A Trieste Marine Terminal (TMT) a trieszti kikötő VII. mólóján elhelyezkedő konténerterminálja, amely Északkelet-Olaszországot és Közép-Kelet-Európát köti össze Ázsia és Kína piacaival, de a Földközi-tengerrel, Észak-Afrikával és a Fekete-tengerrel is. A Közép- és Kelet-Európát elérő stratégiai földrajzi helyzetének, a tengerfenék kialakításának, a hosszú távra visszatekintő és többrétű tapasztalatoknak, valamint az ügyfelekkel fennálló hosszú távú kapcsolatainak köszönhetően a TMT az évek során megbízható és pontos szolgáltatóként vált ismertté, valamint észak-adriai hivatkozási pont a főbb nemzetközi hajóstársaságok számára.
– Miben rejlik Trieszt vonzereje?
– 2021 végén hirdettük ki a terminál 100 méteres meghosszabbítására kiírt pályázatot, amely kiegészül új daruk beszerzésével, amelyek 2 nagy óceánjáró egyidejű elhelyezésére és üzemeltetésére tesznek alkalmassá bennünket. A tengeri szállítás jelene és még inkább jövője a tengerészeti gigantománia felé néz; a nagy hajók minden bizonnyal versenyképesebbek. A környezeti fenntarthatóság egyre inkább olyan elemnek bizonyul, amelyet a logisztikai szereplők a szívükön viselnek, és amelyre stratégiai döntéseiket alapozzák. Trieszt földrajzi helyzetéből adódóan vitathatatlan előnyöket biztosít a kelet-közép-európai kikötőkbe induló hajózási idő és futásteljesítmény csökkentése terén, nyilvánvaló költség-, idő- és szén-dioxid-kibocsátás megtakarítással. Közúti és vasúti kapcsolatok rendszere közvetlenül köti össze a terminált a regionális infrastruktúrahálózattal, lehetővé téve, hogy a rakomány gyorsan és szűk keresztmetszetek nélkül érje el végső rendeltetési helyét Olaszországban és Európában egyaránt. Ki kell emelni továbbá, hogy a merülési szintekhez és a mólóbővítéshez hatékony vasúti kapcsolati hálózat társul, ami különösen a magyar piac számára objektív előny. Ez lehetővé teszi, hogy a TMT bővítse hálózatát és mindazon magyar ügyfelek lehetőségeit, akik már részesültek szolgáltatásainkból. Ezenfelül egy rendkívül lényeges, de elsőre nem kézzelfogható előnyt nyújtunk ügyfeleinknek. Ma a TMT közvetlenül több mint 300 embert foglalkoztat, a létszám az elmúlt 15 évben nőtt ötszörösére. Amint azt az alkalmazottaink növekvő száma is mutatja, a hálózatokba és infrastruktúrákba való jelentős befektetések mellett a TMT az alkalmazottaira is költ, hogy elősegítse a fejlődésüket, olyan képességekkel és eszközökkel ellátva őket, amelyek valamilyen, a tavalyi évekhez hasonló, nemkívánatos, váratlan esemény bekövetkezésekor lehetővé teszik a gyors alkalmazkodást. Ez azt jelenti, hogy minden körülmények között úgy készítjük fel őket, hogy könnyen leküzdhessenek bármilyen akadályt, ami végső soron megnyugvást és biztonságot nyújt ügyfeleink számára.
– Hogyan definiálhatók az említett előnyök más kikötőkhöz képest?
