Honkongi import- és közép-kelet-európai tranzitforgalmakra szakosodott a Cargolux magyarországi irodája, amely a hazai exporttal megrakodva továbbítja heti 3 járatát Luxemburgba, ahonnan továbbterítik a küldeményeket. Versenyelőnyük olyan óriásgépek reptetése, amelyek orrnyíló kialakításuknak köszönhetően a túlméretes szállítások.
– Milyen folyamatok határozták meg az elmúlt időszakban a nemzetközi és a hazai légi áruszállítást?
– Az iparágunk 2017-es robbanása folytatódott az év elején, és tapasztalataink szerint az év II. negyedévétől kezdve stabilizálódott a piac, és összhangba került a kereslet a rendelkezésre álló kapacitásokkal. A közeljövőben ennek fennmaradására számítunk, habár a sajátosságainál fogva dinamikusan változó air cargo iparág váratlan növekedése-zsugorodása sem lehet meglepő az elmúlt időszak tapasztalatai alapján. Ami pedig a hazai pályát illeti, úgy látom, a helyi piacok – így a magyar is – követik a globális trendeket, legfeljebb egy-egy új légitársaság megjelenése pezsdítheti fel a versenyt – ami valójában nem is hátrányos, hanem kifejezetten jót tesz: a szállítmányozók és egyéb árutovábbítók szemében a lehetőségek minél szélesebb választéka vonzza a volument az adott régióba, az adott elosztóközpontba, hiszen a megbízók helyben kapnak kézhez megoldásokat.
– Milyen helyet foglal el a Cargolux a globális piacon?
– Az 1970-ben alapított Cargolux Airlines International Európa egyik vezető (forgalmi rangsorban a 6. legnagyobb) áruszállító légitársasága, a fő bázisunk Luxemburg Findel repülőterén található. Flottánkat 14 Boeing 747-400 freighter és 14 továbbfejlesztett Boeing 747-8F gép alkotja. Az utóbbi típusváltozat egykori gyári tesztpéldánya is a légitársaság kötelékében repül, LX-VCA lajstromjellel. Az orrnyíló géptípusaink teszik lehetővé a főtevékenységünk, a túlméretes áruk szállítását. Emellett egyéb különleges kezelést igénylő áruk (hőérzékeny küldemények, élőállatok, veszélyes áruk) fuvarozásával foglalkozunk. A korszerű, zónánként szabályozható klímarendszerünknek köszönhetően ezeket akár egyszerre is szállíthatjuk.
– Hogyan veszi ki a részét a Cargolux a BUD áruforgalmának látványos és dinamikus, az európai átlagot meghaladó bővüléséből?
– Jumbojet gépeink már 17 éve rendszeres járatokat teljesítenek Budapestre. Ma hetente 3 alkalommal töltjük meg a gépeket jellemzően túlméretes árukkal, de mi voltunk az elsők, akik kereskedelmi forgalomban lovat szállítottunk légi úton. 2011 óta leginkább az említett, nagyobb és korszerűbb gépváltozatok, de esetenként a régebbi, -400F gépek közlekednek a Hongkong–Budapest–Luxemburg útvonalon. Arra külön büszkék vagyunk, hogy a budapesti légiáru-forgalom számottevő részét a mi járataink generálják, ezzel Budapest legjobban teljesítő áruszállító légitársasága lettünk 2017-ben és 2018-ban is.
– Mit várnak a BUD Cargo City ez év őszére tervezett átadásától?
– A mostani helyszíneknél nagyobb és korszerűbb, egységes létesítmény elsősorban a földi kiszolgálás minőségét javítja (gyorsítja) majd, ezzel légitársaságként – mint ügyfélként – mi is elégedettek lehetünk. A fent említett együttes áruvonzó hatás miatt a versenytársainkkal karöltve, közösen örülhetünk e fejlesztésnek.
Névjegy
Balázs Éva a Debreceni Egyetem bölcsészkarán végzett, magyar irodalom és filozófia szakon. Egy ismerőse ajánlására kezdett Ferihegyen dolgozni forgalmi tisztként, a Budapest Airport Handling kötelékében: súlypontot számolt, tervezte a repülőgépek rakodását, és irányította a földi kiszolgálást, később már szolgálatvezetőként is – ezzel „megcsapta a kerozinszag”, amely olyannyira „megfertőzte”, hogy már nem tért vissza a tanári pályához. A Cargoluxnak előbb a budapesti irodájába igazolt 1,5 évre, majd a bécsi képviseleten dolgozott 2,5 évig, mígnem ismét Ferihegyen folytatta, immár a légitársaság értékesítőjeként. 2016 óta tölti be az értékesítési és állomásvezetői pozíciót, ezzel mind az üzletfejlesztésért, mind az üzemeltetésért ő felel a heti 3 járat vonatkozásában.