KözútVilág konferencia

Barna Zsolt, a Waberer’s International elnök-vezérigazgatója: „A közép- és kelet-európai régió első számú komplex logisztikai szolgáltatóját építjük”

Barna Zsolt, a Waberer’s International elnök-vezérigazgatója: „A közép- és kelet-európai régió első számú komplex logisztikai szolgáltatóját építjük”

A Waberer’s Csoport hírei mostanában akvizíciókról, organikus fejlesztésekről és beruházásokról, valamint együttműködési megállapodásokról szólnak. Számukra a közép-kelet-európai gazdasági növekedés nagyon komoly lehetőséget teremt, hogy a versenytársaiknál nagyobb mértékben bővülhessenek. „Az külön öröm számunkra, hogy a hazai gazdaságban jelentős beruházások valósulnak meg a közeljövőben, és mi szeretnénk ezeknek a résztvevői lenni” – mondta a portfolio.hu portálnak adott interjújában Barna Zsolt elnök-vezérigazgató.

Tavalyi teljesítmény

A jelenleg regnáló menedzsment 2020-ban fektette le az első rövid távú stratégiáját, amely a nemzetközi üzletág átalakításán túl a vállalatcsoport fókuszainak eltolását is magában foglalta. Az akkor bevezetett működésimodell-váltás nehezebb időszakokban is bizonyított, azóta a teljesítményük meghaladja a 2020-ban megfogalmazott célokat. A 2023-at ismét rekordévként zárta a vállalat, miután 711 millió eurós árbevétel mellett csaknem 96 millió euróra növelte az EBITDA és 43 millió euróra az EBIT (üzemi) eredményét.

A Waberer’s stratégiájának fókuszában a szerződéses logisztikai (RCL) tevékenység áll, az üzletág árbevétel-növekedése az autóipari és petrolkémiai gyártástámogató logisztika bővülésének, valamint a sikeres ügyfél-akvizícióknak köszönhető. A fuvarozási és szállítmányozás divízió annak ellenére volt képes az előző évit megközelítő eredmény elérésére 2023-ban, hogy az általános európai fuvarozási keresletcsökkenés miatt a spotpiacon fokozódó árversennyel, valamint a 2022. évinél hosszabb és koncentráltabb nyári gyárleállásokkal kellett megküzdenie. A kiemelt ügyfelek magas aránya miatt azonban a rövidebb távú áringadozások korlátozottan hatottak az eredményre, és ezen ügyfélkör stabil keresletet biztosított a terület számára.

Idei tervek

A társaság tavaly frissítette a stratégiáját, amelyben azzal számol, hogy 2027-re a közép- és kelet-európai régió első számú komplex logisztikai szolgáltatójává válik, miközben árbevétele és az üzemi eredménye jelentősen, a 2022-es
értékek csaknem duplájára emelkedik. A stratégia megvalósítása során kiemelt figyelmet fordítanak a fenntarthatósági szempontokra, így a vasúti és intermodális szállítás arányának növelésével fejlesztik zöld szolgáltatásaikat, valamint zöld beruházásokkal és energiahatékonysági intézkedésekkel csökkentik a károsanyag-kibocsátást.

A Waberer’s már 2023-ban jelentős lépéseket tett a stratégiában kitűzött célok eléréséért, hiszen elindították az eddigi legnagyobb raktárfejlesztést Ecseren, és telket vásároltak Debrecenben egy újabb logisztikai központ fejlesztése céljából. A vállalat két jelentős akvizíciót is bejelentett tavaly: egyrészt a vasúti logisztikában meghatározó szereplő PSP (Petrolsped) Csoport, valamint a szerbiai MDI disztribúciós társaság többségi részesedésének megvásárlását (ld. keretben. A szerk.). Ezen fejlesztések és felvásárlások első eredményhatásai már 2024-ben láthatóak lesznek, így a Waberer’s idén tovább halad a stratégia megvalósításában. „Idén 800 millió eurót megközelítő árbevétellel és a tavalyihoz hasonló nagyságrendű, 40 millió euró feletti EBIT teljesítménnyel számolunk, ezenkívül további regionális akvizíciók lehetőségét is vizsgáljuk” – mondta Barna Zsolt. A menedzsment hisz abban, hogy a 2027-ig előirányzott stratégiai tervüket évről évre meg tudják valósítani, ezáltal a növekedési ütemük fenntartható. Emellett hisznek az elemzői várakozásokban, amelyek alapján a jelenlegi cégértékükben és a részvényárfolyamban még jelentős potenciál van.

