Másfél éves folyamat záródott le február elején, amelynek eredményeképp a Waberer’s 51 százalékos tulajdonrészt vásárolhatott a vasúti szállítmányozásban jelentős piaci szereplőnek számító PSP Csoportban és annak zászlóshajójában, a Petrolspedben. A Petrolsped kisebbségi tulajdonosa maradt – egyenlő arányban – a cég két alapító-ügyvezetője, Kelényi Zsolt és Nagy Béla (képünkön b-ról j-ra).
– Miért vásárolta be magát egy vasúti speditőrbe a Waberer’s?
Tóth Szabolcs (T. Sz.): – Társaságunk stratégiája évek óta a minél szélesebb szolgáltatáscsomag biztosítását célozza az ügyfeleknek. Korábban a közúti fuvarozás volt a fókuszban, ezt később kiegészítette a raktárlogisztika, majd a meghatározó, igényes megbízói körünknek nyújtott még szélesebb logisztikai szolgáltatás, amibe egy ideje már a gyártástámogató logisztika és a tengeri konténerek szállítmányozása is beletartozik. Számunkra a vasút nem teljesen új terület: évek óta sikeresen működik az intermodális üzletágunk, amely vasúti-közúti kombinált szolgáltatást nyújt ügyfeleinknek folyamatosan növekvő méretben. Azonban láttuk e zöldmezős fejlesztés korlátjait, így érdemesnek tűnt szélesíteni a vasúti fókuszt, így született meg a döntés a vasúti képességünk kialakítására akvizíció keretében. Ebben olyan partnert kerestük, amelyik régiós szinten képes szolgáltatni, a Waberer’s-hez hasonlóan rugalmas és innovatív, el tudja látni az igényelt vasúti szolgáltatásainkat, és illeszkedik a cégcsoportba.
– Túl sok potenciális cég közül aligha választhattak…
T. Sz.: – Valóban. Korábban közúti fuvarozócégeket akviráltunk, ilyenekből rengeteg van a piacon, a bőség zavarában voltunk, hogy melyiket válasszuk. A vasúton ennek ellentéte okozott kihívást, hiszen rendkívül koncentrált a piac, két kézen megszámolható a potenciális partnerek száma a régióban. A mérettel és szolgáltatási képességekkel kapcsolatos elvárásainkat így értelemszerűen csak 2–3 potenciális partner teljesítette, köztük a PSP Csoport és annak zászlóshajója, a Petrolsped. A PSP Csoport mintegy 20 mozdony és 1200 vasúti kocsi felett diszponál, és 13 európai országban szerzett tapasztalatot a vasúti áruszállításban.
– Milyen cég a Petrolsped?
Nagy Béla (N. B.): – A Petrolspednél 17-en dolgozunk, ám a cégcsoportnál már nagyjából 200-an. A tavalyi árbevételünk 25 milliárd forint volt. A céget 25 évvel ezelőtt alapítottuk meg, kisvállalkozásként. A történetünk a folyamatos alkalmazkodásról szólt, miközben végig próbáltunk jobbak lenni, mint a nagy vasúti szállítmányozók. A hőskorban három nagy cég uralta ezt az iparágat: a Masped, a MÁVTRANSSPED és a Raabersped, e cégek fokozatosan kikoptak a piacról, vagy nemzetközi hálózatok részeivé váltak. Mi a MÁVTRANSSPED-et hagytuk hátra, a saját céget 1999-ben alapítottuk, ahová több kollégánk is elkísért minket onnan. Büszkék vagyunk erre a múltra, ahol Bárány István és Zoltvay Pötyi néni volt a két mesterünk.
