A trieszti és a monfalcone-i kikötők logisztikai hálózata

A trieszti és a monfalcone-i kikötők logisztikai hálózata

Az európai kereskedelem számára Trieszt és Monfalcone kikötői stratégiai fontosságú kapuként működnek Olaszországban, kapcsolatot teremtve Közép- és Kelet-Európa és a világ tengerei között.  Ez a két adriai kikötő tehát a földközi-tengeri és a globális piacokkal folytatott kereskedelem kulcsfontosságú kapcsolódási pontjaként szolgál. Földrajzi helyzetük, a vasúti kapcsolatuk és a modern kikötői infrastruktúra kombinációja egyedülálló lehetőségeket biztosít a megbízható és versenyképes kereskedelmi útvonalakhoz.

Modern infrastruktúra és intermodális összeköttetés

A trieszti kikötő a konténertermináli szolgáltatások teljes skáláját kínálja a külön erre a célra kialakított Trieste Marine Terminalon (TMT), amely heti rendszerességű közvetlen hajókapcsolatban van a Távol- és Közel-Kelettel. A Samer Seaports Terminalok révén Ro-Ro-járatok kötik össze Törökország és Egyiptom több pontjával (e szolgáltatást a DFDS és a Samer közös vállalata kínálja), továbbá a Hamburgi Kikötő új építésű, többcélú trieszti terminálja, a HHLA PLT Italy Törökország és Görögország felé kínál Ro-Ro-s, konténeres és általános áruforgalmi szolgáltatásokat.

A trieszti és a monfalconei kikötők konténereket kezelő termináljai számára Magyarország a legjelentősebb hátországi piac. A kereskedelmi kapcsolat erőssége nemcsak a kitűnő kikötői szolgáltatásoknak, hanem a két ország közötti modern infrastruktúrának és intermodális vasúti kapcsolatoknak köszönhető. Mindkét kikötő jelentős beruházásokat hajtott végre az intermodális szállítási rendszerek megfelelő kiépítettsége érdekében, ami lehetővé teszi a zökkenőmentes átrakást a tengeri, vasúti és közúti szállítások között.

A TMT és a csepeli Mahart Container Center (MCC) között 2015 óta közvetlen, kizárólag tengeri (ISO) konténerek számára fenntartott vasúti összeköttetés működik, ami jelenleg heti 14 pár vonat közlekedését jelenti. E konténervonatok gyors és költséghatékony áruszállítási lehetőséget biztosítanak Magyarország ipari központjai számára, megbízható logisztikai gerincet teremtve az itt működő vállalkozások számára.

A monfalconei kikötő a triesztit kiegészítve további tengeri kapacitásokat és logisztikai megoldásokat kínál, különösen az általános rakományok számára. Ezen a területen az F2i Holding Portuale Spa két cége, a Marter-Neri és a CPM vállalatok együttesen teljes körű szolgáltatásokat tudnak nyújtani a speciális kezelést igénylő árutípusok – például az acéltermékek, a cellulóz és a projektrakományok – számára.

Monfalcone szintén fontos szerepet játszik a logisztikában. A különféle típusú rakományok kezelésére való képességük jól kiegészíti a trieszti kikötő tevékenységét, és a kikötőnek az autópályához és a vasúti hálózathoz való közvetlen kapcsolódása itt is lehetővé teszi az áruk gyors mozgatását. A hajók be- és kirakodása, a raktározás, a közúti és vasúti fuvarozás együttesen biztosítják a logisztikai hatékonyságot, növelve a két kikötő versenyképességét a tágabb európai és a globális piacokon.

Regionális szárazkikötők

A regionális szárazföldi kikötők további értéket képviselnek a logisztikai hálózatban, kiegészítik a kikötői szolgáltatásokat és tartalékkapacitásként is szolgálnak, így ott a rak-tározás mellett a komissiózás, feldolgozás is lehetséges. E logisztikai központok szintén a közúti és vasúti fuvarozás csomópontjai.

Az Interporto di Trieste vállalat Fernettiben, közvetlenül a szlovén határon üzemeltet egy logisztikai központot, amely a trieszti kikötőbe irányuló kelet- és közép-európai kamionosok számára megállóként szolgál. A trieszti kikötő szomszédságában, Bagnoli della Rosandra településnél üzemelő FREEeste széles-körű raktárkínálatával csábít, míg Cervignano del Friuli rendezőpályaudvarán a legmodernebb vasúti infrastruktúra áll a szállítmányozók rendelkezésére.

