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy nincs Magyarországon olyan háztartás, ahol ne lenne olyan termék, amelyet a WSZL szállított és/vagy raktározott.
– Milyen tevékenységekből épül fel a társaság portfóliója?
– A hétköznapok minden területén jelen vagyunk, legyen szó élelmiszeriparról vagy telekommunikációról, egészségügyről vagy autógyártásról – ennek révén abszolút egyedülállóak vagyunk a piacon. Partnereinknek teljes ellátásilánc-megoldásokat nyújtunk; a gyártáslogisztikától kezdve, a raktározáson és hozzáadott értékű szolgáltatásokon át, a vevőkig történő kiszállításig minden logisztikai folyamatban részt veszünk. Tavaly már a B2C házhozszállítással is bővítettük a portfóliónkat: az egyik legrégebbi partnerünknek, a Magyar Telekomnak végezzük a televíziók és túlméretes termékek ügyfelekhez történő kiszállítását. Fejlesztéseinknek köszönhetően immár az autóiparban is komoly szerepet töltünk be: a győri Audi-gyárat mi szolgáljuk ki 2019 vége óta, és további számottevő potenciált látunk a gyárkapun belüli és az autóipari logisztika terén. Ugyanakkor jelenleg zászlóshajónak egyik üzletágunkat sem nyilvánítanám ki, mondhatni minden területen az élmezőnyben vagyunk. Akár kiskereskedelmi áruszállításról beszélünk, akár elektronikai és fehéráru-raktározásról, esetleg konténeráru-szállításról, nálunk minden területnek megvan a szakértője.
– A többi üzletág mikor, milyen indíttatásra nyílt?
– Az egészségügy területén is tovább tudtunk fejlődni az elmúlt 1 évben, és van még bőven potenciál ezen a területen. 2000 óta végzünk gyógyszerszállítási feladatokat, viszont a járványnak „köszönhetően” a védőfelszerelések, lélegeztetőgépek raktározását és kiszállítását is mi végezzük mind a mai napig. Nem kis teljesítmény volt egy hétvége alatt felállítani a hazai egészségügyi és szociális intézményeket védőfelszereléssel és fertőtlenítőszerrel ellátó logisztikai rendszert, és nem túlzás azt állítani, hogy Magyarországon egyedül a WSZL rendelkezik olyan logisztikai hálózattal, struktúrával, kapacitással, amivel ezt a nagyon hektikusan változó, gyors reagálást igénylő feladatot meg lehetett valósítani. Ezenkívül a frissáru-logisztikai üzletágunk is már közel 20 éves tapasztalattal működik, és évről évre tovább tudjuk növelni a megbízóink számát. Büszkék vagyunk rá, hogy az elmúlt évtől részt vehetünk a Pick termékeinek hazai logisztikai kiszolgálásában, amit idén tovább tudtunk növelni a kiskereskedelmi vevőik szállításának átvételével. Az elektronikai iparágunk főként telekommunikációs, fehéráru-, illetve elektronikai webshopokat szolgál ki, többek között a Magyar Telekom, a Media Markt vagy akár az Electrolux logisztikáját szervezzük. Az e-kereskedelem növekedésével jelentős potenciált látunk az üzletágban, amelyet különféle automatizálásokkal és webshop-kiszolgáló logisztikai megoldásokkal igyekszünk fejleszteni.
– Melyik szegmens hogyan teljesített 2020-ban?
– A kiszámíthatatlan volumeningadozások általában véve a legnagyobb kihívásnak számítottak, és olyan, nem várt helyzetek elé állított minket a járvány, amire korábban nem volt példa. A konténerüzletágunkat sajnos negatívabban érintette a járvány, a volumen 25 százalékkal esett vissza, hiszen a kínai korlátozások az elsők között hatottak a forgalomra; szerencsére az év második felére normalizálódott a helyzet. A korábban megszokott szezonalitások, volumenek teljesen felborultak, heti szinten példátlanul hatalmas mennyiségeket kellett kiszállítanunk egyik napról a másikra. Ez hatással volt az erőforrásainkra is, de a komplexitásunknak köszönhetően könnyen tudtunk alkalmazkodni és plusz – akár emberi – erőforrást allokálni a komolyabb kihívások elé állított területek raktári vagy szállítási oldalára. Mindehhez érkezett az állami megbízás a védőfelszerelések hazai logisztikai folyamatainak ellátására. Az összes maszk, lázmérő, védőfelszerelés és teszt a kórházakba, egészségügyi intézményekbe és kormányhivatalokba a mi raktárunkon keresztül jut el – még most is. Az komoly fegyverténynek számít, hogy – a vírushelyzet ellenére – a létszámunkat 10 százalékkal tudtuk növelni tavaly, hogy partnereink megnövekedett igényeit kiszolgáljuk.
– Milyen tervekkel indult az idei év?
– A cég fejlődése folyamatos lendületben van, hiszen a különböző akvizícióknak és sikeres tendereknek köszönhetően új partnerekkel bővült a portfóliónk. A cégcsoportos erőforrásainkat jobban szeretnénk kihasználni, vagyis a tevékenységeinket összehangoltabban működtetni, ezzel a versenyelőnyünket nemcsak itthon, de a régióban is szeretnénk növelni. Ennek egyik előfutára, hogy ügyvezetőnk, Barna Zsolt már az anyavállalatunk operatív igazgatói szerepét is betölti február óta. Cél, hogy a cégcsoport nemzetközi üzletága visszanyerje az eredményterelő képességét és újra növekedési pályára állhasson. A WSZL-nél a regionális stabilitás és növekedés van a fókuszban. Az egyik legfontosabb azonban, hogy Magyarország élelmiszerellátását biztosítsuk minden körülmények között.
