Az ember szinte természetesnek veszi a különféle erőművek látványát. Sokszor azonban bele sem gondolunk, milyen komoly szakmai munka áll ezek telepítése mögött. A sikerből gyakran az UTC Overseas is kiveszi a részét, világszerte komoly szerepet vállalva az energetikai projektek megvalósításában.
– A cégnevüket olvasva nemzetközi anyavállalat rajzolódhat ki az olvasók szeme előtt. Hogyan jellemezné a UTC-t? Milyen tevékenységgel vannak jelen a piacon?
– A jogelődünk a Universal Transcontinental Corporation volt, innen jön a UTC rövidítés. A jelenlegi tulajdonosi struktúra az 1990-es évek elejétől érvényes. Az anyavállalat fő tevékenysége a projektszállítmányozás, a magyar fiók a kezdetektől, 2009-től fogva is ezzel foglalkozik főtevékenységként. A UTC Overseas 20 országban mintegy 40 irodával rendelkezik, ennek megfelelően mi kkv-nak valljuk magunkat.
– Mit értünk projektalapú szállítás alatt?
– A projektre igazából nincs jó meghatározás, nehéz megmondani, mitől projekt egy projekt a szállítmányozásban. Azt gondolom, hogy amennyiben valamely rakomány közúton már útvonal-engedélyes, az biztosan a projektkategóriába esik. Ez minden szállítmány, ami összességében 40 méternél hosszabb, 2,5 méternél szélesebb, 4 méternél magasabb és 40 tonnánál nehezebb.
– Mi az, ami megkülönböztethetővé teszi Önöket másoktól a piacon?
– A mi erősségünk a komplexitásban rejlik: ha valami sürgős, útvonal-engedélyes és gondos tervezést igényel, akkor ránk biztosan lehet számítani! Mi klasszikus értelemben vett szállítmányozók vagyunk, tehát alaphelyzetben nem üzemeltetünk sem raktárbázist, sem szállítóeszközt. Nálunk a munkafolyamat alapvetően úgy néz ki, hogy az ügyfél elmondja, hogy milyen szállítási kötelmei vannak, tehát milyen árut honnan, hová, mikor és milyen feltételek mellett kell elszállíttatnia, és mi a megadott adatok alapján megtesszük az ajánlatunkat. A budapesti iroda erőforrásait a projektszolgáltatási portfóliójában legnagyobbrészt az erőművi vagy energetikai szállítások kötik le. Műszaki szempontból a mi munkánk exportküldemény esetén a pontos alapra helyezésig, illetve pozicionálásig terjedhet. Természetesen bármilyen kapcsolódó szolgáltatásban – például tárolás, vámkezelés, csomagolás, okmányos meghitelezés (akkreditív) stb. – is tudunk segíteni. Az időzítés mellett a legfontosabb, hogy a szállítás során a szállítmányok ne sérüljenek meg. Bármilyen eltérés a tervezetthez képest újratervezést igényel.
– Milyen iparági megrendelések jellemzik a projektszállításaikat?
– A legjelentősebb projektjeink az energetikához kapcsolódnak. Ilyen lehet, amikor új áru mozgatásáról van szó, de arra is van példa, amikor a használt piacon köt ki egy nagyobb berendezés. Ezek a másodlagos vagy harmadlagos piacokon is még jelentős értéket képviselnek. Természetesen ezekhez is ugyanolyan szállítási feladatok kapcsolódnak, mint az új berendezések esetén. Az elmúlt évben volt egy olyan számottevő projektünk – egy nagy, 2015-ös exportberuházáshoz kapcsolódóan –, amikor több mint 30 darab egyforma erőművet szállítottunk Egyiptomba. Mi ebből a mennyiségből tavaly több mint 20 egységet fuvaroztunk: a kikötőben vettük át az erőműveket, így a feladatunk a hajótérbérlésen túl a rakodás előkészítése, lebonyolítása és a rakományrögzítés volt.
– Melyik eddigi projektre gondol vissza szívesen?