Kelényi Zsolt (K. Zs.): – A vasúti fuvarozás liberalizációjának egyik következményeként több szállítmányozócég is egy-egy magánvasút érdekkörébe került. Így mára tényleg kevés klasszikus, a vasútvállalatoktól független vasúti szállítmányozó maradt. Éreztük mi is a vasútvállalati láb hiányát, így megvettük a magyar vasúti fuvarpiac egyik legelső társaságát, az MMV Magyar Magánvasút Zrt.-t, fejlesztettük is a céget, de aztán úgy alakult, hogy megváltunk ettől a befektetésünktől. Azonban az új stratégiánkban sem engedtük el a vasútvállalati tevékenységet, a környező országokban alapítottunk vasútvállalatokat több-kevesebb sikerrel. A szerb és az osztrák cégünk nem lett túl sikeres, a szlovák és a román azonban igen. A szlovák céget az MMV-vel együtt eladtuk, ám a román cégben máig többségi tulajdonosok vagyunk. Az a cég Madarasan Kinga vezetésével szépen fejlődik, a magyarországi működési engedélyét is megszerezte a tavalyi év végén, a tevékenységének felfuttatása folyamatos.
– A Waberer’s az intermodalitás miatt kezdett a vasút felé nyitni, azonban Önök a konvencionális vonatokban erősek.
K. Zs.: – Az intermodalitást mi is kitörési pontként tartjuk számon, és tettünk is jelentős lépéseket ebbe az irányba. Logikus, hogy ebbe a tevékenységbe úgy érdemes belevágni, ha van egy saját terminálunk. Ennek helyszíne a Szeged melletti Kiskundorozsma lett, ahol korábban egy RoLa-terminál működött, de 15 éve üresen állt. Ezt kibéreltük 10 évre, a területet rendeztük az elmúlt év végére, alkalmassá téve konténeres és félpótkocsis forgalmak kezelésére egyaránt. A potenciális fuvaroztatókkal tárgyalásokat kezdeményeztünk, így a Waberer’s-szel is, bemutatva nekik az elképzeléseinket.
N. B.: – Rövidesen kiderült, hogy ők nemcsak alvállalkozókat keresnek a vasúti operációhoz, hanem akár mélyebb együttműködésre is nyitottak lennének. Részünkről ez egy pozitív történet. Egy éven át tárgyaltunk a közös jövőnkről, ami ekkora cégek esetén talán átlagosnak mondható. A folyamatnak február 2-án értünk a végére, akkor lett hivatalosan is többségi tulajdonos a Waberer’s a Petrolsped cégcsoportban. Hiszünk abban, hogy a Waberer’s mérete, szakmaisága, eddigi tapasztalatai hozzá tudnak tenni a cégeinkhez, és sikeressé tehetik ezt az együttműködést.
– Milyen vasúti kapcsolódások lehetnek érdekesek a Waberer’s-nek?
T. Sz.: – Sajnos itthon még mindig nagyon korlátozottak az intermodális kapacitások, különösen a félpótkocsik kezelésében. Aki Európán belüli forgalomban indítana vasúti forgalmat félpótkocsikkal, annak csak Budapesten, esetleg Bécsben van erre lehetősége, de ott is szűk a kapacitás. Folyamatosan kerestük a partnereket, akik vasúti kapacitásokat tudnának nekünk biztosítani, így nyitottak voltunk a Petrolsped megkeresésére is. Ahogy megismertük őket, a vevőközpontú attitűdjüket és a változásra való képességüket, látszott, hogy ők is képesek projektszemlélettel tovább fejlődni, akárcsak mi – miközben nem hanyagolják el a korábbi sikeres szolgáltatásaikat sem. Amire van igény, abban fejlődnek szállítmányozóként, vasútvállalatként. Számomra nagyon szimpatikus, hogy a romániai vasútvállalatuk Európát átívelő szolgáltatást nyújt az autóiparnak, 13 országot érintő szolgáltatásaik vannak. Ez az a szemlélet és irány, ami megfelel a mi igényeinknek.
– A Waberer’s meglévő megbízói mennyire nyitottak a vasúti megoldásokra?