– Például egy hajónak a fő észak-európai kikötőkhöz képest 4–5 nappal kevesebb időre van szüksége ahhoz, hogy elérje a VII. mólót, ha Szuezből felhajózik az Adriai-tengeren, ahelyett, hogy megkerülné Európát. Ami a vasúti távolságokat illeti, Trieszt előnye, hogy Észak-Európa főbb kikötőihez képest rövidebb a távolság Budapest és Kelet-Közép-Európa főbb városainak irányában. Ugyanakkor a versenytársainkhoz mérten képesek vagyunk folyamatosan növelni mind a rakodóterületet, mind a vasúti útvonalak számát. Jelenleg évi 900 ezer TEU és 7 ezer vonat szállítására vagyunk képesek. A kikötői hatóság és az olasz vasúti infrastruktúra (RFI) által végrehajtott korszerűsítési programnak köszönhetően a terminálon kívüli tolatóállomás is lépést tud tartani a tervezett fejlesztéssel. 2021-ben a teljes kikötőben 9304 vonat közlekedett, szemben a 12 300 szerelvény összkapacitással, amely 2022-ben a fejlesztéseknek köszönhetően 17 ezerre bővül. A növekedési tervünk, mind az új eszközök, mind pedig a kapacitás növelése kapcsán lehetővé teszi számunkra, hogy versenyképesek maradjunk. Végül, de nem utolsósorban, említést tennék a logisztika megszervezéséről is. A TMT teljes körű szolgáltatást nyújt ügyfeleinek, azáltal, hogy a szállítás teljes folyamatát megtervezi és megszervezi, beleértve ebbe a termináli munkafolyamatokat is, amelyekben számos partnervállalat nyújt segítséget, gyorsabb kommunikációt és hatékonyabb információáramlást eredményezve. Egy olyan világban, ahol a sebesség és a hatékonyság mindenki életét irányítja, úgy gondoljuk, hogy ez egyértelmű hozzáadott érték.
– Milyen volt a terminál forgalma 2021-ben?
– A TMT számára 2021 a globális szállítási piac őrületét tükrözte. A nemzetközi forgalmak állapotának fő mutatójaként a teli konténerek számának növekedését, valamint az üres és átrakókonténerek mennyiségének csökkenését tapasztaltuk. Mindez elsősorban a hajóstársaságok azon politikájának tudható be, hogy a fuvardíj-emelkedés gazdasági hatásainak kihasználása érdekében betörnek adott területekre. A vasúti forgalmunk mind a TEU, mind a vonatok tekintetében stabil maradt. A társaság tavaly 652 ezer TEU-t kezelt, ebből mintegy 190 ezer TEU-t (összesen 3317 vonatnyi árut) vasúton szállítottak, amely volumenből a magyar piac meghatározó részt tesz ki. Az elmúlt évben összesen 107 projektrakományt kezeltünk, köztük 2 darab 95 tonna súlyú, illetve 4 darab, egyenként 160 tonnás tételt felrakva ugyanarra az olaszországi konténerhajóra a terminálunk új súlyrekordot állított fel.
– Milyen kihívásokkal kellett szembenézniük tavaly?
– A világjárvány mindennél nagyobb kihívás elé állított bennünket, nemcsak egészségügyi, hanem menedzsmentszempontból is. Nehéz időket éltünk meg, de a dolgozóinknak köszönhetően sikerült kezelnünk a vészhelyzetet, amelyben az egyik legfőbb feladat a fennmaradás volt. 2020 óta sok más céghez hasonlóan megváltoztatni kényszerültünk a munkamódszerünket. Szerencsére azonnal bevezettük a rugalmas munkakultúrát a távmunkára képes munkakörökben, még a tényleges járvány kitörése előtt. Ez azt jelenti, hogy készen álltunk arra, hogy ezt az időszakot egy jól bevált eszközzel kezeljük. Elkerülendő a terminál leállását és erősen összpontosítva a dolgozóink biztonságára új biztonsági eljárásokat vezettünk be, például biztosítottuk a helyiségek higiéniáját a műszakok között. Két év után óvatosan elmondhatjuk, hogy megfelelő erőfeszítéseket tettünk, hiszen a létesítmény soha nem állította le a tevékenységét.
– Érezzük az inflációt az eurózónában. Változtak emiatt a terminál szolgáltatási díjai?
