Szállítmányozás 2024 konferencia

Fejlesztések és beruházások Triesztben

Fejlesztések és beruházások Triesztben

Az adriai régió egészében növekszik a konténerforgalom. A kedvező őszi adatok fényében 2022-ben 730 ezer TEU-t kezelhet a Trieszti Kikötő konténerterminálja (TMT), 580 hajót fogadva, ami a járvány előtti szinthez képest is kimagasló eredmény. Így nem csoda, hogy a kikötő magyarországi érintettségű forgalma is rekordmagas lehet ebben az évben, hangoztatta előadásában Carolina Semino, a Trieszti Kikötő konténertermináljának értékesítési és marketingvezetője kiadónk Szállítmányozás 2022 konferenciáján.

Noha az adriai kikötők egymással is éles versenyben vannak, a forgalom nem egymás rovására növekszik. Ez azért jó hír, mert így a hajóstársaságok is jobban felfigyelnek erre az útvonalra. A növekedés ellenére 2022 sem volt könnyű év, a hajóstársaságok nem tudták tartani az előre megadott menetrendeket, ami torlódásokhoz vagy holtidőkhöz vezetett a kikötőkben, így Triesztben is.

A kikötői problémák a szárazföldi terminálokra is begyűrűződtek, így számos esetben kellett korlátozni a konténerek feladását és átvételét. Tovább nehezítette a helyzetet egy tervezett vasúti vágányzár júliusban Ausztria felé, ami a magyar relációban is csökkentette átmenetileg a vonatszámokat. Ezzel számolt is a TMT, de az ezzel egyidejűleg bekövetkezett tűzesettel természetesen nem, ami miatt hosszabb időre teljesen lezárták a kikötőbe vezető vasúti és közúti útvonalakat. A vasúti szállítások prioritását mutatja, hogy vasúton még ekkor sem vezettek be korlátozást az exportküldeményekre, csak közúton.

Aztán visszatért a normalitás, így a III. negyedévben már az intermodális hálózat fejlesztésére tudtak összpontosítani. Idén is a magyar piac kapta a legtöbb figyelmet, köszönhetően a folyamatos növekedésének. Így már naponta egy vonatpár közlekedik Budapest–Trieszt között, ebben az évben várhatóan 65 ezer TEU-t szállítva. A TMT terminálján idén 3600 vonaton 205 ezer TEU konténer fordul meg, azaz közülük szinte minden harmadik a magyar export- vagy importforgalomban. A budapesti vasúti kapcsolat annak ellenére teljesít nagyon jól idén is, hogy a vasúti vontatási célú villamos energia ára a többszörösére nőtt a magyar szakaszon, amit a TMT a többi operátorhoz hasonlóan érvényesített a díjstruktúrájában.

A német relációban például alig feleannyi vonat közlekedik, mint a magyarban, de ez is – akárcsak az ausztriai – felfutóban van, a célállomások száma és a frekvencia is nő. További fontos piac még Szlovákia és Csehország, amelyek szintén szép mennyiségekkel kapcsolódnak immár Trieszthez.

Olaszország az elmúlt években nem volt a TMT jelentős piaca vasúti operáció szempontjából; a világjárvány és a genovai kikötő problémái ezen változtattak. Több ügyfél és így már a hajóstársaságok is igényelték az alternatívát, így ma már 5 relációban is közlekedik belföldi konténervonat a kikötőből elsősorban Észak-Olaszországba, de még Ancona mellé is, ahol amúgy van kikötő, de nincs ekkora hajókínálat.

A Trieszti Kikötő konténerterminálját és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúrát folyamatosan fejlesztik a gyorsabb kiszolgálás és a nagyobb kapacitás érdekében. Míg a terminál és a csatlakozó vasútállomás kapacitása 2020-ban évi 12 500 vonat volt, ez a szám mostanra már 17 ezerre nőtt, a közlekedő vonatok száma pedig tavaly 10 621 volt. A vasúti közlekedés gyorsítására új vasúti kapu épül a terminál és a rendező pályaudvar között, 6 további vonatfogadó vágány épül, és a meglévők is alkalmasak lesznek akár 750 méter hosszú vonatok fogadására is. Új kocsirendező területet is építenek, így a tolatási idő csaknem 60 százalékkal csökkenhet. Mindezek eredményeképpen 2025-ben már 25 ezer vonatot is képesek lehetnek kezelni.

Ez év elején pályázatot írtak ki a konténerterminál mólójának 100 méterrel való meghosszabbítására és felszerelésére rakodóberendezésekkel. Az eddiginél nagyobb (szélesebb) hajók kiszolgálását már a kivitelezést megelőzően is biztosítani fogják: a jövő év elején 2 új bakdarut állítanak fel, amelyek akár 24 sor szélességben is képesek konténereket rakodni. Az elmúlt időszakban főleg a meglévő felszerelések korszerűsítése volt napirenden, most már új eszközökre és fejlesztésekre is költenek, hála a forgalom örvendetes bővülésének. A konténerek mellett a projektrakományok kezelésére is egyre nagyobb igény mutatkozik a terminálon, amit szintén igyekeznek egyre magasabb színvonalon kielégíteni.