Az ESG (Environment, Society, Governance) egy viszonylag új betűszó arra, mit tesznek a vállalatok annak érdekében, hogy a tevékenységük fenntartható legyen. Tóth-Patai Krisztina szerint a korábbiaknál találóbban határozza meg a feladatokat, mert a fenntarthatóság mindhárom pillérét – a környezetvédelmet, a társadalmi felelősségvállalást és az ehhez illeszkedő vállalatirányítást is – tartalmazza. Arra utal, hogy a fenntartható vállalati működésnek meg kell felelnie ennek a három követelménynek.
A tőzsdei vállalatok pénzügyi beszámolói mellé ma már felsorakoznak az ESG-jelentések, amelyeket megrendelőik és befektetőik is alaposan áttanulmányoznak. A cél az, hogy ne csak a gazdasági mutatók és a pénzügyi eredmények írják le a vállalatok teljesítményét, hanem az is megjelenjen, hogy hogyan érték el a sikereiket. Mondhatni az ESG-teljesítményük választja el a fenntartható működésre törekvő cégeket azoktól, amelyek figyelmen kívül hagyják ezt a szempontrendszert.
A másik oldalon a fogyasztóknak, ügyfeleknek egyszerűen jó érzést, elégedettséget okozhat az, ha tudják, hogy olyan terméket vagy szolgáltatást kapnak, amelyek fenntartható folyamat végeredményei. Egyes cégek esetén, mondjuk egy szélerőműveket telepítő vállalatnál ez könnyebben elérhető, hiszen önmagában a tevékenység a fenntartható fejlődésről szól. Más kérdés persze, hogy mi lesz a már nem használt szélkerekekkel, de ez kétségtelenül egy zöldebb iparágnak számít.
Más cégeknél, így a logisztikai vállalatoknál nehezebb a feladvány. A Waberer’s például óriási dízelüzemű nehézgépjármű-flottával rendelkezik, a járműveknek pedig van károsanyag-kibocsátása. Ezen nem lehet egyik napról a másikra nagyot változtatni, de hosszú távon igen. Ebben az összefüggésben pedig nagyon fontos a vállalat részéről, hogy egyértelműen kommunikálják azokat a lépéseket, amelyeket ők tudnak tenni a környezeti lábnyomuk csökkentése érdekében és amelyekkel támogathatják megbízóik zöld törekvéseit is.
A kis lépésekben rejlő lehetőségek ott kezdődnek, hogy a három fenntarthatósági pillért tekintve mindig át kell gondolni, hogy mivel gyakoroljuk a legnagyobb hatást a környezetünkre. Tegyük fel a kérdést: melyik az a terület, amellyel a leginkább érdemes foglalkozni, és mit tudunk tenni jelenleg?
A környezeti lábnál például arra fókuszál a Waberer’s, hogy miként tudják hatékonyabbá tenni a dízelflottájukat, azaz hogyan tudják csökkenteni a kibocsátást. Ennek szellemében évről évre egyre szigorúbb üzemanyag-fogyasztási mutatókat tűznek ki maguk elé, szerencsére hozzájárul ehhez a dízeltechnológia fejlődése is. A teherautóik átlagéletkorát igyekeznek a 2,5 éves szinten tartani, ezért folyamatosan frissítik a flottát. Ezenkívül kísérleteznek alternatív üzemanyagokkal (bio-dízel, LNG).
„Úgy vélem, ügyfeleink megértik, hogy a radikális változáshoz időre van szükség, és értékelik, hogy addig is folyamatosan javítjuk a mutatóinkat ezen a téren” – ad képet a piaci fogadtatásról Tóth-Patai Krisztina, a társaság ESG-ért felelős vezetője.
Ehhez persze élniük kell az ESG másik lábával, a transzparens vállalatirányítással is: a lehető legérthetőbben, átláthatóan kell a nyilvánosság elé tárniuk a mutatóikat. Az ismert, hagyományos pénzügyi mutatókon és szöveges tájékoztatókon túl ma már vannak új sztenderdek is: ide tartoznak a fenntarthatósági jelentések vagy például a munkavállalókkal kapcsolatos információk. Korábban nem szerepelt a beszámolókban, hogy milyen az alkalmazottak összetétele, milyen a nő-férfi arány, milyenek a bérkülönbségek. Emellett terveznek egy olyan fejlesztést, hogy az ESG-törekvéseik online platformon követhetőek legyenek különböző infógrafikákkal és jelentésekkel, hogy bárki, akit érdekelnek mélyebben a Waberer’s Csoport törekvései ezen a téren, valós időben kapjon betekintést.
A fentiek alapján mind az ügyfeleknél, mind a befektetőknél pozitív változások figyelhetőek meg. Egyre több olyan tendert írnak ki, és ez az egyedi megrendelésekre is igaz, ahol szempont az, hogy mennyire fenntarthatóan működik egy vállalat. Akár még a bankok is könnyebben, alacsonyabb kamattal vagy bátrabban finanszíroznak egy fenntarthatósági célokat is figyelembe vevő beruházást. „Sokféle kérdőívvel találkozunk, és a legtöbb beszélgetésnél az idő felét is elviheti ez a téma, ami szintén egy előremutató trend” – teszi hozzá a szakember.
