KözútVilág konferencia

Ügyféligényekre szabott megoldások egy fenntarthatóbb jövőért – beszélgetés Patai Krisztina Reginával, a Waberer’s Csoport zöld üzletágának igazgatójával

Ügyféligényekre szabott megoldások egy fenntarthatóbb jövőért – beszélgetés Patai Krisztina Reginával, a Waberer’s Csoport zöld üzletágának igazgatójával

A Waberer’s Csoport elkötelezett abban, hogy a munkafolyamatai a fenntartható fejlődés elvének megfelelően a lehető legkisebb környezetterheléssel járjanak. E feladatok optimalizálására tavaly szeptemberben létrehozták az intermodális szállításokat is magába foglaló, összesen 10 fős Green Division részleget azzal a céllal, hogy a cégcsoporton belül egy átfogó és egységes zöld szemléletet alakítson ki és fenntartható mechanizmusok irányába mozdítsa el a belső szervezeti kultúrát.

– Miért kerültek a fenntarthatósági célkitűzések a társaság stratégiai döntéseinek középpontjába?

– Ügyféligények is érkeznek, gyakran ők kezdeményezik a fenntartható megoldásokat, ugyanakkor a várható szigorú előírásokat megelőzve mi magunk is szeretnénk élenjárni a zöldítésben. Tisztában vagyunk vele, hogy a logisztika környezeti lábnyoma jelentős, hiszen az iparág világszerte a szén-dioxid-kibocsátás körülbelül 7 százalékáért felelős. Ezért szeretnénk a partnereink számára olyan szolgáltatáscsomagokat kialakítani, amelyekkel kevésbé terheljük a környezetet a szállítmányozási és a raktározás folyamatainkkal. Emellett annak is kiemelt figyelmet szentelünk, hogy minden lehetőséget megragadjunk – olyan területeken is, amelyek a partnereinket nem érintik közvetlenül –, hogy csökkentsük a cégcsoport karbonlábnyomát. Az általam irányított Green Division & PMO üzletág célja a vállalat zöld törekvéseinek összefogása a fenntarthatóság jegyében: úgy a megbízások teljesítése során egységes zöld megoldások alkalmazásával, mint házon belül a munkatársak szemléletformálása terén.

– Milyen eredmények születtek eddig?

– Ahol a legnagyobb hatást tudjuk elérni, az maga az általunk nyújtott szolgáltatás. Az intermodális fuvarozás nagy előnye például, hogy 1 mozdony akár 35 darab félpótkocsit vagy 45 lábas konténert képes elvinni, ezzel 35 kamionnak megfelelő közúti fuvarkapacitást vált ki. Tavaly februárban kezdtük el az intermodális szolgáltatásunk felépítését, aprólékosan, részletekbe menően, hogy a gyakran kiszámíthatatlan vasúti láb mellett is minőségi szolgáltatást nyújthassunk. Próbáltunk már az alapoktól fogva egy olyan operációt létrehozni, ami majd nagyobb volumen esetében is működőképes lesz és tudjuk tartani a magas színvonalát. Versenyelőnyt jelent, hogy a vasút megbénulása esetén (például amikor vihar és földcsuszamlás miatt lezárják a pályát) a közúti flottánk is bevethető: egyszerűen átrakjuk a szállítmányt nyerges vontatóra. Tavaly júliusban indultak el az első pótkocsijaink a CEE(Bécs/Budapest)–Rotterdam–UK útvonalon, onnantól kezdve ez egy valós operáció lett, amit folyamatosan fejlesztünk, nagyobb volumeneket és új útvonalakat célozva. A jelenlegi árualap szállításához a két végpontból napi 5–6, azaz összesen 10–12 pótkocsink indul el, mozgásban, úton pedig mintegy 50 pótkocsink van egyszerre. Egyelőre vagonokat vagy pótkocsihelyeket bérlünk, amiket vegyesen töltenek meg az ügyfeleink, így biztosítva a stabil működést. Az optimális üzemeltetés, az export-import lábak egyensúlya érdekében mindig körökben gondolkozunk, vagyis a visszfuvarokat is megtöltjük áruval, akár eseti megbízásokkal.

– Hogy fest a zöldítés flottafronton?

