Akadályoztatás helyett további lendület – interjú Szemerey Lóránddal, a WSZL szállítmányozási és fuvarozási igazgatójával és Cser Szilárd logisztikai igazgatóval

Akadályoztatás helyett további lendület – interjú Szemerey Lóránddal, a WSZL szállítmányozási és fuvarozási igazgatójával és Cser Szilárd logisztikai igazgatóval

A Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. (WSZL) Magyarországon piacvezető a belföldi áruszállítás és komplex logisztikai szolgáltatások terén. A társaság tevékenységei döntően az FMCG-szektor belföldi szállításaira, száraz- és hűtött áruk tárolására és terjesztésére, valamint nemzetközi közvetítésre terjednek ki: egy kisebb volumenű konténerfuvarozási üzletág és a pozsonyi Slovnaft intralogisztikája tartozik a szakmai irányításuk alá. Az FMCG-nehéz tevékenységi paletta okán a járványhelyzet inkább új lehetőségeket, mintsem akadályokat teremtett számukra.

– Mi jellemzi 2019-et a társaság életében?

Szemerey Lóránd (SZ. L.): – Az évek óta jellemző dinamikus bővülésünk nagyságrendjét azzal érzékeltetném, hogy 2016-ban 30 milliárd forintos forgalmat ér el a WSZL, ami 2020-ra várhatóan megduplázódik. A korábbi évek gigantikus üzletszerzéseit az elmúlt évben igyekeztünk úgy utolérni mind személyzeti, mind infrastruktúraoldalról, hogy a szolgáltatásaink kiemelkedően megbízhatóak maradjanak a volumennövekedés mellett is, úgy a fuvarozási, mint a raktározási üzletágainkban (a tevékenységi paletta részleteit ld. a 12. és 13. oldalakon. A szerk.). Portfólió-tisztításon is átestünk, hogy csak a nagy áruforgalmat bonyolító üzleteinkkel foglalkozzunk, és ne aprózzuk szét az erőforrásainkat. Fontos jellemzője még a tavalyi évnek, hogy a lejárt szerződéseinket a régi jó vagy újonnan kialkudott kedvező feltételekkel hosszabbíthattuk meg. A flottánkat pedig a szokásos minőségi cserékkel újítottuk meg.

Cser Szilárd (CS. SZ.): – A fuvarozás portfólió-tisztításához szervesen kapcsolódik a raktárlogisztika hasonló intézkedése. Az elmúlt évben számos olyan megbízótól váltunk meg, amelyek fajlagosan aránytalanul sok erőforrást kötöttek le, illetve minden területen az operációk hatékonyságát céloztuk meg. A 6 fős mérnökcsapatunk jelenleg is pontról pontra vizsgálja át a működésünket ennek érdekében. A tavalyi év mérföldkövet jelentett még számunkra az Audi tender elnyerése révén, hiszen önmagában ez a feladat 25 százalékkal emeli meg a WSZL forgalmát. Ha önmagában kizárólag az autóipari logisztikát nézzük, akkor csaknem tízszeres a növekedés.

– Hogyan indult és torpant meg 2020 a járványhelyzet hatására?

Sz. L.: – Tekintettel arra, hogy a tavalyi célkitűzéseinket javarészt megvalósítottuk, impozáns tervekkel vágtunk neki az idei évnek. Az I–II. hónapokban jöttek is azok a számok, amiket elvártunk a szerkezetátalakítások eredményeként, holott holtszezonnak számít a fuvarozásban ez az időszak. Az FMCG-nehéz tevékenységünk révén a vírus beköszöntével a március csúcshónap lett, ehhez csak át kell csoportosítanunk gyors reagálással azokat a kapacitásainkat, amelyek munka nélkül maradtak: például a konténerszállító flottánkat egyik napról a másikra bevethettük a belföldi kiskereskedelmi láncok kiszolgálására. Ezenkívül alvállalkozókat is be tudtunk vonni rugalmasan a megnövekedett piaci igények kielégítésére. Bő 3 hét elteltével – a fogyasztói magatartás alakulásával – valamennyi forgalmunk visszarendeződött az év eleji szint 75–80 százalékára, úgy a megállt konténerek, mint a felfutott tescós operáció. Ebben az időszakban az általános kapacitásszűkítés helyett előremenekültünk: a hiányzó forgalmak pótlására próbáltunk új üzleteket is szerezni. A fuvarkapacitásaink 10 százaléka (1000 autó esetében ez 100 járművet jelent) ilyen új forgalmakat bonyolított. A zárlathelyzet utáni ébredezésben, a IV–VI. hónapokban már a viszonyított I–II. hónapok 85–90 százalékán teljesítettünk. 2020 II. félévére pedig olyan nagy FMCG-árukibocsátóval szerződtünk, amely stabilan további feladatokkal látja el a járványhelyzet miatt munkából kiesett autókat.

