A Waberer’s cégcsoport portfóliójában ugyan kevésbé frekventált tevékenység a közúti gyűjtőszállítmányozás, de tulajdonosi döntésre 2011 januárjától önálló kft. formájában üzemel az üzletág. Fennállásának 10. évében a Waberer’s Network keretei között a menetrendszerűség és a kiszámítható tranzitidő a szolgáltatás legfontosabb jellemzője.
– Milyen infrastruktúrával indultak, és hova jutottak mostanra?
– Már az önállósodás előtti időkben is előnyös helyzetünk volt: 2004 óta a BILK-ben működünk, ami kiváló adottságokat biztosít mind közlekedési, árufuvarozási szempontból, mind pedig a raktáron belüli infrastruktúra megközelítésében. Az önálló cég csaknem 30 fővel indult 2011 elején, és most közelítjük az 50-et, ez idő alatt a kezelt küldemények számát megdupláztuk. Alapvetően sohasem céloztuk a létszám jelentős felduzzasztását, annál is inkább, mert a holdingon belüli munkamegosztás lehetővé teszi számunkra, hogy – annak ellenére, hogy önálló társaság vagyunk a cégcsoporton belül – kizárólag az üzleti folyamatainkra, a közúti gyűjtőszolgáltatásaink kigondolására, értékesítésére és működtetésére koncentráljunk.
– Hagyományosan szállítmányozással foglalkoznak, vagy flotta is van a tevékenységükhöz rendelve?
– Célzottan a gyűjtőszolgáltatáshoz nincs flottánk, mi kezdetektől fogva szállítmányozók vagyunk. A tevékenységünk indulása azokra az időkre nyúlik vissza, amikor is a Hungarocamion az elsők között kínált gyűjtőszállítmányozási szolgáltatást a magyar piacon. A 60 éves szakmai múlt sokat jelent számunkra. Leginkább arra vagyunk nagyon-nagyon büszkék, hogy számos ügyfelünk van, aki az elmúlt évtizedekben része volt az életünknek, és folyamatosan megtisztelt bennünket a megbízásaival. Ezt mi nagyon komoly értékként kezeljük, és ugyanakkor felelősségként is, hogy a szolgáltatásunkat olyan módon fejlesszük és tegyük folyamatosan hatékonyabbá, hogy az ő üzleti érdekeiket segítsük. Visszatérve a kérdésre saját járműpark helyett szerződött partnerekkel dolgozunk, alvállalkozók széles körét foglalkoztatjuk: egyrészt nemzetközi, másrészt belföldi disztribúciós fuvarozókat, közöttük a saját anyavállalatunkat is. Maga a nemzetközi hálózatunk pedig helyi gyűjtőszállítmányozó cégekkel folytatott együttműködések révén épült ki. A gyűjtőjárat úgy áll össze, hogy az adott országban szerződött partnerünkkel közösen értékesítjük a szolgáltatást, közösen töltjük meg a gyűjtőjáratokat. Partnereink a piaci élmezőnyben levő helyi szolgáltatók, kiváló raktári és disztribúciós infrastruktúrával, modern IT-háttérrel és vámkezelési lehetőséggel. A hálózatunk felkészült arra, hogy a szolgáltatások széles tárházát nyújtsuk Európa-szerte, törekedve arra, hogy komplex megbízói igényeket szolgáljunk ki.
– Hány országot fed le jelenleg a hálózat?
– Lényegében egész Európát néhány sajátossággal, mint például a spanyol és görög szigetek, Ciprus és Málta elérése közvetlen közúti gyűjtővel. Kifejezetten törekszünk arra, hogy direktjáratokat indítsunk, mert látjuk a bennük rejlő számtalan előnyt. Azokban az országokban, ahol ez különböző – jellemzően költséghatékonysági – okokból nem valósulhat meg, vagy tranzitidő szempontjából nem optimális megoldás, átrakással érjük el az adott célországot. Az optimalizálás kulcsszó az életünkben. A gyűjtőtevékenység eleve arról szól, hogy optimalizáljuk az egyes küldemények célba juttatását, hiszen azokat csak egymással kombinálva vagy valamilyen összerakással lehet kedvező áron továbbítani. A termékeinket alapvetően úgy határozzuk meg, hogy a mi célcsoportunk az az áru, amelyik önmagában nem tölti meg a kamiont. Lehet, hogy egy gyűjtőjáraton adjuk fel, mert az rá az optimális megoldás, de lehet, hogy részrakományként történetesen jobban kezelhető, vagy akár a kettő előbbi valamilyen kombinációjában. A raklapos áruk mellett gyűjtőnkben megoldást kínálunk egyedi paraméterekkel rendelkező egységek számára is. A gyűjtőn kívül foglalkozunk túlsúlyos-túlméretes áru szállítmányozásával is, gondolok itt például a projektjelleggel mozgatott gépekre.
– Milyen forgalmi irányokban futnak a járataik?
– Nálunk is a német, olasz, spanyol és angol piac esik latba nagyon nagy súllyal. Ugyanakkor az elmúlt jó néhány év tudatos üzletfejlesztése során megerősítettük a regionális jelenlétünket: egyfelől a kelet-közép-európai régióban, másfelől pedig a Balkán irányában fejlesztettünk, így vannak „gyöngyszemforgalmaink”, mint Görögország, amely piacon több kritikus időszakot éltek meg a helyi szállítmányozók, ami rányomta a bélyegét a szolgáltatói struktúrára. Nekünk sikerült több megbízható partnert találni rendkívül innovatív együttműködések keretében, így közvetlen indításaink vannak Athénba és Thesszalonikibe, és – ahogy említettem az elején – a görög szigetekre, illetve Ciprusra is menetrendszerűen vállalt határidővel jutunk el. A menetrendszerűség és a kiszámítható tranzitidő fontos meghatározói valamennyi szolgáltatásunknak.
