Megfelelően képzett szakemberek és biztonsági tervek nélkül komoly károk érhetik a logisztikai cégeket, mégis erre a területre jut a legkevesebb figyelem, ezen spórolnak a társaságok. Hiányzik a tudatosság, pedig olcsóbb a bűnt megelőzni, mint a veszteséget realizálni, üzente Ujvári György előadása.
A logisztikában és szállítmányozásban is fújó új szelek változásra serkentik a piac által megkövetelt biztonságtechnikai eszközöket és rendszereket, különös tekintettel a megelőzésre, hogy még a bűnelkövetés előtt biztosítható legyen az áruk megfelelő védelme. Az ellátási láncok biztonsági kérdéseivel hazánkban sajnos érdemtelenül keveset foglalkozunk, még az állami képzésekben is csak a felszínt kapargatják jogi szemszögből, kidolgozott gyakorlatközpontú tematika nélkül, indította előadását Ujvári György. A szaktárca felkérésére, a vagyonvédelmi kamarával közösen már kialakítottak egy új oktatási rendszert, amellyel a leendő biztonsági szakemberek ismereteit bővíthetnék – sajnos ez is a fiókban végezte.
Ezt a rést felismerve kínálja megoldásait a Life-Guard, mindenekelőtt képzésekkel, az adott ellátási lánc feltérképezésével (biztonsági audit), rámutatva a hiányosságokra, valamint mindezek nyomán biztonsági csomag kidolgozásával, védelmi rendszer kiépítésével, úgy, hogy az ellátási folyamatok gördülékenyek maradhassanak.
Az audit során nemcsak a raktárak, a szállítóeszközök, a parkolók és maga a rakománykezelés (beleértve a nyomon követést) kerül górcső alá, hanem a vállalat irányítási rendszere és belpolitikája is, hiszen számos káresemény vezethető vissza emberi mulasztásokra és trükközésekre; a tapasztalatok alapján jelentős kockázatai vannak például a munkaviszony megszűnésének. Nagyon fontos tehát biztosítani az információk hitelességét és visszahívását is, tette hozzá a szakember. Az így kialakított kettős védelmi rendszer megszünteti a belső és külső hibákból eredő hiányokat, és valós eredményeket mutat a tulajdonosi körnek.
NEM ÁMÍTÁS
Az előadás részeként Papp László, a Life-Guard szakembere egy rövid bemutatót tartott a biztonságtechnikai rendszerek ellenőrzése kapcsán. A magyar piacon elérhető belépőkártyák döntő többségére sajnos igaz, hogy villámgyorsan, könnyűszerrel másolhatók. A hozott mintákat felprogramozva egy beléptetőterminál egy kivétellel mindet beengedte, ám egy egyszerű összecsatolással a jó kártya paramétereit az előadó lemásolta, és a korábban megtagadott belépés is zöldutat kapott. A kártyák és leolvasókészülékek zöme tehát csak vélt biztonságot nyújt, mindössze a kódokat jegyzik meg helyettünk. A hiba nyilvánvaló, a megoldás még várat magára, mindenesetre érdemes előre tájékozódnunk a biztonság megfelelő garanciájáról.
JOGI MEGKÖZELÍTÉS
Grafl Fülöp Gyöngyi ügyvéd, külkereskedelmi szakjogász felvázolt esettanulmányában egy légi fuvarozó egy budapesti raktárat bízott meg az áruk kiszolgáltatásával (1. jogviszony), amelyet a raktározó által megbízott biztonsági cég őrzött (2. jogviszony). Az utóbbi egyik alkalmazottja hozzájárult a küldemény illetéktelen eltulajdonításához, ami bűncselekmény, ezért a büntetőbíróság elítélte. A belföldi címzett károsult ezek után követeléssel élt, de a rendelkezésre álló két évet elmulasztva nem a légi fuvarozó felé, hanem a raktározót és a biztonsági céget perelte be, az ő felelősségüket firtatva. Egy felülvizsgálati bíróság elé került az ügy, amely a szerződésen kívüli károkozás jogcíme alapján megállapította a biztonsági cég mint a raktározó teljesítési segédje teljes kártérítési felelősségét. Az eset jól példázza, hogy egy látszólag egyértelmű, világosan szabályozott fuvarozási ügyben is maradhatnak biztonsági rések, nyitott kapuk a kártérítési kötelezettségre, ha a logisztikai szolgáltatók nem kellő gondossággal szerződnek.
Ez a cikk a NavigátorVilág decemberi számában jelent meg.