KözútVilág konferencia

Dobogós helyet céloznak a világ cargo légitársaságainak körében – interjú Hakan Lokman Yüksellel, a Turkish Cargo Kelet-Európáért felelős cargoigazgatójával

Dobogós helyet céloznak a világ cargo légitársaságainak körében – interjú Hakan Lokman Yüksellel, a Turkish Cargo Kelet-Európáért felelős cargoigazgatójával

A világ legdinamikusabban fejlődő cargo légitársaságaként a Turkish Cargo mint a Turkish Airlines árufuvarozási üzletága 1933 óta kínálja szolgáltatásait, jelenleg 127 ország irányába. A társaság már a világjárvány előtt ambiciózus célokat tűzött ki maga elé. Az utasforgalom csökkenése ellenére a cargo teljesítménye folyamatosan nő. A cég regionális első emberével arról beszélgettünk, hogy jelenleg mi a növekedésük mozgatórugója, emellett a Budapestet érintő jövőbeli tervek is szóba kerültek.

– Hogyan határozza meg magát a Turkish Cargo a piacon?

– Fenntartható, testre szabható szolgáltatásokat kívánunk nyújtani az ügyfeleinknek a meglévő flottánkkal Kelet-Európa minden sarkából a világ minden pontja felé, az isztambuli központtal rendelkező hálózatunkon keresztül. A Turkish Cargo kelet-európai részlege őrzi vezető pozícióját még ezekben a vészterhes időkben is.

– A Turkish Airlines nemrég tette közzé 2021 I. negyedévére vonatkozó eredményeit. Eszerint bár az utasforgalom és vele együtt a bevétel is csökkent, de a cargo üzletág képes volt egyensúlyozni ezt az erős csökkenést. A cargo jobb teljesítményt nyújtott idén, mint a tavalyi év hasonló időszakában?

– A Turkish Cargo jelentős növekedést ért el 2020-ban és 2021 I. negyedévében, dacára annak, hogy a cargopiac jelentősen csökkent az elmúlt másfél évben. Ettől függetlenül a világjárvány hatásait mi is intenzíven megérezzük. A globális piaci részesedésünk – a tavaly májusban közzétett adatok alapján – azonban 5 százalékra nőtt, ami azt jelenti, hogy a világon 20 cargojáratból egyet biztosan mi közlekedtetünk.

– Minek köszönhető a forgalombővülés?

– Elsősorban a megnövekedett piaci igényeknek: sokkal több tesztet, gyógyszert, egészségügyi termékeket és egyéb védőfelszereléseket szállítottunk a cargojáratainkon, mint korábban. Mostanában persze leginkább a koronavírus elleni vakcinák szállítása köti le a kapacitásainkat. A Turkish Cargo már a kezdetek kezdetén jelentős szerepet játszott az oltóanyagok szállításában, mintegy 25 nagykapacitású cargogépével. Ebben az időszakban, amikor a logisztika létfontosságú szerepet tölt be, mi továbbra is mindent megteszünk azért, hogy felelős szereplői legyünk a globális ellátási láncnak, hiszen a világ másik felén élő emberek életét változtathatjuk meg azzal, ha megfelelő gondossággal juttatjuk el az oltóanyagokat.

– Milyen várakozásokkal tekint az idei évre a Turkish Cargo bevételeit illetően?

– Annak érdekében, hogy a lehető legjobb helyzetben legyünk az iparági szereplők között, a Turkish Cargo mindig proaktívan viselkedik, hogy az új piaci folyamatokra mindig gyorsan és kedvezően reagáljunk. Ugyanúgy, ahogy 2020-ban, idén is folytatni fogjuk azt a gyakorlatot, amely segített nekünk szembenézni a világjárvánnyal.

– Tavaly novemberben jelentették be, hogy Budapestet teszik meg kelet-európai központjukká, a korábbi heti 3-ról 4-re növelve a Budapestre közlekedő járatok számát. Miért a BUD Cargo Cityt választották?

– A Kelet-európai Regionális Igazgatóságunk létrehozásával 21 ország légiáru-értékesítési tevékenységét koordináljuk Budapestről. A Budapest Airporttal folytatott hosszú távú és kiváló együttműködés mellett a Turkish Cargónak a szolgáltatási színvonalat is sikerült javítania, és küldetésének megfelelően fenntartható eredményt ért el. Áruszállító szolgáltatásunk a hét minden második, ötödik, hatodik és hetedik napján rendelkezésre áll. Elsősorban A330 típusú repülőgépeket közlekedtetünk az Isztambul–Budapest–Isztambul útvonalon, lehetőséget teremtve a budapesti központú cargónak arra, hogy a légitársaság központján keresztül a világ legnagyobb, több mint 320 viszonylatot magába foglaló cargohálózatához csatlakozzon, beleértve 95 közvetlen légi áruszállítási kapcsolatot Isztambulból, amelyek számát 120-ra tervezzük emelni 2023-ra, a Török Köztársaság megalapításának 100. évfordulójára. Az ügyfélelvárások és a piaci igények függvényében további fejlesztéséket fogunk végrehajtani Budapesten is.

– Most a Turkish Airlines több mint 10 személyszállításra alkalmas repülőt használ cargoszállításra, belly cargo jelleggel. Tervez-e a társaság új cargogépeket vásárolni annak érdekében, hogy bővítse a cargokapacitását?

– A Turkish Cargo hálózata és flottája minden bizonnyal tovább fog bővülni az előttünk álló időszakban. Elszántak vagyunk abban, hogy továbbfejlesszük a szolgáltatásainkat és a hálózatunkat az ügyfeleink még nagyobb elégedettsége érdekében. Az a célunk, hogy bekerüljünk a világ három legfontosabb cargovállalata közé. Ezt a célt már a járvány előtt kitűztük magunk elé, de még jelenleg is érvényes. Éppen ezért mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy el is érjük.

 

NÉVJEGY

Hakan Lokman Yüksel (37) menedzsment és irányítás, valamint üzleti adminisztráció szakon szerzett diplomát. Pályafutása 2007-ben kezdődött a Turkish Cargónál, és 1,5 éves üzemeltetési tapasztalattal a háta mögött megbízást kapott szakértőként a marketing és értékesítési osztályon. 2012-ben a Turkish Cargo Regionális Igazgatósági Iroda megnyitásával egy időben kinevezték a bécsi északkelet-európai székhely regionális sales menedzserévé. A szakember ekkor az egész régió minden tevékenységéért felelt. 2020 szeptemberében nevezték ki a budapesti székhelyű Turkish Cargo Kelet-Európáért felelős regionális igazgatójává.

 

Aranyi Péter