A Waberer’s tavaly év végén frissített, 2027-ig szóló vállalati stratégiájának és egyben az ESG-célkitűzéseiknek is fontos eleme alapvetően közúti fuvarozó vállalatból komplex logisztikai szolgáltatóvá válni, azaz minden logisztikai igényre megoldást nyújtani, akár multimodálisan is. A dízelflotta folyamatos korszerűsítése mellett a vasúti szállítási arány növelése a legfontosabb összetevője ezen törekvésüknek, ennek jegyében nemrégiben egy vasúti szolgáltatásokra specializálódott céggel bővítették a portfóliójukat. „Nem állíthatjuk, hogy visszatér a vasúti szállítás aranykora, amikor az a nagytömegű szárazföldi árufuvarozás kizárólagos eszköze volt, de az ESG szempontjának érvényesítése egyértelmű lökést ad a multimodális vasúti szállítás bővülésének” – fogalmazza Tóth-Patai Krisztina. Minden megoldást igyekeznek kihasználni, ami a közút mellett szóba jöhet, és zöldebbé teheti a szolgáltatásaikat. Még a tengeri szállítmányozás felé is nyitottak: létrehoztak egy kifejezetten ezzel foglalkozó részleget.
A lényeg itt is a fokozatosságban rejlik: ne az egész útvonalat próbáljuk elektromos meghajtással kiszolgálni, hanem mindig azt a megoldást válasszuk, amely a költségek és a környezetvédelem metszéspontjában optimumot kínál! Ehhez persze fejleszteni kellene az elektromos közlekedés infrastruktúráját, mindenekelőtt bővíteni az akkumulátorok töltőhálózatát. És fontos tényező, hogy az elektromos meghajtású kis áruszállító autók olcsóbbá váljanak.
Az ESG a nagyvállalatoknál természetes, míg a közepeseknek és a kicsiknek valamiféle „luxusnak” tűnhet; náluk gyakran még nincs meg a tudásbázis az ESG érvényesítéséhez, sokuknak egyszerűen arra lehet szükségük, hogy egy fórumon segítséget kapjanak az ismerkedéshez és a kezdeti lépésekhez. Ezekre a vállalatokra fokozottan igaz, hogy ne valamilyen „nagy ugrással” kezdjék az ESG-szempontok bevezetését. Hiba lenne, ha megpróbálnának áttérni a lehető legújabb technológia alkalmazására, ami túlterhelné a büdzséjüket.
Abból kell kiindulni, hogy mindig lehet tenni egy kisebb-nagyobb lépést az ESG területén, csak meg kell találni, hogy mit. Lehet például gondolkodni azon, hogyan adjanak nagyobb szerepet a nőknek a vezetésben, vagy legalább azon, mit tehetnek a nők és a férfiak bére közti különbség csökkentéséért. Sokat segíthetnek a tréningek, például a környezetvédelmi oktatás is. Gyakran ilyen apróságok is hozhatnak mérhető eredményeket.
Ami a kommunikációt illeti, vannak olyan országok, amelyek előrébb tartanak, de mindenhol van hová fejlődni. Ugyanakkor ma már azt is láthatjuk, hogy nincs olyan vállalat, amelynek ne kellene valamit előbb-utóbb felmutatni az ESG terén. Aki ebből kimarad, az versenyhátrányba kerül, és elpártolnak tőle a vevői.
Itt fontos megjegyezni, hogy az ESG-beszámlók kozmetikázása (green washing) mennyire zsákutca. Az ESG egyik legfontosabb eleme az átláthatóság. Akkor járunk el helyesen, ha nem próbáljuk szépíteni a valóságot, hanem elmondjuk, hogy meddig jutottunk az úton. Ráadásul a szabályozás hamarosan előírja a kötelező auditálást mindenkinek, ami igencsak meg fogja nehezíteni azok dolgát, akik a róluk szóló kép meghamisításával próbálják „megoldani” az ESG-feladataikat.
A cél mindenekelőtt az, hogy valamennyi pillér esetében előrébb lépjenek a vállalatok. Ez a folyamat kifejezetten igaz a logisztika területén, ahol a „zöldítés” sikeressége nagymértékben függ attól, hogy a különböző szereplők mennyire tudnak együttműködni. Nemcsak a logisztikai cégek és megbízóik, hanem a beszállítók, gyártók és szabályozószervek között is fenn kell ennek állnia. Csak meg kell nézni a német vagy a magyar ESG-törvényt. Az ezeknek megfelelő szabályozás a beszállítók fenntarthatósági szempontú átvilágítására vonatkozik. A nagyvállalatok a legkisebb beszállítóiknál is ellen-őrizni fogják, hogy megfelelnek-e az ESG-elvárásaiknak. „Ilyenformán érdemi eredményt csak összefogással és egymás támogatásával lehet elérni” – összegzi a Waberer’s ESG-ért felelős vezetője.