Német kézbe kerülhet az új trieszti terminál

Német kézbe kerülhet az új trieszti terminál

A hamburgi kereskedelmi kikötő üzemeltetője, a Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) részesedést vásárolt a PLT konténertermináljában, amelyet szeptember 30-án adtak át. Az ezzel kapcsolatos megállapodást a létesítmény átadó ceremóniáján írták alá a németek az ICOP építőipari vállalattal és a nagy múltú trieszti Francesco Parisi speditőrtársasággal. Az év végére a német cég tőkeemelést hajt végre, és a PLT többségi tulajdonosává léphet elő.

A dokumentum aláírása egybeesik a logisztikai létesítmény építési munkálatainak végével, ami Olaszországban az elmúlt 10 év egyik legnagyobb tengeri infrastruktúrafejlesztése volt. A megállapodás egyértelmű jele annak, hogy létrejön egy olyan vezető európai csoport Triesztben, amely olyan terminált fejleszthet, ami tengeri-vasúti összeköttetést biztosíthat a közép- és kelet-európai országokkal. Mindez összhangban van azzal a célkitűzéssel, hogy egybeolvadjanak az észak- és dél-európai kikötői és logisztikai hálózatok.

Az ünnepségen Zeno D’Agostino, a Trieszti Kikötő elnöke hangsúlyozta, hogy bár a hatóság nem aktív részese ennek a megállapodásnak, mégis felelős lesz minden engedélyeztetési és végrehajtási intézkedésért. „Ez egy olyan eredmény, amit évtizedeken keresztül próbáltunk elérni. A pillanat, amikor Észak- és Dél-Európa egyetlen egyszerű rendszerben egyesül stratégiai értelemben. Ez egy olyan szövetség, amely közelebb hozza egymáshoz Olaszországot és Németországot” – emelte ki Zeno D’Agostino. Hozzátette: a HHLA-val kötött megállapodás garantálni fogja, hogy az új kikötői területnek lesz olyan beruházója, amely képes lesz biztosítani a szükséges financiális feltételeket az infrastruktúra fejlesztése érdekében, és amely bővíti a kereskedelmi kapcsolatokat Európa és a Távol-Kelet között.

„Az Új Selyemút megvalósítása nem jelenti Kína Egy övezet, egy út kezdeményezésének végét. Egészen mostanáig hiányzott egy erős európai vízió, ami integrálni és ellensúlyozni tudná az ázsiai nézőpontokat és érdekeket. A triesztiek stratégiai hozzájárulása most egy nemzetközi kikötő, amely mellett számos befektető tett tanúbizonyságot Törökországból, Svájcból, Dániából és Magyarországról” – hangsúlyozta a Trieszti Kikötő elnöke. A kikötőben tapasztalható cargoforgalom növekedésére adott válaszként, a Kelet-Adriai-tenger Kikötőrendszeri Hatósága által nyújtott 99 millió eurós forrással mintegy 150 millió eurós beruházásnak köszönhetően valósulhatott meg az új konténerterminál. A PTL a Francesco Parisi speditőrcég, az ICOP építőipari vállalat és a Bolognai Szállítmányozási Falu logisztikai központ közreműködésével született meg.

A létesítmény 12 hektáron helyezkedik el a kikötőtől délre egy olyan területen, amelyet a tengertől hódítottak vissza. A szomszédos Timber Pier terminál megvásárlásával sikerült az eredeti projektterületet 24 hektárosra bővíteni egy dupla kikötővel és egy vasúti kapcsolattal. A kormányzati döntésnek köszönhetően tovább fejlődhet az érintett terület (ld. keretben. A szerk.).

A PLT legújabb tulajdonosának, a HHLA-nak a központja Hamburgban, az Elba folyónál található. A hamburgi kikötő a harmadik legnagyobbnak számít Európában a rotterdami és az antwerpeni után. Jelen pillanatban a HHLA 4 terminálban rendelkezik részesedéssel: a hamburgi és a trieszti mellett az odesszai és a tallinni kikötőben van érdekeltsége.

 

TOVÁBBI TERVEK

Az olasz Gazdagságfejlesztési Minisztérium által indított rekultivációs program keretében hasznosulhat az egykori Servola vasgyár területe. A több mint 123 éves működés után leállított vasöntöde helyén fenntartható logisztikai csomópont jöhet létre a helyi gazdaság és a trieszti kikötő támogatása érdekében. A kormányzati tervek szerint a fejlesztésre 3 lépésben és 5 éves periódusban kerülhet sor, összesen 98 millió euró értékben. A beruházás eredményeként az egykori vasöntöde területén futnak majd a vágányok a Servola állomáshoz, amely a jövőben képes lesz a 750 méter hosszú vonatok kezelésére. Emellett megépül majd egy közúti kijárat az autópálya felé is.