– A vállalat energiafogyasztásának folyamatos racionalizálása céljával már évek óta tudatosan teszünk azért, hogy a hazai lehetőségekhez képest úttörőként fejlesszük az infrastruktúránkat és csökkentsük a tevékenységeink okozta károsanyag-kibocsátást. Ennek elengedhetetlen feltétele a fiatal járműparkunk folyamatos megújítása, a legkorszerűbb, EURO 6 besorolású motorral felszerelt járművek beszerzése. Több alternatív hajtásláncú gépjármű is nálunk került először állományba a magyarországi fuvarozócégek között. A 2021. augusztusban átadott első LNG-meghajtású kamion 20 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátásra képes, mint a hagyományos dízelmeghajtású társai. Elindultak az első zéróemissziós elektromos furgonok, terítési feladatokat ellátva Budapesten és környékén. 2021 szeptemberében átvettük az első szériában gyártott elektromos VOLVO FH modellt. Meggyőződésünk, hogy a hidrogén lehet a jövő környezetbarát üzemanyaga a távolsági áruszállításban, ezért fontosnak tartjuk a technológia elterjesztését, amihez azonban egy, a felhasználási szempontokat figyelembevevő, a szűk keresztmetszeteket feloldó szemléletre és értéklánc szintű összefogásra, megvalósítási ütemtervre van szükség. A Waberer’s úgy gondolja, hogy mindehhez új kapcsolatokat kell kialakítani az ágazatok között, és ki kell aknázni a technológiai fejlődésben rejlő lehetőségeket is; ennek egyik megoldása lehet a Magyar Hidrogéntechnológiai Platformhoz való csatlakozás. Mindehhez szorosan kapcsolódik, hogy a cég a gépjárművezetői képzése révén is törekszik a lehető leginkább energiahatékony működésre, sofőrjeink rendszeresen vesznek részt vezetéstechnikai tréningeken.

– Miként lehet zöldíteni a raktározási folyamatokat?

– A raktárainkban a hagyományos savas akkumulátorral rendelkező targoncákat folyamatos cserékkel váltják fel a környezetkímélőbb lítiumion-akkumulátoros eszközök. A mintegy 320 ezer négyzetméter raktárterületen energiatakarékos világítási rendszert alakítottunk ki. Ennek egyik legfőbb oka a költséghatékonyság, a hosszabb távú élettartam elérése, tekintve, hogy ezek az eszközök lényegesen hosszabb ideig működnek egyetlen töltéssel. Mindemellett ez a korszerűsítés is nagyfokú szén-dioxid-megtakarítást eredményez. Ide tartozik még, hogy 2010 óta gyűjtjük szelektíven a raktárakban és irodákban található hulladékot. Mivel a keletkező hulladék mennyiségére nincs ráhatásunk, ez a megbízók igényei alapján a co-pack tevékenységből adódik, ezért fő célunknak tekintjük a logisztikai folyamatok során keletkezett hulladék újrahasznosítását. Hulladékszigeteket alakítottunk ki a telephelyeinken, ahol a nem veszélyes hulladékokat gépsor segítségével anyagfajtákra válogatják, majd emberi erőforrás bevonásával 9 féle hulladéktípusra szelektálják. Ezek közül csak egy kerül hulladékgyűjtő telepre, a többit –a telephelyeinken keletkező hulladék több mint 90 százalékát – újrahasznosítják. A hulladék értékesítéséből származó árbevételt társaságunk adományozásra és szponzori tevékenységre használja fel.

– Maga a zöld szolgáltatás drágább, vagy inkább hosszú távon kifizetődő?

– A jelenlegi kaotikus piaci helyzetben ezt nehéz megállapítani, mert az alternatív hajtásrendszerű járművek jóval drágábbak, beleértve a lízinget és a karbantartást is. Ugyanakkor például egy LNG autó 1–1,5 évvel ezelőtt olcsóbb volt, mint a dízel – most pont fordítva van. Az is számít, hogy hol fut sokat az LNG autó, Németországban például útdíj-kedvezmény van rá. Az elektromos autóknál korábban az olcsó áram sokat segített a magas bekerülési ár ellensúlyozásában, ami ma már szintén nem érvényes. Összességében mindenki részéről befektetést jelent az ilyen járművek használata. Az intermodális operációban szintén az áram árnövekedése okoz nekünk nehézséget.

– Azok az ügyfelek, akik preferálják a zöld megoldásokat, hajlandóak megfizetni a többletköltségeket?