A goriziai SDAG szárazkikötő az autópálya szlovén határátkelőhelyénél található, így a közúti logisztikára és a teherautókkal kapcsolatos szolgáltatásokra összpontosít. E terminál az áruk ellenőrzött hőmérsékleten történő kezelésére és raktározására is szakosodott. Az SDAG továbbá a Trieszt-Monfalcone kikötőit üzemeltető hatóság tulajdonában lévő Adriafer vasúttársasággal együttműködve egy vasúti járművek karbantartására szolgáló területnek is otthont ad. E cég a trieszti kikötő semleges szolgáltatójaként kínál vasúti tolatást és regionális vasúttársaságként vonali árutovábbítást is.

Szabadkikötői státusz

A Trieszti Kikötő egyedülálló szabadkikötői státusza lehetővé tette, hogy Trieszt a nemzetközi kereskedelem fontos központjává váljon, kedvező környezetet kínálva a vállalkozások számára. A tárolt vagy tranzitárukra vonatkozó vámkedvezmények, valamint a Kelet és Nyugat metszéspontjában lévő stratégiai fekvés a kereskedőket és iparosokat mágnesként vonzotta.

A szabadkikötői rendszer az egész Európára kiterjedő vasúti hálózattal és a regionális logisztikai vállalatok szakértelmével együtt még ma is Trieszt versenyképességének sarokköve. Az egyszerűsített vámeljárások és az európai piacokhoz való könnyű hozzáférés, vagyis a logisztikai előnyök vonzzák a nemzetközi vállalkozásokat is.

A külföldi áruk raktározása a szabadkikötői területeken a vámhatóság felé adott garancia nélkül történhet. A trieszti kikötőn keresztül az EU-ba behozott áruk vám- és áfa-fizetése így akár 6 hónappal elhalasztható. Az ilyenkor alkalmazott kamatláb is nagyon alacsony: a 6 havi Euribor kamatszint 50 százaléka. Az áruk exportja esetén azoknak a szabadkikötői területekre való beszállításakor a kiviteli vámkezelés azonnal befejeződik, ami jelentős előnyökkel jár az áfa-eljárások során.

A környékbeli szállítmányozók és terminálüzemeltetők rendelkeznek azzal a szakértelemmel, hogy ezeket és a további adózási előnyöket ismertessék az érdeklődő üzleti partnerekkel – közülük sokan részt vesznek a Szállítmányozás 2024 konferencián is!

A Trieszt-Monfalcone és Magyarország közötti kereskedelem

Trieszt tehát továbbra is fontos kapuként és átrakodási csomópontként szolgál, amely lehetővé teszi, hogy a világ minden tájáról érkező áruk Európa különböző országaiba eljussanak, amelyek sorában Magyarország különösen fontos piacnak számít.

A Trieszti Kikötő és a magyar ipar közötti kereskedelmi kapcsolat különösen az autóipar, az elektronikai szektor és a mezőgazdaság területén jelentős. A magyar termelővállalatok – kihasználva Triesztnek a Földközi-tenger kapujaként betöltött szerepét – a kikötőre támaszkodnak a termelési folyamataikhoz nélkülözhetetlen nyersanyagok és alkatrészek importjában.

A magyar autóipar például jelentősen profitál a trieszti kikötő gyorsaságából és hatékonyságából. Még európai beszállítóktól származó, alapvető fontosságú alkatrészek is érkeznek Trieszten keresztül Magyarországra, ami lehetővé teszi a magyar gyártók számára, hogy fenntartsák a magas termelési szintjüket és csökkentsék az átfutási időt. Hasonlóképpen, a kikötő a mezőgazdasági áruk és az élelmiszerek kapujaként szolgál a tengerentúli piacokra, megkönnyítve a magyar partnerek kereskedelmét.