– A Brexit-helyzetet hogyan oldották meg?
– A Brexit érezhetően komoly kihívást támasztott minden piaci szereplő számára, és ezt mi azzal igyekeztünk támogatni, hogy nagyon jól előkészítettük a szolgáltatást. A helyi partnerünk kialakított az Egyesült Királyságbeli vámkezelésre egy rendkívül innovatív terméket, amelyet idejében elkezdtünk megismertetni a piaccal. Magyarországon is felkészültünk arra, hogy a beérkező árut mielőbb belföldiesítsük, illetve hogy az innen induló exportokat ellássuk a szükséges vámokmányokkal, tervkiviteli ellenőrzéssel. Így nagyon kevéssé okozott törést az életünkben a váltás, sőt a gyűjtőszegmens a Brexit-éra előtti időkhöz viszonyítva már jelentős fejlődést mutat, ami szerintem önmagában tükrözi azt az erőfeszítést, amit beletettünk, és igazolja a sikerünket. Most ugyan küzd az angol piac rengeteg nehézséggel, erről kapjuk a helyi partnerünktől a tájékoztatást, ahol különböző módon igyekeznek oldani a feszültséget. Nyilván ez nagyon szoros együttműködést igényel a partnerek közt: itt meg kell értenünk, hogy ott mik a lehetőségek, és ehhez kell igazítani a mi értékesítésünket, illetve a partnereink tájékoztatását is. Ugyanakkor mégsem érezzük azt, hogy ez komoly fennakadást okozna a mi forgalmunkban.
– A másik slágertémához kanyarodva milyen arányban vannak autóipari megbízóik? Hogyan hat a chiphiány?
– Annyira összetett a megbízói körünk, szerteágazó az iparági tapasztalatunk, hogy nem vagyunk kiszolgáltatva az autóiparnak, annak mindenkori hullámzásának. Vannak autóipari ügyfeleink, ezt büszkén mondhatom, ugyanakkor nemcsak az autóiparban nyújtunk JIT-szolgáltatást, hanem több más, Magyarországon erős iparágban is, például a csomagolóiparban vagy az FMCG-ben. A bevásárlóközpontokban például a mi szervezésünkben kerülnek az üzletekbe egy ruházati fast fashion márka termékei. Egy nagyon különleges operációja van, mert a küldemény Barcelonából érkezik szoros, órára kiszámított tranzitidővel, ráadásul közvetlenül az üzletekbe rakodunk be, nyitvatartási időn kívül. Ez egy összetett szállítmányozói, tulajdonképpen már logisztikai feladat. Emellett – az üzletekben való árumozgástól teljesen leválasztva – a webshopos visszáru-raktárukat is mi kezeljük. A gyűjtőfuvarozás egyébként nagyon-nagyon izgalmas munka pont az összetettsége és az egyéni megoldásokat igénylő jellege miatt.
– Mennyire kiegyenlített az export-import arány?
– A gyűjtő hagyományosan importnehéz Nyugat-Európát illetően, de ha a Balkán irányába mozdulunk, ott inkább az export erős. Az utóbbi években azonban folyamatosan érezzük az igény növekedését a nyugat-európai export gyűjtőszolgáltatás iránt. Fontosnak tartom kiemelni, hogy az egyes országokban a kiszállítási határidőket szinte a magyar disztribúciós határidőkkel hoztuk azonos szintre. Például, ha Ausztriában ma elindul a gyűjtőjárat, akkor holnap már az üzletekben lesz az áru. Ez piaci igény és egyúttal versenyképesség-növelő tényező is.
– Milyen irányba fejlődik a cég?
– A jövő év egyik legfontosabb fejlesztése az új – gyűjtőszállítmányozást támogató – informatikai rendszer bevezetése lesz, amely a folyamatok teljes digitalizációjával hatékonyabb megoldást hoz mind a hálózat, mind az ügyfeleink számára, és természetesen itt, a vállalaton belüli munkafolyamatok szempontjából is. A regionális jelenlétünk további erősítése is folyamatosan a gondolkodásunk homlokterében van. Most is éppen bevezetés előtt áll egy új szolgáltatásunk, ahol egy több országot érintő együttműködés szinergiáit fogjuk mozgósítani a megbízóink kiszolgálására.
NÉVJEGY
Palicska Judit Magdolna saját bevallása szerint véletlenül került a szállítmányozási szakmába. Külkereskedelmi üzletkötőként indult, de frissdiplomásként kapott egy lehetőséget a MASPED-nél dolgozni, és az évek folyamán különböző területeken (tengeri és folyami szállítmányozásban, majd gyűjtőszállítmányozásban) szerzett tapasztalatokat. Innen igazolt át 1998 végén a Hungarocamionhoz, ahol a Gyűjtőszállítmányozási Főosztályon először kereskedelmi igazgató, később pedig igazgató lett. A tulajdonosváltással egyenes út vezetett a Waberer’s-hez, majd 2011-ben az önállóvá vált gyűjtőszállítmányozási tevékenység, a Waberer’s Network Kft. ügyvezetői székébe.
Varga Violetta