Autóipari logisztika

A társaság tervei szerint a kínai BYD szegedi gyárépítéséhez kapcsolódó alapanyag-beszállítások terén már komoly lehetősége van a Waberer’s Csoportnak, majd a termelőeszközök beszállításában is részt tudnak vállalni. A későbbiekben a gyártáshoz kapcsolódó alapanyagok konténeres beszállítására, az ehhez kötődő raktári szolgáltatásokra és a késztermékek kiszállítására is van a cégnek kapacitása. A hazai példákat nézve egy gyár betelepülése mintegy 30 milliárd forintos logisztikai csomagot jelenthet a piacon, és még ehhez kapcsolódik a különböző beszállítókhoz kötődő logisztikai igények megjelenése. „Egy ilyen vállalat megjelenése összevethető logisztikai igényt teremt a vállalatunk kapacitásával” – fogalmazott az elnök-vezérigazgató, hozzáfűzve, hogy szerinte önmagában egyetlen logisztikai cég sem képes kiszolgálni ezeket az igényeket. A Waberer’s menedzsmentje azt célozza, hogy minél nagyobb százalékot hasítsanak ki ebből a logisztikai tortából.

Kormánykapcsolat

A cégcsoport stratégiai partnere a magyar kormánynak, a szakmai alapú együttműködési megállapodás alapján a kormányzat folyamatos konzultációt biztosít. Emellett a Waberer’s több érdekképviseletben is jelentős szerepet tölt be, így a hazai szabályozási környezet kialakítása és a logisztikai infrastruktúra-fejlesztések során a piaci tapasztalatok közvetlenül csatornázhatók a szaktárcák döntéshozói szintjére.

Az egyeztetések jelenleg több témára fókuszálnak. Megjelent egy kormányrendelet, amely leírja, hogy mik azok a rövid távú feladatok, amelyek a hazai fuvarozás és logisztika versenyképességének javítását szolgálják. Ezek döntően a piacvédelemre, a versenyképesség fokozására és a hazai adminisztrációs terhek csökkentésére ösztökélnek. Emellett a Nemzetgazdasági Minisztérium a hazai logisztika területi, illetve infrastrukturális fejlesztésére vonatkozóan – mind az intermodális logisztikai központok fejlesztése tekintetében, mind a logisztikai övezetek kijelölése tárgyában – komoly egyeztetéseket folytat a szakmával. Ezek mind olyan lépések, amelyek a hazai szereplőket jelentős helyzethez juttathatják.

Emellett a Külgazdasági és Külügyminisztériummal fontos együttműködés zajlik: a tárca a különböző hazai vállalatokat népszerűsíti a befektetők számára, hogy már abban a pillanatban, amikor Magyarország tárgyal valamilyen komolyabb befektetésről, a logisztikai kapacitások is megfelelő módon jelenjenek meg e potenciális befektetők számára.

„Tekintettel a kormányzati szándékokra és az elmúlt évek tapasztalataira azt gondolom, hogy nem irreális annak a célnak a megfogalmazása, hogy 2027-re megduplázzuk a hazai logisztika teljesítményét. Ehhez komoly infrastrukturális, digitalizációs, illetve vállalatikultúra-fejlesztésekre van szükség. Ebben a Waberer’s piacvezető, és a jó tapasztalatokat meg szeretnénk osztani a kisebb hazai vállalatokkal” – tette hozzá Barna Zsolt.