Cs. SZ.: – A járvány vegyesen hatott a raktárlogisztikai tevékenységünkre. Az első sokk idején, márciusban a karácsonyi csúcsszezont megduplázó forgalmakkal foglalkoztunk, köszönhetően az élelmiszerek, valamint háztartási és vegyi áruk iránti hirtelen keresletnövekedésnek; a korábban komissiózott fertőtlenítőszereket raklapszámra vitték – ez egyébként tart ma is. Ugyanígy felélénkült és ma is ezen a szinten üzemel az online kereskedelem raktári kiszolgálása. Ugyanakkor az ellátás bizonytalansága miatt a megbízóink 3–5 hónapos stratégiai készleteket halmoztak fel (előzőleg akár üresen is lekötött-fizetett tárhelyeken), tehát raktári mozgatás nélkül ugyan, de bőven volt feladatunk. A kapacitásaink rendelkezésre álltak, hiszen az I. félévben hagyományosan erős italipar megállt a bezárt vendéglátóhelyek mián, a felszabaduló négyzetmétereket pedig más iparágak készletezésére fordíthattuk. Hasonlóképpen a március 23-án leállított Audi-gyárat kiszolgáló személyi állományunkat buszokkal szállítottuk a telephelyeinkre, kisegítendő a felfutott operációkat. Ezenkívül az Állami Egészségügyi Ellátó Központ biztonsági készleteket tároló központi raktára lettünk; jelenleg 4500 raklapon tárolunk maszkokat, védőfelszereléseket, koronavírus-teszteket, amelyeket a honvédség után most a Készenléti Rendőrség munkatársai őriznek.

– Mennyire nyomta el a tavalyi munkaerő-piaci válság hatásait a vészhelyzet?

Cs. SZ.: – Rövid időre úgy tűnt, hogy özönlenek majd a munkára jelentkezők (vendéglátó-ipari vagy színházi szakemberek), de ez végül nem következett be, elvégre speciális képességeket igényel mondjuk a targoncavezetés. A saját állományunk stabilnak mondható, ellenben az alvállalkozóink küzdenek kihívásokkal ezen a téren, hogy a forgalombővülés kiszolgálását munkaerővel biztosíthassák. A saját és külső munkaerő aránya egyébként szektoronként változó: az autóipari üzletágunkban például 70:30, a szezonalitás következtében a szerződéses logisztikában pont fordított.

Sz. L.: – Sofőrfronton igazából sosem tapasztaltunk megoldhatatlan hiányokat, mert a piaci átlagnál magasabb béreket kínálunk. A járvány sem hozott óriási túljelentkezési hullámot, de azt gondolom, hogy ez annak is köszönhető, hogy a meglévő gépkocsivezetőink elkezdték megbecsülni a lehetőségeiket, így 2019 második felétől a fluktuációnk erőteljesen csökkent. A vészhelyzet ráadásul ráébresztett mindenkit a munkahelyek sérülékenységére, a korábbi „noszogatós” problémáink – amikor rá kellett venni a sofőröket a rugalmas munkavégzésre – gyakorlatilag megszűntek.

– A jövőre nézve mely extraintézkedéseket őriznek meg, és várhatók-e fejlesztések rövid távon?

Sz. L.: – Az otthoni távmunka mellett felfedeztük a videókonferenciák kielégítő megoldásait, a személyes találkozásokat ezért a kiemelt partnerek számára tartogatjuk. A járványhelyzet, a koronavírus-láz ellenére idén is továbbfejlesztjük a flottánkat: a pótkocsi- és vontatóállományunkat.