– 2021 utolsó negyedévében további kihívásként jelentkezett az energiaköltségek növekedése, amely az egyik fő probléma idén is. Mivel az ügyfeleinkkel hosszú távra szerződünk, így egyik napról a másikra nem tudjuk emelni a terminál díjait. Minthogy azonban az energiaköltségek emelkedése most különösen „forró téma”, tárgyalásokat folytatunk partnereinkkel, hogy az elmúlt 6 hónap energiaköltség-növekedésének legalább egy részét visszaszerezzük.
– Milyen a jelenlegi hajóforgalom: ütemterv szerinti?
– A járvány okozta helyzet közvetlen következménye volt a hajózási menetrend krónikus akadozása. A konténervonalak menetrendi megbízhatósága 2021-ben történelmi mélyponton volt, és 2022 I. negyedévében is így maradt. Ebben a forgatókönyvben még az általában hatékonyan kezelt és a konténerszállító hajókat kellő időben kezelő kikötők is bedugulnak, a konténerek hosszabb ideig maradnak a terminálokon. A két óceáni hajó egyidejű fogadását biztosító termináli kikötőhelynek, valamint a terminálunkon belüli és kívüli nem túlterhelt vasúti infrastruktúrának köszönhetően eddig torlódásmentesen tudtuk kezelni a helyzetet, megbízható szolgáltatást nyújtva az ügyfeleink részére.
– Hogyan telt az idei I. negyedév?
– Jól indult az év. 2022 első két hónapjának teljesítménye 2021 azonos időszakához képest 13,5 százalékos növekedést mutat, ami mind a teli konténerek folyamatos növekedésének, mind az üresek és az átrakóegységek visszanyerésének tudható be. A vasúti forgalom lényegében összhangban van 2021 utolsó hónapjainak trendjével. Mind az osztrák, mind az olasz piacokon növekedést regisztráltunk, a magyar pedig stabilan a legnagyobb piac a TMT számára. Végül, de nem utolsósorban a darabáru-szektorban is megmaradt a pozitív tendencia: 2022 I. negyedévében 29 rakományt kezeltünk.
– A jelenlegi fuvardíjak miatt tartanak a volumen csökkenésétől vagy eltolódásától?
– A tengeri fuvardíjak 2021-ben megindult emelkedő tendenciáját 2022-ben is fenntartották a hajóstársaságok. Rövid és középtávon nem számítunk ennek jelentősebb kihatására a terminálunkon áthaladó áruforgalomra. Amennyiben a jelenlegi tendencia folytatódik, annak hosszú távon lesz érezhető a hatása. Ha a vállalatokat továbbra is magas szállítási költségek terhelik, a termelés Távol-Keletre történő áttelepítésének gazdasági előnye megszűnhet. Ebben az esetben a vállalatok dönthetnek úgy, hogy termelési tevékenységeiket visszahelyezik a mediterrán térség országaiba. Ha ez így lenne, a földrajzi helyzetünknek és a terminálunkat rendszeresen felkereső ügyfeleinknél a szállítmányozási szolgáltatások széles skálájának köszönhetően csak az áruk származási/célponti változásával szembesülnénk, de csökkenéssel nem.
– Hogyan érinti a terminál forgalmát az orosz-ukrán háború és az orosz szankciók?
– Erősen globalizált világban élünk, ahol a pillangóhatás feltétlenül érvényesül: egyetlen szárnycsapás a világ egyik részén mindenhol máshol következményekkel járhat. Ebben az esetben, sajnos, nem csak egy pillangó szárnycsapásáról beszélünk. Egyelőre azonban még túl korai bármit is kijelenteni. Az elmúlt napokban a fő hajóstársaságok bejelentették, hogy felfüggesztik az Ukrajnába irányuló és onnan induló járataikat a Fekete-tengeren. A szakértők a tengeri fuvardíjak újabb kiugrására számítanak, nem beszélve a gáz és így az energia árának esetleges növekedéséről. 2021-ben már meg kellett küzdenünk ezen költségek megduplázódásával, ami nyilvánvalóan súlyosan megterheli szektorunkat. Ami a rendeltetési helyeket illeti, mivel a Trieszten keresztül szállított rakomány nagy része Távol-Keletről, Közel-Keletről és a mediterrán térségből származik vagy oda irányul, minket közvetlenül nem érintenek az Oroszországot érintő szankciók következményei.