RAKTÁRFEJLESZTÉS SZERBIÁBAN

Március végén sikeresen lezárta a Waberer’s Csoport a tavaly októberben bejelentett szerb akvizícióját, így a magyar logisztikai óriás tulajdonába került az MD International (MDI) többségi, 55 százalékos tulajdonrésze, míg a fennmaradó 45 százalékos részesedés megvásárlására opciót szerzett. A tranzakció stratégiai jelentőségét mutatja, hogy az 1997-ben alapított MDI a szerb FMCG disztribúciós piac meghatározó szereplője, fő tevékenysége a szerb belföldi disztribúció, a közúti fuvarozás (főként a kereskedelmi láncokhoz történő kiszállítás végrehajtása kisteherautókkal és furgonokkal) és a raktározás.

Az MDI erős pozícióját mutatja, hogy jellemzően 10–20 éves együttműködései vannak multinacionális és helyi FMCG-partnerekkel. A vállalat csaknem 300 főt alkalmaz, logisztikai központjai Belgrádban, Nišben, Újvidéken és Čačakban vannak összesen 10 ezer négyzetméteres raktárterülettel. Előzetes adatok alapján a szerb vállalat 2023-as árbevétele 55 millió, EBIT-je 2 millió euró, míg adózott eredménye 1,8 millió euró volt.

A tranzakcióról szóló szerződés értelmében a Waberer’s és az MDI – immáron – kisebbségi tulajdonosai megállapodtak, hogy további fejlesztésekben és beruházásokban is együttműködnek. Ezek közül kiemelkedik az MDI-ből most kivált vállalat, amelyben a Waberer’s részesedése jelenleg jelképes, és Belgrádhoz közeli, logisztikai szempontból kiváló lokációjú földterületet birtokol. A tervek szerint a mindösszesen 8,5 hektáros területen a Waberer’s közös, 20–25 ezer négyzetméteres raktárfejlesztést valósít meg az MDI kisebbségi tulajdonosaival, és amennyiben erre az építési engedélyt megkapja, akkor 55 százalékos tulajdonrésznek megfelelő tőkét juttat a társaságba. Az új logisztikai központ alapja lehet a további növekedésnek és a még hatékonyabb logisztikai operációnak.

SZINERGIALEHETŐSÉGEK

A Waberer’s együttműködési megállapodást kötött a Magyar Postával egy közös tulajdonú cég létrehozására. Barna Zsolt elmondása szerint nagy lehetőség van abban, hogy Magyarország két legjelentősebb logisztikai cége üzleti alapon, a megfelelő szinergiákat kihasználva együtt tudjon működni. A közös vállalat tervezési, előkészítési folyamatai zajlanak, de hogy ez mikor fog testet ölteni, annak az időzítése egyelőre bizonytalan.

A MOL tavaly decemberben bejelentette, hogy megvásárolja a Waberer’s 15 százalékát. A logisztikai cég az alternatív hajtásláncú eszközök üzemeltetését és jövőbeni használatát illetően az innováció és kutatás-fejlesztés terén lát ebben jelentős potenciált. Nemcsak az elektromos, hanem a HVO és a hidrogén hajtásláncú eszközök üzemeltetésében is együtt tudnak működni. Emellett jelentős potenciál és szinergialehetőség mutatkozik a beszerzési együttműködésekben. Ez igaz arra is, hogy a Waberer’s üzemanyagot, kenőanyagot vásárol, másrészt a Mol logisztikai szolgáltatást tud igénybe venni.

Ezeknek az összehangolásával mind a két cég meglehetősen előnyös pozícióba tudja kormányozni magát. „Abban is látunk lehetőséget, hogy a Waberer’s Csoport kihelyezési stratégiájában nagyon jelentős segítséget tud nyújtani a MOL, amely már sok országban jelen van. Az együttműködés révén a Waberer’s nemzetközi terjeszkedése is jelentősen gyorsulhat” – összegezte a kölcsönös előnyöket az elnök-vezérigazgató.