Cs. SZ.: – Úgy látom, a járvány nagy lökést adott a digitalizációnak. A különböző okmányokat (szállítólevelek, göngyöleg-elszámolások) már eddig is elérhetővé tettük elektronikusan, de papíralapon is igényelték az ügyfeleink – most rászoktak a digitális formákra. A kulcsmutatók értékelésekor hasonlóképpen használjuk ki együtt a videókonferenciákban rejlő lehetőségeket, egyfajta új szolgáltatásként. Ami a beruházásokat illeti, néhány hónapon belül új automata zárjegyező gépet üzemelünk be, továbbá 70 targonca beszerzésére most zajlik egy tenderünk lítiumionos akkumulátorokkal. Emellett ez év végén a pátyi telephelyen 10 ezer négyzetméterrel bővül a raktárterületünk.

 

NÉVJEGYEK

Szemerey Lóránd 2007-ben kezdte tanulmányait a győri Széchenyi István Egyetemen gazdálkodási és menedzsment szakon, majd 2010-ben a szakmai gyakorlatát Angliában töltötte, és elkezdett dolgozni a Szemerey Transportnál. Itt ismerkedett meg a fuvarozási szakmával, majd a Waberer’s Logisztika Kft.-vel történt cégfúzió után a WSZL nagyvállalati struktúrájában mélyítette el a szakmai tudását. 2013-ban került a társaság fuvarozási és szállítmányozási üzletágának élére. 2017-ben a WSZL-nél indított másoddiplomás képzés keretein belül elvégezte a logisztikai rendszertervező szakot.

Cser Szilárd 1999-ben a mosonmagyaróvári Pannon Egyetemen diplomázott élelmiszeripari szakon. Tanulmányai során egy-egy tanévet Bécsben, illetve a franciaországi Nantes-ban töltött, az utóbbi egyetemén üzleti kurzusokat hallgatott. Franciaországban gyakornokként kezdett a Novartis-nál, majd idehaza logisztikai koordinátor egy autóipari cégnél, nemzetközi szállításokat bonyolítva a VW Csoport részére. A következő állomás 2001-től hosszú időre az akkor Nestlé tulajdonban lévő Kékkúti Ásványvíz volt, ahol végigjárva a ranglétrát dolgozott beszerzési vezetőként, ellátási lánc igazgatóként, majd az előbbi mellett 2010-től a gyárigazgatói pozíciót is betöltötte. 2017 szeptemberében igazolt a WSZL-hez, a társaság logisztikai igazgatójaként tevékenykedik.

 

Fuvarozás számokban

A WSZL szállítmányozási és fuvarozási területe összesen 1000 autót foglalkoztat, amelynek 90 százaléka saját tulajdon, 10 százaléka alvállalkozói. Ezen belül a disztribúciós divízió a BILK központi raktáraiból kamionokkal szállítja az árukat országszerte, tucatnyi depóba, ahonnan kisautókkal terítik azokat kis- és nagykereskedelmi egységekbe. Ez 200 járművet foglalkoztat a furgonoktól a 20 tonna teherbírású autókig. A másik, a teljes rakományos (FTL) részleg 4 területen tevékenykedik, egyenként szintén 200 darabos flottával:

– a 100 ponyvás és 100 hűtős autóból álló központi járműpark a hazai termelő- és gyártóhelyekről gyűjti az árut a BILK-be, ahonnan raktározás vagy átrakás után továbbítják azokat a már említett depókba;

– a szerződéses logisztikai üzletágban saját hűtős autók üzemelnek elsősorban a Penny Market, az Aldi, a Lidl és az Auchan részére, a cégek Pest megyei raktáraiból a kiskereskedelmi egységekbe szállítva az árut, a göngyöleget pedig vissza;

– a Tesco részére kizárólag a WSZL szállít (ld. a másik keretben az oldalon. A szerk.), az operáció keretében 100 autó dolgozik Gyálon, a frissáru-kiszállításban, 100 pedig Herceghalmon, a szárazáru-továbbításban;

– a konténerüzletág hozzávetőleg 200 konténerszállító alváza 90 százalékban a belföldi terminálok és fel-/kirakóhelyek közötti forgalmat bonyolítja, kisebb részben eljutnak kikötőkbe is, főként Koperbe és Hamburgba.