– Hogyan változott a magyar vonatkozású export- és importforgalom az elmúlt pár évben?
– A 2015-ben heti 2 oda-vissza indított vasúti járat 2019-ben érte el a legjobb eredményét, több mint 63 ezer TEU-val. Még akkor is, ha az elmúlt két évben enyhe csökkenést regisztráltunk, a magyar viszonylat továbbra is kulcsfontosságú marad a vasúti forgalmunk számára, csakúgy, mint a TMT szolgáltatás-portfóliója a magyar ügyfeleink számára. 2021-ben a TMT-n keresztül Magyarországra és onnan induló vasúti forgalom aránya 28 százalék volt a terminál által bonyolított összes intermodális forgalomhoz képest.
– Milyen sűrűségű a vasúti járat, és mennyi idő alatt ér el a rakomány Budapestről Triesztbe?
– A TMT hetente legfeljebb 14 oda-vissza járatot bonyolít le a Budapesti Szabadkikötő irányában. Mivel a szolgáltatási tranzitidő 24 óra, a legmagasabb prioritású rakomány a trieszti hajókiürítéstől számított 2 napon belül Budapestre ér, míg a többi rakomány jellemzően a következő 3 napon belül ér célba. A szolgáltatás egyik erőssége minden bizonnyal az Ausztrián keresztüli alternatív útvonal: 2017-ben úgy döntöttünk, hogy elkerüljük a szlovén infrastruktúra esetleges torlódásait és szűk keresztmetszeteit. További előny a budapesti Mahart Container Centerrel való együttműködés, amely ezekben az években megbízható és értékes partnernek bizonyult, s nagyban hozzájárult a projekt sikeréhez.
– A METRANS új belföldi terminált épít Zalaegerszegen az adriai forgalom megszilárdítására. Hogyan érinti ez a trieszti terminált?
– Túl korai lenne elemzést készíteni. Először is meg kell értenünk a METRANS terveit az új terminállal kapcsolatban. A METRANS minden bizonnyal az egyik legjelentősebb magyarországi vasúti szolgáltató, de mivel a piacon más fontos szereplők is jelen vannak, a közöttük lévő egyensúly valószínűleg a jövőben is megmarad.
– Hogyan vagy mivel nőhetne a Trieszt–Budapest forgalom?
– A magyar piacon elfoglalt pozícióink további erősítése érdekében 2017 óta nagy erőfeszítéseket tettünk a TMT budapesti képviseleti irodájának létrehozására. Elkötelezett, helybeni, magyarul beszélő csapatunk napi munkájának köszönhetően a trieszti értékesítési és intermodális irodákkal együttműködve azon dolgozunk, hogy a legjobb szolgáltatást nyújtsuk ügyfeleinknek. Mindez nemcsak az elmúlt években elért sikereinkhez járult hozzá, hanem a jövőbeni fejlődésünk szempontjából is elengedhetetlen lesz. 2022-ben egyébként 5 százalékos összvolumen-növekedést várunk, de egyértelműen nemcsak a piaci erőknek vagyunk kitéve, hanem a nemzetközi geopolitikai eseményeknek is.
NÉVJEGY
Stefano Selvatici (48) vállalatgazdaságtanból szerezte a diplomáját 1998-ban, ezután egy rövid ideig az ENEL S.p.A. olasz nemzeti áramszolgáltató pénzügyi osztályán szerzett munkatapasztalatot. 2002-ben a Maneschi Csoportnál folytatta pályafutását, ahol először menedzsmentkontroll feladatokat látott el, később a cég kontrollereként csatlakozott a társaság pénzügyi részlegéhez. 2012-től a T.O Delta, 2016-tól pedig a Trieste Marine Terminal ügyvezető igazgatója is egyben.