– Az egyik legkülönlegesebb szállítási feladatunk a néhai AN225-ös repülőgéphez köthető, amikor Horvátországból a Fülöp-szigetekre kellett szállítani egy 135 tonnás trafót. Kiderült, hogy a gépnek 2 hurrikán között kellett megérkeznie. Pénteki napon söpört végig a szigeten az első vihar, a következő kedden érkeztünk meg a szállítmánnyal, s pár nap múlva érkezett a második trópusi vihar, így az operációs ablakunk lényegesen leszűkült. Az ilyen és ehhez hasonló bonyolultságú feladatokra az ember még jó néhány év távlatából is szívesen emlékezik vissza.
– Mire kell odafigyelni az ilyen nagy ívű projekteknél, hogy sikeresen valósulhassanak meg?
– Azt is gondolhatná az ember, hogy ilyenkor csak annyi a dolgunk, hogy közúti / folyami fuvart vagy tengeri hajót foglalunk, számlázunk és kész… Természetesen azonban ennél többről van szó minden alkalommal. A felelősségi körön belül minden esetben maximális szakértelemmel és odafigyeléssel kell végezni a munkánkat: ide tartoznak az útvonalbejárások, a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése, a rakodások és rakományrögzítések megtervezése és szakszerű kivitelezése a kapcsolódó okmányolási feladatokkal együtt. A hajózást ráadásul időként váratlan események sújtják, elég csak a Szuezi-csatornában keresztbe fordult konténerszállító hajó esetére gondolnunk, de a mostani, jemeni helyzet sem túlságosan rózsás. Mivel a szállítmányozó felelőssége kettős, ezért nagyon fontos, hogy a vállalt szállítási feladatok kockázati szempontból úgy a megbízó, mint az alvállalkozók irányában megfelelően legyenek kezelve: tehát az ügyfél felé vállalt feladatok és kötelezettségek párban legyenek azzal, amit az alvállalkozóktól elvárunk. Nem maradhatunk középen, felesleges és kezelhetetlen kockázatokat vállalva.
– Milyen eszközökkel érik el ezt?
– A rendkívüli szállítási feladatok teljesítését azzal biztosítjuk, hogy a projektmenedzsereink jelen vannak a fel-, át- vagy lerakási pontokon, és személyesen kísérik figyelemmel a feladat teljesítését, emellett biztosítják, hogy a helyszínen lehessen megoldani a tervezettől eltérő helyzeteket. Természetesen egy kevésbé fejlett infrastruktúrájú helyszínen ez a feladat a szokásosnál nagyobb odafigyelést és kreativitást igényel. Fontosnak tartjuk, hogy a szállítás bármelyik pillanatában az ügyfél azt érezze, hogy az érdekei megfelelően vannak képviselve. Emellett szállítmánybiztosítási szempontból is minden esetben körültekintően kell eljárnunk.
– Hogyan alakult a megrendelés-állomány az utóbbi hónapokban?
– Mi azt látjuk, hogy az energetikai beruházásokhoz köthető megrendeléseink, illetve az általános piaci helyzet az elmúlt évek tekintetében stabilan tartotta magát, pillanatnyilag némi emelkedés érzékelhető. Nyilván vannak olyan területek, amelyekről nem mondható ez el. Az, hogy a megrendelés-állományunk milyen most az év elején, vagy milyen projektlehetőségeket látunk, határozza meg az aktuális stratégiánkat. Nagyon kevés hosszú távú szerződéses kötelmünk van, ami nem ad lehetőséget az elkényelmesedésre, ugyanakkor ez biztosította az évek során a gyors alkalmazkodóképességünk kialakulását is a nehezebb piaci – hektikus fuvar- és közüzemi díjas – időszakokban.
– Milyen fejlesztéseket terveznek az idei évre?
– Folyamatosan dolgozunk a versenyképességünk, illetve a szolgáltatási portfóliónk fejlesztésén az ügyféloldali elvárásoknak megfelelően. A piaci helyzettől függően erre az évre nagyobb hangsúlyt tervezünk fektetni a légiforgalmi és az értékesítési területek bővítésére.
NÉVJEGY
Csépán István hajózási üzemmérnökként végzett 1991-ben a Széchenyi István Műszaki Főiskolán, és ezt követően néhány évet ezen a területen töltött el a magyar tengerhajózásban. A családalapítása idején szárazföldi vonalra váltott, ami lényegében a szállítmányozást jelentette. 2000–2009-ig megbízói oldalon dolgozott, a General Electric Power Systems veresegyházi gyárának első projektlogisztika-koordinátori feladatait látta el.
Aranyi Péter