T. Sz.: – A Waberer’s Csoport elsősorban magas minőségi elvárásokat támasztó ügyfeleknek nyújt „just in time” logisztikai szolgáltatást, szűk tranzitidővel, szigorú KPI-okkal. Ez az ügyfélkör nyitott a vasúti szolgáltatások igénybevételére, döntően ESG-szempontokat követve, de továbbra is szigorú minőségi elvárások mellett. Sokat dolgoztunk azon az elmúlt években, hogy ezen ügyfélkörrel is megismertessük a vasúti-közúti kombinált fuvarozás előnyeit, ami sikeres volt, így a növekvő megrendelésállomány újabb kapacitásbővülést igényel. Ahogy az ügyfeleink megismerték a Waberer’s-től igénybe vehető intermodális szolgáltatásokat, egyre nagyobb igény jelent meg ennek növelésére és akár más, hagyományos vasúti szolgáltatások nyújtására. A Petrolsped-akvizícióval képessé váltunk gyakorlatilag bármilyen vasúti szolgáltatás megszervezésére és lebonyolítására, ezzel pedig óriásit léptünk előre a szolgáltatásdiverzifikációs céljaink teljesítésében. Sokaknak a tengeri szállítmányozásba való beszállásunk is távolinak tűnhetett az alaptevékenységünktől, pedig nem volt az. A tengeri-vasúti-közúti szállítmányozási és részben fuvarozási képességünk kiválóan illeszkedik egymáshoz. Rengeteg konténer érkezik a tengeri kikötőbe, ahonnan vasút hozza közelebb őket a rendeltetési helyükhöz, és azokat a Waberer’s konténerszállításra dedikált, 200 járműves flottája szállítja ki a címzetthez. A teljes láncot lefedve a rugalmasságunkra és az alkalmazkodóképességünkre alapozva meg tudunk felelni az új idők kihívásainak.
– Miért fogadták el a Waberer’s vételi ajánlatát?
N. B.: – Az elmúlt években a Waberer’s mellett és előtt is többen érdeklődtek, de nem nagyon gondolkodtunk multicégek vagy egyáltalán külföldi cég bevonásában. A vállalat korából és méretéből adódóan persze ez is egy lehetőség lett volna. Mindig volt olyan kihívás, ami miatt ez nem volt aktuális. Az MMV eladásakor például vállaltuk, hogy egy ideig nem lépünk be a hazai vasúti fuvarpiacra. Ez a korlátozás azonban már lejárt, de addig is szabadon fejleszthettük a román vasútvállalatot és a spedíciót, például az intermodalitás irányába. Szerencsés időben találkoztunk a Waberer’s-szel, ami új irányt mutatott, és új lendületet ad. Egyre több projektben és elképzelésben tudjuk egymást támogatni. A cél nem a meglévő torta továbbdarabolása, hanem új tortát szeretnénk sütni, új recepttel, ami egy izgalmas feladat.
– Az erőforrások azonban nem korlátlanok, kellenek a fókuszok…
K. Zs.: – Nem vetjük el a konvencionális fuvarozást, azaz a tömegtermékek szállítását, ez fontos a tulajdonostársunknak is. Ebben tartanánk, sőt, növelnénk a pozíciónkat, fejlesztve az eszközparkot további vagonokkal és mozdonyokkal. A konvencionális forgalmak a pénzügyi teljesítményünkben is meghatározóak. Tavaly 1 milliárd forint lett a csoportszintű eredmény, miközben továbbfejlődtünk eszközökben és forgalmakban Magyarországon és Romániában is. Ezek a beruházások úgy növelik a képességeinket, hogy azt az intermodális forgalommal is ki lehet egészíteni, az hozzá tud tenni.
