Szállítmányozás 2024 konferencia

Tengerre fel! – beszélgetés Palicska Judit Magdolnával, a Waberer’s Network Kft. ügyvezető igazgatójával és Szatmári Éva tengeri szállítmányozási igazgatóval

Nagy reményeket fűznek a tengeri szállítmányozási új üzletág elindításához a Waberer’s Networknél, ahol a digitalizáció fejlesztésével még gördülékenyebbé vált az operációs rendszer és az ügyfelekkel a kapcsolattartás. Minderről a cég két vezetőjével beszélgettünk.

– A társaságuk a Waberer’s cégcsoport leányvállalataként működik, és a tavalyi esztendő már a fennállásuk 12. teljes éve volt. Sikeres volt a vállalat számára 2022? Amikor elindultak annak idején, így tervezték a jövőt, hogy bő egy évtized elteltével ide fognak eljutni?

Palicska Judit Magdolna (P. J. M.): – Sikeres volt az elmúlt évünk, egy mindenki számára kihívásokkal teli időszakot követően. Az üzleti eredményünk jó volt, a tervünket megvalósítottuk, sőt, túl is teljesítettük. A fuvarszámunk meghaladta a 100 ezret, a megbízásszámunk pedig a 2 ezret. Ha az indulásunkra és az akkori elképzelések megvalósulására gondolok, akkor bőven van okunk az örömre. Sok tervünket váltottuk valóra: egy nagyon hatékony, integrált, cégcsoportos erőforrásokon alapuló gyűjtő- és részrakományos operációt, illetve egy olyan magas szakmai színvonalú és kiváló együttműködést a kollégákkal a cégcsoporton belül, amelynek révén igazán piacképes és jó minőségű szolgáltatást tudunk nyújtani a megbízóinknak.

– A gyűjtőszállítmányozás a fő profiljuk, ami az alvállalkozóikkal különösen nagy szervezettséget igényel. Az évek alatt kialakult már a rutin, vagy épp ellenkezőleg: a gyűjtőtevékenység folyamatos felkészültséget, szervezői feladatokat igényel?

P. J. M.: – A gyűjtőtevékenység nagyon jól szervezett és sok automatizmussal működő szolgáltatási hátteret igényel, hiszen rendelkezni kell megfelelő külföldi speditőrhálózattal. Ehhez ki kell építeni a kapcsolatokat, rögzíteni kell a működési és a szolgáltatási sztenderdeket, illetve a gyűjtőáru magyarországi kezeléséhez megfelelő infrastruktúrát is létre kell hozni. Gondolok itt a minőségi és hatékony működést támogató gyűjtőraktárra, a megbízható, gyors határidővel dolgozó belföldi disztribúcióra. Mivel nálunk nagyon jellemzőek az Európai Unión kívüli küldemények – ráadásul a Brexit után ez a régió egy újabb nagy piaccal, az Egyesült Királysággal bővült –, elengedhetetlen, hogy a vámkezelésben is megfelelő megoldásokat tudjunk kínálni az ügyfeleink számára. A működés feltételeit megteremtjük, fegyelmezett és folyamatos a szervezettségünk. Emellett azon kell dolgoznunk, hogy felülvizsgáljuk és javítsuk a feltételeket. Részrakományokkal is foglalkozunk, ami nagyon operatív munka, napi fuvarszervezési feladatot jelent, egy viszonylag stabil alvállalkozói körrel. A rugalmas megoldások érdekében ez a kör folyamatosan bővül és kiegészül az adott időszak igényei szerint.

– Kik a legfőbb megbízóik? Milyen áruféleségeket szállítanak, és honnan hová?

P. J. M.: – Az importküldemények száma általában magasabb, mint a Magyarországról induló exportküldeményeké. A megbízói körünk rendkívül összetett, több ezer céget foglal magában, beleértve a legnagyobb magyarországi kibocsátókat, valamint a kis- és közepes vállalatokat is. Az általunk szállított áruk összetettsége követi a hazai gazdaságszerkezet adottságait: jellemzőek nálunk az autóipari, a feldolgozóipari, a papír- és nyomdaipari, valamint az FMCG-termékek is.

– A hálózatuk egész Európát lefedi, logisztikai megoldásaik az európai szigetekre is kiterjednek, s ha víz, mára már a tengeri szállítmányozás is a portfóliójukba tartozik. Mióta foglalkoznak tengeri szállítással?

Szatmári Éva (Sz. É.): – Teljesen új, kialakítás alatt álló üzletágunk a tengeri szállítmányozás. Az ügyfelek részéről is nagy az igény, hogy a Waberer’s Network nyisson ebbe az irányba. Ezt tapasztalom az első napoktól, amióta május eleje óta a cégnél a tengeri szállítmányozásért vagyok felelős. Az első feladatom megismerni a cégcsoportot, az erősségeit minden üzletágban és annak felkutatása, hogy hol tudjuk a meglévő szinergiákat kihasználni. Az alvállalkozók kiválasztásában, az üzletszerzésben is folyik már a munka, itt nagymértékben támaszkodom a Network lelkes értékesítési csapatára. Úgy látjuk, van igény exportra a tengerentúlra: a világ minden tájára, de elsősorban Észak-Amerikába. Ami pedig az importot illeti, elsősorban a Távol-Keletről érkezhetnek Magyarországra áruféleségek.

– Mely iparágból kerülhetnek ki a potenciális ügyfelek?