 

További együttműködésben a Tescóval

A WSZL csaknem 4 évvel ezelőtt állapodott meg a magyarországi Tesco áruházak kizárólagos kiszolgálásáról, és ez idő alatt rengeteg tapasztalatot szerzett arról, hogyan tudják kölcsönösen kihasználni a két piacvezető vállalat szinergiáit. A közelmúltban 3 évvel hosszabbították meg a stratégiai együttműködést, amelynek keretében továbbra is a logisztikai szolgáltató szállítja a termékeket az áruházlánc gyáli és herceghalmi logisztikai központjaiból. A Tesco Magyarország a WSZL legnagyobb megbízói közé tartozik, az együttműködés folytatása így cégcsoporti szinten is kiemelten fontos a vállalat számára.

„A WSZL az országban egyedülálló módon képes kezelni – akár egyik napról a másikra változó – plusz/mínusz 30 százalékos volumenkülönbségeket, ezzel is segítve, hogy a termékek a megfelelő időben és minőségben jussanak el vásárlóinkhoz. Hogy maximálisan ki tudjuk szolgálni az igényeket, logisztikai rendszerünkben a WSZL-lel folyamatosan optimalizáljuk, fejlesztjük folyamatainkat, keressük a szinergiákat. Ez nemcsak a kitűnő vásárlói kiszolgálást, de a csökkentett széndioxid-kibocsátást is segíti, ami szintén a Tesco prioritásai között szerepel” – mondta Rácz Gábor, a Tesco Magyarország disztribúciós vezetője.

 

Raktárlogisztika számokban

Ezen a területen klasszikusan az élelmiszeriparban nagy a versenyelőny, hiszen a megbízók közel kétharmada az FMCG-szektorban működő vállalat, de az autóipar és a telekommunikáció is egyre hangsúlyosabb:

– az FMCG-piac 35–50 százalékos lefedettsége mellett dolgoznak többek között az Unilevernek, a Marsnak, a Zwacknak, főváros környéki telephelyekre koncentrálva, szervesen kapcsolódva a disztribúciós hálózathoz, a Reckitt Benckiser részére pedig regionális raktárat üzemeltetnek, amelyet co-packing (termékcsomag-előállító) tevékenységgel egészítenek ki;

– a hűtött áruk (hús- és tejtermékek) piacán 40 százalékos részesedéssel tevékenykednek (ügyfeleik például a Kometa, a Sole-Mizo, a Danone és hamarosan a Pick);

– az autóipari láb a győri Audi részére nyújt belső logisztikai szolgáltatásokat, tavaly december óta a korábbinál nagyobb volumenben, megnyerve a motorgyári gyártás-kiszolgálási tendert, immár 100 ezer négyzetméteren, 1600 fő foglalkoztatása mellett, a rakodástól a telephelyek közötti shuttle járatokon át 350 targonca üzemeltetéséig ellátva a feladatokat;

– a technológiai üzletág egyik pillére az elektronikai áruk piaca (Electrolux, Media Markt), a másik a telekommunikáció (a Magyar Telekom és T-Systems részére szolgáltatva teljes körűen) – a  webshop-kiszolgálás mindkét szektorban jelentős. A következő a veszélyesáru-operáció (a Henkel ragasztóüzletágát kezelve), továbbá in-house szolgáltatás az olajiparban (Slovnaft/Pozsony és MOL/Százhalombatta relációban), valamint CHEP raklapok válogatását és javítását végzik el.

A logisztikai terület felügyeli még a létesítményüzemeltetési feladatokat, például a targoncák és állványrendszerek beszerzését és karbantartását, valamint egyéb háttértámogató tevékenységeket.

Az Audi és a MOL telephelyeit leszámítva a saját logisztikai terület összesen 220 ezer négyzetméter, amelyet 360 targonca szolgál ki mintegy 1200 fő saját és alvállalkozói létszámmal.

 

Varga Violetta