T. Sz.: – Az intermodalitással kapcsolatos kölcsönös elkötelezettségünk egyértelmű, ám ez nem azt jelenti, hogy a PSP Csoport rendkívül sokrétű tevékenysége – az építőipar, olajipar, autóipar és mezőgazdaság – ne lenne érdekes számunkra. Büszkék vagyunk arra, hogy egy ezeken a területeken nagy szakmai múlttal rendelkező társaság csatlakozott a Waberer’s Csoportba, és tudatosan építeni szeretnénk ezekre a képességekre a szolgáltatásportfóliónk további szélesítésével, és hogy a Waberer’s vevőköre használja a PSP Csoport kiváló vasúti szolgáltatásait. A világjárvány idején a partnerek felismerték, hogy az integrált megoldások, a szélesebb körű végrehajtási képesség a stabilitás alapja. Sok ázsiai cég jelenik meg hazánkban és a régiónkban, akik keresik a mindent egy kézből biztosítani képes logisztikai szolgáltatókat. Azért örülök az akvizíciónak különösen, mert immár a gyárépítéstől a berendezések szállításán át a késztermékek európai és globális kiszállításáig egyaránt versenyképes szolgáltatást nyújtunk. Ez a komplexitás óriási előnyt ad a Waberer’s Csoportnak. Így partnereinknek nem 8–10, egymással alvállalkozói viszonyban álló céggel kell dolgozniuk, hanem egyben jutnak hozzá a teljes megoldáshoz.
– Mi a szükséges feltétele annak, hogy a félpótkocsikat vasútra tegyék?
T. Sz.: – Állandó kihívás a közúttal versenyképes vasúti-közúti kombinált fuvarozási alternatíva megvalósítása. Azok a leghatékonyabb cégek a piacon, akik képesek egy saját irányvonat – vagy ahogy az intermodális szegmensben nevezik: company train – közlekedtetésére. Egy kézen megszámolható szereplő van Európában, aki ma erre képes. Van tehát helye a több közúti fuvarozó forgalmát integráló és kezelő operátoroknak a piacon, rövid távon mi is arra törekszünk, hogy más fuvarozókkal és szállítmányozókkal összefogva garantáljunk megfelelő kapacitásigényt az operátor partnereinknek. Ha középtávon lesz Magyarországon olyan mennyiségű ügyféligény, akkor a mi méretünk és a Petrolsped képességei elegendőek egy rendszeres projektvonat közlekedtetéséhez. A debreceni, szegedi, győri és más magyar ipari központok fejlődését nézve ez hamarosan megtörténhet.
– Kiskundorozsma ilyen csomópont lehet?
T. Sz.: – Kiskundorozsma a BYD fejlesztése mellett szerb és román irányból is jó alternatíva lehet, így elosztóközpont lehet a régióra. Szerbiai akvizíciónk is volt nemrég, egyre jobban ismerjük azt a piacot, ahová szintén komoly szereplők települnek. Viszonylag nagy tehát a potenciális piac, és kapacitás szempontjából sem túlzsúfolt, így egy egyszerűbb, költséghatékony, gyorsan bevonható terminálra nagy szükség van. A világ és Európa vezető konténerszállító cégei európai léptékű elosztóközpontokat építenek. Nekünk ezekkel nem kell, nem is lehet versenyeznünk, mellesleg a többségükkel kiváló üzleti és stratégiai partnerséget alakítottunk ki. A mi fókuszunk a kisebb kapacitású, régiós jelentőségű és gyors, hatékony megoldások biztosítása.
N. B.: – Nem nagy terminálban gondolkodtunk, hanem okosan felhasználhatóban. Az a célunk, hogy minél több áru kerüljön sínre az utakról. A vasút és a közút képes együttműködni, elférnek egymás mellett, dolgozhatnak egymásért. A terminál a BYD gyárhoz szükséges anyagszállításokban is felhasználható. Eszközbeszerzések folynak még, de az év közepétől működni fogunk.
– Milyen eszközfejlesztési tervei vannak a Petrolspednek?
