Bármit lehet olvasni a lapokban a Vörös-tengeren megnehezülő hajózásról, az észak-adriai kikötőkből, Koperből, Triesztből és Rijekából dinamikusan nő a Közép-Európába szállítandó áru mennyisége, így a WIN Capital szlovéniai cégvásárlása jó üzletnek ígérkezik. Szemerey Loránd, a cégcsoport irányítója az elektromos kamionok használatával kapcsolatos tapasztalataikról is beszélt, hiszen nem csupán használják évek óta ezeket az alternatív hajtású járműveket, de saját maguk is alakíttattak át ilyeneket. Disztribúciós tevékenységre tökéletesen alkalmasak az e-teherautók, de a hatótávolság növekedése miatt a fővárosból már gyakorlatilag Magyarország bármelyik településére eljuthatnak egy töltéssel.
– A logisztikai cégek előre látják a gazdasági konjunktúra alakulását. A legfrissebb makrogazdasági adatok között vannak olyanok, amelyek rosszabbak, mint sokan várták. Ön hogyan látja a magyar gazdaság közeljövőjét?
– Bizalommal tekintünk a jövőbe, aminek alapja az elmúlt években bejelentett és már folyamatban lévő beruházások szinte minden iparágban. A flottánk nagy része az FMCG- és a konténerszállítási szektorban nyújt szolgáltatást, ezeken a piacokon érezhető a pozitívabb hangulat kezdete a II. negyedévben.
– Az ön cégcsoportjának felépítése sajátos: a WIN Capital vagyonkezelőhöz lakóingatlanokat, irodaházakat építtető és hasznosító vállalkozáson kívül több logisztikai társaság is tartozik. Nem volna hatékonyabb, ha egyesítenék az erőforrásokat, és egyetlen, erős cég élén állna Szemerey Loránd?
– Az elkülönült működésnek megvan a határozott előnye: minden területnek meg kell állnia a saját lábán, ki kell szolgálnia profi módon a saját megbízóit, és a banki finanszírozások szempontjából is önállóan kell helytállniuk. Így kapunk tiszta képet az adott vállalkozások működéséről, ezáltal tudjuk pontosan, hogy hol kell probléma esetén beavatkozni, és nem csapjuk be magunkat azzal, hogy adott üzletek keresztfinanszírozzák a másikat. Azt gondolom, hogy minden vállalkozásunk külön-külön is erős, és ha összevonnánk őket, csak lehetőséget adnánk az esetleges nehézségek elfedésére, miközben akár még hátra is dőlhetnénk, hogy összességében minden az elvárásaink szerint alakul.
– A legújabb befektetés egy szlovén speditőrcég 80 százalékának megszerzése, amit tavaly jelentettek be. A tengeri kikötők, így Koper eddig is a fókuszukban volt, de a vörös-tengeri támadások, illetve a Koperbe vezető vasútvonal kétvágányúsítása, kapacitásbővítése ellenére is érdemes volt ebbe az irányba terjeszkedni?
– Egészen biztosan. Először is, nemcsak a szlovéniai Koperről van szó, hanem a közeli, de Olaszországhoz tartozó Triesztről és Horvátországban Rijekáról is. Hiszünk benne, hogy az, hogy közvetlen közúti szolgáltatást tudunk nyújtani a megbízóink részére, az említett adriai kikötőkből kiindulva, nagy versenyelőnyt fog tudni biztosítani számunkra. Ezentúl ugyanis sem a megbízóinknak, sem nekünk nem kell majd más alvállalkozóhoz fordulnunk az ilyen fuvarfeladatokat illetően. A jelenlegi kapacitás napi 100–120 konténer elszállítására alkalmas. Már most látszik, hogy ez nem lesz elegendő az újonnan bejelentett igényekre, így ezt év végéig a duplájára kell majd emelnünk.
– Várható további cégvásárlás akár belföldön, akár külföldön a WIN Capitaltól?
– Folyamatosan vizsgáljuk a potenciális lehetőségeket, és már abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy tudunk szelektálni és válogatni a felmerülő ajánlatok közül. Jelenleg egy nagy értékű, logisztikai szempontból kiemelt jelentőségű ingatlan adás-vétele van folyamatban, illetve egy kisebb méretű, jellemzően belföldi tevékenységet végző fuvarozótársaság akvizíciója zajlik: az adás-vételi szerződéseket már aláírtuk, mindkettő zárása a III. negyedévben várható.
– Az e-teherautók üzemeltetése ma még drágább, mint a dízeleké, Önök mégis belevágtak ebbe a fejlesztésbe, ráadásul saját építéssel, később vásárlással is. Miért? És más alternatív hajtásláncok kipróbálásában is ilyen aktívak lesznek?
– Jelenleg 10 darab, 100 százalékban elektromos meghajtású eszköz áll a rendelkezésünkre. Az első 5-öt még magunk építettük át, hogy tapasztalatokat szerezzünk velük, így első kézből vannak ismereteink e technológia fejlődéséről. Az 1. és az 5. autó között óriási a különbség akár hatótávban, akár vezethetőségben. De már az elsővel is kedvezőek voltak a tapasztalataink: az üzembe állítása utáni évben mindössze 5 olyan nap volt, amikor nem dolgozott. A 6–10. járművet már a Scaniától vásároltuk, és ezekkel is jók a tapasztalataink. Ezeknek az eszközöknek a többletköltségét jelenleg mi gazdálkodjuk ki, de biztos vagyok benne, hogy a ma már több mint 3 éves tapasztalat meg fog térülni. Az egyéb, alternatív hajtások tesztelése kapcsán is vannak folyamatban egyeztetéseink, de ezeket még nem tudtuk szerződéses keretekbe foglalni. Az elektromos eszközöket illetően elmondhatom, hogy a 2024-es évet biztosan több mint kétszer ennyi eszközzel fogjuk zárni.
– A tapasztalatok alapján hogyan látják az elektromos kamionok jövőjét Európában és Magyarországon?
– A hosszú távú fuvarozásban továbbra sem alternatíva még az elektromos hajtás a dízelekhez képest az alacsonyabb hatótáv miatt, de a disztribúciós tevékenységre teljesen alkalmas. Nemrégiben, 2–3 évvel ezelőtt még 150–200 kilométeres hatótávokról beszéltünk, ez mára 300–350 kilométerre emelkedett, ami nagyon jelentős előrelépés, és biztosítani tudja a szélesebb körben történő elterjedést. Biztos vagyok benne, hogy a következő időszakban nagyobb számban kerülnek ezek az eszközök az utakra, mert már a fenti hatótáv is elegendő arra, hogy a középtávú fuvarokra megoldást nyújtson. Magyarország méreteit tekintve kevés olyan, határhoz közeli település fog maradni, amit egy töltéssel nem fogunk tudni elérni a jövőben.
– Sokat hallani a logisztikában, de a közlekedés más területein is a sofőrhiányról. Önöknél jelentkezik ez? Hogyan oldják meg a problémát, foglalkoztatnak külföldi gépkocsivezetőket?
– Nagyon nagy energiát fektetünk a jelenlegi kollégák elégedettségébe és megtartásába, így jelenleg egyik vállalkozásunk sem küzd sofőrhiánnyal, ezért nem is láttuk indokoltnak külföldi sofőrök alkalmazását.
Tevan Imre