– Ez kulcskérdés, mert kizárólag egy partner nem tudja ezt vállalni. Mi abban hiszünk, hogy az egész ellátási lánc mentén szükség van együttműködésre, hogy minden szereplő belerakja a maga részét kedvezményekkel a jármű gyártójától kezdve a magasabb fuvardíjat elfogadó ügyfélig, beleértve a magunk törekvéseit is, az üzemeltetés során és a legújabb technológiák megismertetésével, információátadással is. Persze jól jönnek ezekre a kezdeményezésekre állami támogatások is, például útdíj- vagy beszerzési kedvezmény formájában. Eddig nagyon pozitív a tapasztalatunk: a piaci szereplők minden szinten elkötelezettek.

– Melyek a Green Division jövőbeli tervei?

– Minthogy kifejezetten erősek vagyunk az angliai szállításokban, dolgozunk az olasz–angol intermodális útvonalon, amelynek szolgáltatásait nyáron tervezzük bevezetni. A legújabb fejlesztések, a robotika és az alternatív hajtásláncok tesztelése, azaz a folyamatos innováció továbbra is kulcsfontosságú a Waberer’s működése során. Nyitottak vagyunk a vállalati épületek szigetelésére, további alternatív hajtásláncú gépjárművek beszerzésére és az ügyfelek számára zéróemissziós csomagok összeállítására.

 

NÉVJEGY

Patai Krisztina Regina 14 éves korától arra vágyott, hogy szállodaigazgató legyen, ám amikor a szakirányú felsőfokú tanulmányaival párhuzamosan, 2011–2015 között itthon és külföldön különböző gyakorlati tapasztalatokat szerzett, érdekesnek, de megterhelőnek és kompenzálás nélkülinek találta ezt a világot, így más, de hasonló célt keresett helyette: olyat, ahol nyüzsgő módon szintén emberekkel kommunikálhat, akár különböző nyelveken, és ahol azonnal látja is a munkája hatását. Végül a Budapesti Corvinus Egyetem vezetés és szervezés, azon belül is folyamatszervezés és szervezet-átalakítás mesterszakát végezte el 2017-ben. Közben már a General Electric-nél dolgozott folyamatszervezőként: egy felvásárlás után segített a folyamatokat összhangba illeszteni a két cég között. 2018-ban a Waberer’s Csoporthoz igazolt, ahol a társaság által felvásárolt Link lengyel leányvállalat integrációs projektcsapatában stratégiával és folyamatszervezéssel foglalkozott. Itt ásta bele magát mélyen a logisztika és a fuvarozás világába, majd a következő évben szervezetileg átkerült az akkori vezérigazgató, Robert Ziegler csapatába mint kabinetvezető. 2020-ban a vállalatnál futó számos stratégiai projekt portfóliómenedzsere lett. Tavaly februárban az intermodális szállítás kiépítésével foglalkozó részlegre (PMO) került, amelynek élére szeptemberben nevezték ki mint a Waberer’s Csoport Green Division & PMO fenntarthatósági üzletágának igazgatója.

 

A ZÖLD ELKÖTELEZETTSÉG DÍJA

Minden cégnek érdeke és kötelessége működését a szűkebb és tágabb társadalmi és természeti környezete figyelembevételével kialakítani, ezért indította el a GyártásTrendet és a Kreatívot is kiadó Professional Publishing Hungary a Greengage fenntarthatósági versenyt. A megmérettetés célja megtalálni és bemutatni azokat az eredményes vállalatokat, amelyek ma Magyarországon fenntarthatóan, kiemelt fontossággal, ökotudatosan és környezetkímélő módon gyártanak innovatív termékeket, adnak el szolgáltatásokat, vagy támogatják fejlesztéseikkel, folyamataikkal a piacot. A professzionális tagokból álló és szakmai szempontokat vizsgáló zsűri a közelmúltban 4 fő kategóriában bírálta el azokat a vállalati projekteket, amelyek 2019–2021 között hozzájárultak a gazdaság zöldítéséhez. A Greengage Award 2022 verseny egyik döntőse lapzártánk idején a szolgáltatások főkategóriában, logisztika, raktározás és kiskereskedelem alszegmensben a Waberer’s Csoport Green Division üzletágának működése.

 

Varga Violetta