Folyamatban lévő beruházások

Ahhoz azonban, hogy a logisztikai lehetőségeket teljes mértékben ki lehessen használni, további infrastrukturális beruházások vannak megvalósítási fázisban. A folyamatban lévő munkálatok biztosítják a TMT mólójának 100 méterrel történő bővítését és a 24 ezer TEU-s hajók üzemeltetéséhez a daruk cseréjét. A HHLA Csoport már megkezdte az új konténerterminált (a 8. mólót) kiszolgáló vasúthálózat építési fázisait, és ezzel egyidejűleg, ehhez kapcsolódva a kikötői hatóság beruházásában egy dedikált rendező-pályaudvar épül. Az olasz állami vasúttársasággal együtt teljesen átépítik a meglévő rendező-pályaudvart az új kikötői területen és a vasútvonalat Trieszt–Monfalcone között, így mindkét kikötő számára biztosított lesz a robusztus vasúti kapacitás. Mindezen magán- és állami beruházások értéke meghaladja az 1 milliárd eurót, és a fejlesztések várhatóan 5 éven belül fejeződnek be.

A jövőbeli közös növekedés lehetősége: az Adria Port projekt

A magyar partnerek is fontos szerepet játszanak a Trieszti Kikötő befektetői között, hiszen a magyar állam úgy döntött, hogy egy csaknem 200 millió eurós beruházással a Külgazdasági és Külügyminisztérium irányítása alatt álló magyar állami vállalat, az Adria Port egy vadonatúj, modern, többcélú terminált hoz létre Triesztben, hogy elősegítse Magyarország külkereskedelmét, fejlessze a logisztikai hálózatot a magyar gazdaság javára és hozzájáruljon a fenntartható gazdasági fejlődéshez. A leendő rakpartfal előkészítő munkálatai már megkezdődtek. A terminál 320 ezer négyzetméteres területű lesz, és 650 méter hosszú rakparttal rendelkezik majd.

A trieszti, monfalconei és más környékbeli cégek és Magyarország közötti kereskedelmi kapcsolatok további erősítésének lehetőségei óriásiak. A kikötők és a logisztikai kapacitások közös fejlesztése hozzájárulhat a hatékonyabb áruforgalomhoz, és segíthet abban, hogy az ellátási láncok ellenállóbbak legyenek a globális piaci zavarokkal szemben.

Kihívások és az innováció szükségessége

Trieszt és Monfalcone fenntartható technológiákba való beruházással már most is tesznek lépéseket a környezeti lábnyom csökkentése érdekében. Folynak a fejlesztések a dokkokban tartózkodó hajók elektromos árammal való ellátására, és néhány éven belül a fő mólók készen állnak e szolgáltatás nyújtására.

Egy másik fontos innováció a logisztikai eljárá-sok digitalizálása valamennyi szállítási módozat esetében. Mindkét kikötő folyamatosan új funkciókat vezet be a Sinfomar Port Community System (PCS) rendszerben. Az informatikai alkalmazások adataihoz való hozzáférhetőség kulcsfontosságú a szabad és egyenlő kereskedelmi fejlődéshez, ezért a PCS-t a kikötői hatóság folyamatosan fejleszti, ellenőrzi és kezeli. A kikötői közösség vállalkozásai és üzleti partnereik számíthatnak a PCS semlegességére és adatkezelési biztonságára.

A PCS az olasz vámrendszerrel (AIDA) is összeköttetésben áll. A digitális adatáramlás támogatja az adatok minőségének megőrzését, ami előnyös az import- és exportfolyamatok szempontjából, csökkentve a késedelmeket és a vállalkozások költségeit. A digitális logisztikai megoldások bevezetésével mindkét kikötő növeli a versenyelőnyét, és biztosítja, hogy továbbra is az európai tengeri és szárazföldi kereskedelem élvonalában maradjon.

Az együttműködés és a növekedés jövője

A trieszti és monfalconei kikötők a regionális szárazkikötőkkel kiegészülve a továbbiakban még nagyobb szerepet játszhatnak az Olaszország és Magyarország közötti gazdasági kapcsolatokban. A modern infrastruktúra, a stratégiai fontosságú intermodális kapcsolatok megléte, az élvonalbeli digitális megoldások jó helyzetet teremtenek ahhoz, hogy a kikötők megfeleljenek a jövő kihívásainak és kihasználják a növekedési lehetőségeket.

Végső soron a magyar–olasz együttműködés nemcsak a gazdasági kapcsolatok erősítését, hanem a két, már most is erős történelmi alapokon nyugvó európai régió közötti mélyebb kulturális és társadalmi kapcsolatok előmozdítását is magában hordozza.