Sz. É.: – Ma még korai lenne erre válaszolni. Azt szeretnénk, hogy a megbízóinknak magas színvonalú, az igényeiknek megfelelő szolgáltatást tudjunk kínálni. Nincs prioritás, mely iparágakra szeretnénk fókuszálni. Ugyanakkor minden olyan alvállalkozóval dolgozni kívánunk, akik meghatározóak a piacon. Ahhoz, hogy rugalmas megoldásokat tudjunk kínálni, kellő számú alvállalkozóval kell rendelkeznünk. Terveink szerint már idén elindulhatnak az első tengeri szállítmányok a Network szervezésében.

– Hogyan tudják összekapcsolni a közúti fuvarfeladatokat a tengeri szállítással? Tudnak-e új piacot szerezni azzal, hogy közúton is erősek?

Sz. É.: – A meglévő, eddig is jól teljesítő üzletágakkal jó szinergiákat lehet kialakítani. Tapasztalataim szerint az ügyfelek üdvözlik azokat a szolgáltatásokat, amelyeknél azt érzik, hogy egy kézben van a szállítandó termékük. Ez nálunk meg is valósulhat, hiszen a Waberer’s Csoportnak van konténerfuvarozói és raktárlogisztikai üzletága is, sőt még a házhoz szállítás is lehetséges – így minden adott ahhoz, hogy egy helyen legyen a magas szintű kiszolgálás, és az ügyfeleknek teljes rálátásuk legyen az áruikra.

– Fel tudja venni a versenyt a tengeri szállítás a légi szállítással?

Sz. É.: – Nem az a cél, hogy arról győzzem meg az ügyfeleket, hogy a tengerit válasszák a légi szállítással szemben, hiszen amikor ez utóbbit választják, annak megvan az oka. Inkább arról kell meggyőznöm őket, hogy a tengeri szállításhoz a Waberer’s Networkot válasszák. Akik engem már korábbról ismernek, tudják, hogy olyan szolgáltatáshoz adom a nevem, amelyben érdemes bízni. Nyilván versenyképes árakat és magas színtű szolgáltatást kell adnunk ahhoz, hogy érvényesülni tudjunk a piacon.

– A magas szintű szolgáltatás része, hogy a Networknek színvonalas raktározási rendszere van, fejlett a vámszolgáltatásuk. Összefügg majd a jövőben e kettő a tengeri szállítással is?

Sz. É.: – Természetesen. A vámszolgáltatás szoros eleme a tengerentúli szállításoknak, legyen az import- vagy exportforgalom. A gyűjtőraktárunk megléte is hatalmas előny. Azoknak az ügyfeleknek is, akiknek egyébként megoldott a raktározásuk, igényük lehet átmeneti raktározásra, és pozitívumként jelentkezik, ha egy szolgáltató ezt is meg tudja oldani számukra.

– Milyen új szolgáltatásokkal tervezik a további fejlődést?

P. J. M.: – Az idei év meghatározó eseménye volt egy saját fejlesztésű szoftver, felhőalapú vállalatirányítási rendszer bevezetése, amely kifejezetten a Network igényeit képes kiszolgálni. Könnyű elérhetőség, rugalmasság, nagy adatbiztonság jellemzi. Felhasználó- és egyben ügyfélbarát felületekkel rendelkezik. Az informatikai fejlesztés mellett az ügyfélkört további új szolgáltatásokkal is bővítjük. A tengeri szállítmányozás mellett májusban megkezdjük a furgonos flottánk működtetését. Ezzel kiegészítjük a gyűjtő- és a részrakományozást, speciálisan megcélozva azokat az ügyfeleket, akik az eddigieknél sokkal gyorsabb megoldást igényelnek a rendszerben történő árufeladással, és élni kívánnak azzal a lehetőséggel, hogy ez a szolgáltatás órákban mérhető, illetve átrakás nélküli árutovábbítást jelent. De most a legfontosabb feladatunk kétségkívül az, hogy beindítsuk a magas színvonalú tengeri szállítmányozásunkat.

 

NÉVJEGYEK

Szatmári Éva a Külkereskedelmi Főiskolán (Budapesti Gazdasági Egyetemen) szerzett közgazdász diplomát szállítmányozás-logisztikai szakirányon, jelenleg a Corvinus – UM(MSM) – Seed Executive MBA-kurzus utolsó szemeszterét végzi. Több mint 20 éves szakmai és 10 éves vezetői tapasztalatát a tengeri szállítmányozásban szerezte. Széleskörű ügyfél- és alvállalkozói kapcsolatokkal rendelkezik. Az elmúlt 14 esztendőben a Kühne + Nagel magyarországi tengeri csapatánál töltött be intermodális, üzletfejlesztési, tengeri szállítmányozási vezető, majd tengeri logisztikai igazgatói pozíciókat, vezetése alatt lett az osztály piacvezető Magyarországon. A komplett konténerek szállítmányozása mellett hozzá tartozott a tengeri gyűjtő- és a távol-keleti konténeres vasúti szállítmányozás, valamint a hozzájuk kapcsolódó digitális megoldások promóciója. 2023 májusától a Waberer’s Network tengeri szállítmányozási igazgatója.

Palicska Judit Magdolna saját bevallása szerint véletlenül került a szállítmányozási szakmába. Külkereskedelmi üzletkötőként indult, de frissdiplomásként kapott egy lehetőséget a MASPED-nél dolgozni, és az évek folyamán különböző területeken (tengeri és folyami szállítmányozásban, majd gyűjtőszállítmányozásban) szerzett tapasztalatokat. Innen igazolt át 1998 végén a Hungarocamionhoz, ahol a Gyűjtőszállítmányozási Főosztályon először kereskedelmi igazgató, később pedig igazgató lett. A tulajdonosváltással egyenes út vezetett a Waberer’s-hez, majd 2011-ben az önállóvá vált gyűjtőszállítmányozási tevékenység, a Waberer’s Network Kft. ügyvezetői székébe.

 

Falus Tamás