NÉVJEGY
Garamvölgyi Glória 2005-ben a Szegedi Tudományegyetem Szegedi Élelmiszeripari Főiskolai Karán élelmiszeripari mérnökként végzett, 2006-ban pedig a Gazdaságtudományi Karon szerzett közgazdász diplomát. 2005 óta dolgozik a Waberer’s-nél, végigjárva a ranglétrát: előbb értékesítési ügyintéző, majd kiemelt ügyfelekkel foglalkozott, 2008-ban értékesítési vezetőnek nevezték ki, 2010 óta pedig a WSZL kereskedelmi igazgatója.
A KONTÉNERES VONALHAJÓZÁS KÖZÚTI KISZOLGÁLÓI
„A Waberer’s Csoporton belül a 2010-ben alakult közúti konténerfuvarozási üzletág kicsit kuriózumként indult, hiszen korábban a cégcsoport – a logisztikai tevékenységén túl – inkább a közúti ponyvás és hűtöttáru-szállításban volt piacvezető” – nyilatkozott lapunknak Horváth Gábor Péter, a Waberer’s–Szemerey Logisztika Kft. (WSZL) konténerüzletágának vezetője, aki szerencsésnek mondja magát, mert mind a WSZL, mind a szűkebb üzletága tekintetében professzionális háttér biztosítja a sikeres munkát.
„Mára Magyarország legnagyobb saját tulajdonú konténeres flottájával rendelkezünk. A gyors piaci sikerünket a fentiek ellenére az segítette elő, hogy a hazai piacon folyamatosan növekedő igény mutatkozott és mutatkozik a közúti konténeres áruk minőségi és megbízható kiszolgálására. A mi üzletágunk a cégcsoport hátterével rugalmasan képes kiszolgálni a változó kapacitásigényeket, a járműparkunk és IT-eszközeink pedig a piacon a legkorszerűbb technológiát képviselik.
A tevékenység sajátosságát elsősorban a különböző típusú fuvarfeladatokból eredő speciális tudás adja, hiszen a flottánk lehetővé teszi a normál szárazárus konténerek szállításán túl a hűtött, fagyasztott, túlsúlyos, tartályos és veszélyes áruk szállítását is, illetve ez év januárjától hulladékszállítási feladatokba is be tudunk kapcsolódni. A gépjárművezető kollégáink képzettek: a szállítási technológiai tudásanyag mellett vámjogi ismereteket is elsajátítanak, továbbá a hazai és nemzetközi konténerterminálokon is kiismerik magukat.
Az elmúlt években mind a flotta, mind az IT-infrastruktúra tekintetében jelentős beruházások történtek, és folynak jelenleg is. Rengeteg olyan riport áll a rendelkezésünkre, amelyek elősegíthetik a flottánk lehető leghatékonyabb üzemelését, és az ügyfeleinknek megbízható információkat adnak. Az egyik első feladatom, hogy jelen pillanatban már részt veszek az ICT technológiánk fejlesztésében, többek között az új Track and Trace és BI-rendszerünk tesztelésében, amivel az ügyfeleink számára az eddigieknél még pontosabb online adatokat tudunk biztosítani.
Közreműködök 40 db új konténerszállító sasszénk és a hozzá tartozó vontatóink üzembe állításában. A fejlesztések eredményeképpen a 2,5 éves átlagéletkorú flottánk lesz a hazai piac legkorszerűbb és ezáltal a legkörnyezetkímélőbb eszközparkja. A további flottabővítésről a piac alakulásának függvényében fogunk döntést hozni.
Mivel a Waberer’s a szegmens legnagyobb foglalkoztatója, mindig egy kicsit a piac elé kell mennünk, és újat kell alkotnunk. Vállalatunk számára a gépjárművezetők munkája kulcsfontosságú, amit a piaci átlag felett szeretnénk elismerni. Ezért igyekszünk olyan elemeket is használni a hagyományos fizetésen túl, amelyek tovább növelik kollégáink elkötelezettségét. Ezért is született meg egy ún. hűségprogram, amelynek keretén belül a folyamatosan úton lévő kollégák számára például biztosítjuk a korlátlan internethasználatot, vagy a kiemelt kollégák egyéni szempontjait is figyelembe vesszük az új vontatók specifikálása során, ami reményeink szerint megfelelő motivációval bír számukra. Az új bérstruktúrát ez év márciusától vezettük be, és egyelőre kedvező fogadtatásra talált kollégáink körében.”
NÉVJEGY
Horváth Gábor 2004-ben a Lufthansa Cargónál kezdte a pályafutását légi és közúti operátorként. Fuvarszervezőként folytatta a Waberer’s International hűtőosztályán. Bő két év után a nemzetközi kereskedelmi osztályon lett az FMCG-iparágért felelős értékesítési munkatárs. 2010-ben a Kühne + Nagel csapatához igazolt, kiemelt ügyfelekért, többek között az autóipari megbízókért felelt. Az utóbbi néhány évben az ST-Logistic Kft. ügyvezetőjeként dolgozott. Ez év március 1-jétől erősíti újra a WSZL csapatát a konténerüzletág élén.