K. Zs.: – Az általunk jelenleg használt 1200 tehervagon nagyjából fele részben bérelt, illetve saját tulajdonú eszköz. Célunk, hogy diverzifikált legyen a vontatott- és vontatóállományunk. A 20 darabos mozdonyflottánk több mint fele saját, amivel kedvezőbb kondíciókkal tudunk dolgozni. Kétévente vettünk új, nagy értékű villanymozdonyt, a köztes években pedig olcsóbb, használt dízeleket. Ha nő a forgalmunk, még több saját eszközre lesz szükségünk. A flotta bérelt része a rugalmasságot biztosítja, hozzá tudjuk alakítani a változó igényekhez. Mindig üzletalapon bővítünk. Általános vagonok, például kavicsszállításra, még mindig nagyszámban érhetőek el a piacon, de a speciális kocsikat már szerencsésebb tartós bérléssel vagy vásárlással biztosítani. Ilyenek a gabonás és a félpótkocsik szállítására alkalmas vagonok is. A saját kapacitások mellett tehát mindig támaszkodunk más vasút-logisztikai cégek eszközeire is, ez a jövőben sem lesz másképp.
T. Sz.: – Daruzható pótkocsiból már most több száz fut nálunk, amelyekkel Közép-Kelet-Európát össze tudjuk kötni Nyugat-Európával, minden elemében zöld megoldásokkal. Ha egy megbízó igényli, át tudunk állni zéró emissziós kibocsátásra is. Ehhez nemcsak elektromos megoldásunk van, hanem úgynevezett HVO-s üzemanyaggal is megy már 30 kocsink, ami a 20 alternatív hajtásláncú nehézgépjárművünk mellett szintén zéró emissziósnak számít. Az externáliákat igyekeznek a hatóságok az üzemanyag árába és az útdíjakba építeni, illetve nő a karbonkvótákhoz kötött költségelem is. E hatások okán infláció felett nő a közúti költségszint, a vasúti meg stagnál vagy csökken az állami ösztönzők hatására. Ez élénkíti a versenyt, zárja az ollót a két modalitás között. A vasúti rendszer azonban teljeskörűen nem képes önállóan door-to-door és just-in-time igényeket kielégíteni, amiket az ügyfelek többsége elvár, így a jövő a két iparág együttműködésén alapulhat. A vasút és a közút eltérő működési modellje és a számtalan kapcsolódási, átadási pont által sokszorozódó hibalehetőségek miatt azonban a magas minőségű kombinált fuvarozási megoldásokra ma még kevesen képesek. Mi arra vállalkoztunk, hogy egy legyünk a kevés sikeres szereplő között, hiszen ez a jövő környezetbarát logisztikai megoldása.
– Egy hónap elteltével hogyan élik meg a Waberer’s Csoportba tartozást?
N. B.: – Nagy félelmek voltak, hogy mi lesz velünk, ha belép egy multi a cégbe. Az egyéves tárgyalási idő alatt úgy érzem, a Waberer’s menedzsmentjével működik a kémia. Nagy szabadságot ad az operatív munkában az együttműködés. Nőtt persze az adminisztrációs teher, hiszen családi manufaktúra találkozott egy kisebb multival, egy tőzsdei céggel. Különösebb nehézséggel e rövid időszakban nem szembesültünk, és reméljük, később sem fogunk. Megértjük, hogy áttételesen tőzsdei cégként több követelmény van, aminek meg kell felelnünk: pénzügyi fegyelem, szigorú határidőre, rövid idő alatt elkészített beszámolók. Ezzel a nagyvállalati kategóriába került át a Petrolsped és leányai, ez más adminisztrációs környezetet jelent.
K. Zs.: – Cél a folyamatok harmonizálása, az ügyfeleknek összehangolt szolgáltatások nyújtása, a cross sales lehetőségek kihasználása. A Petrolspednek is van közúti szállítmányozási osztálya, ez szintén egy növekvő területünk, évi több ezres megbízásszámmal. Most ez is könnyebben lesz továbbfejleszthető. Rengeteg feladat áll előttünk. Kicsit ugyan hosszúra nyúlt a tranzakciós folyamat, de csak most kezdődik az igazi munka.
Andó Gergely