Szállítmányozás 2024 konferencia

A Trieste Marine Terminal partnertalálkozója: a bűvös hetes

A Trieste Marine Terminal partnertalálkozója: a bűvös hetes

Sokszor merül fel az életben a hetes szám, ami egy tekintélyesebb mérföldkövet fémjelez az ember életében. Úgy tartják, hogy ha ezt az akadályt sikerül megugrani, akkor onnantól kezdve könnyebben mennek majd a dolgok. Amikor a Trieste Marine Terminal (TMT) úgy döntött, hogy hét év után ismét meghívja partnereit egy szakmai találkozóra Olaszországba, valószínűleg az ő fejükben is megfordult, hogy van ok az ünneplésre. A „Time to Meet in Trieste” szlogennel pontosan rátapintottak arra, hogy valóban szükséges a jelenlegi és jövőbeli partnereiknek megmutatni, milyen komoly munka folyik a trieszti kikötőben, a VII. móló környékén.

2016-ban mi is ott voltunk azok között, akik először látogatták meg a konténerterminált, és volt alkalmunk megtapasztalni, még ha csak távolról is, hogy hogyan is zajlik a terminál napi működése. Hét év elteltével újra elérkezett az idő, és a média képviseletében ismét meghívást kaptunk – a TMT legnagyobb és a legfontosabb magyarországi és olaszországi partnerei mellett – egy kikötőlátogatással egybekötött rendezvényre, hogy a félszáz fős magyar és olasz küldöttség saját szemmel is meggyőződhessen a terminál fejlesztéseiről, beruházásairól, ismét betekintést nyerve a kulisszák mögé, ahol az Excel-táblák és e-mailek tartalma megelevenedik.

A prezentációk stílszerűen egy raktárépületben hangzottak el, ahol némi frissítő után Marco Zollia, a TMT kereskedelmi vezetője röviden bemutatta a terminál elmúlt években elért eredményeit, az idei évre vonatkozó előrejelzéseket és a jövőre vonatkozó terveket.

A folytatásban Antonio Gurrieri, a kikötői hatóság egyik felsővezetője a kezdeti nehézségekről és az első sikerekről mesélt. Szó esett a kapacitások és fejlesztések mellett arról a zöld irányról, amellyel a terminál igyekszik fenntarthatóbbá tenni a folyamatait, nemcsak a saját maga, de a környezete számára is. Ennek az átfogó projektnek az első és legfontosabb eleme a közlekedési modalitás átállásának biztosítása, vagyis a vasúti közlekedés, mint a jövőbeli fejlődés kulcsfontosságú eszköze, arányának folyamatos növelése. Ez a stratégia 2016-hoz képest csaknem 20 százalékos eltolódást eredményezett a vasút javára, hiszen a közúton szállított konténerekkel szemben a vasúti szállítások aránya 2022-ben már elérte a forgalom több mint felét, az 52 százalékot.

Szintén említésre méltó és valódi törekvést mutat az ISO 14001 tanúsítvány megszerzése, amely szabvány rendszerszintű keretet ad a környezetközpontú irányítási gyakorlatok integrálásához, támogatva a környezetvédelmet, megelőzve a szennyezést, csökkentve a hulladék mennyiségét, valamint az energia- és anyagfelhasználást.

A beszédeket Carolina Semino, a magyarországi piacért is felelős értékesítési vezető zárta, akinek a hónapokig tartó fáradságos munkájának köszönhetően volt alkalmunk ismét részt venni egy ilyen magas nívójú rendezvényen.

Ezután látogattunk a terminálra, ahol éppen a Maersk 15 226 TEU kapacitású Huacho hajóját készítették fel indulásra. Itt kérdezhettünk és fényképeket is készíthettünk. Mint a TMT egyik munkavállalójától megtudtuk, a hajók konténerekkel való feltöltését egy nagyon alapos előzetes tervezés előzi meg, hogy a lehető leggyorsabban hajtsák végre ezt a hosszú műveletet.

A nap végén a trieszti kikötőben található Yacht Club Adriaco falain belül és kívül töltöttük az estét egy fogadáson, a naplementét csodálva. Nem volt könnyű dolga a vendéglátóinknak, amikor megpróbálták a 7 évvel ezelőtti festői szépségű Porto Piccolo-i estét túlszárnyalni, de sikerült nekik a színvonalas környezetben, tartalmas programmal.

Ha a jövőbe tekintünk, úgy tűnik, hogy a TMT és a trieszti kikötő a folyamatos fejlődés híve, hiszen jelenleg is azon dolgoznak, hogy legkésőbb 2027-re a kikötő teljes vasúti kapacitását a jelenlegi évi 17 ezer vonatról 25 ezerre növeljék. Talán nem is lehet ez másképp, hiszen azt mondják, hogy mindig van hova fejlődni.

Összességben úgy tűnik, hogy remek hagyományt indított el a TMT az olaszországi partnertalálkozóival, hiszen mindenkiben maradandó élményt hagytak az ott tapasztaltak. Magától értetődően nemcsak a jelenlegi, hanem a jövőbeli, potenciális partnereit is igyekezett megszólítani a vállalat, újabb, mindkét fél számára gyümölcsöző együttműködések kialakításának reményében. Hogy ez mennyire ért célt, azt majd a következő évek számai fogják megmutatni. Azonban ha a mostani eredményekből indulunk ki, a Trieste Marine Terminal örömmel nyugtázhatja, hogy az egykori tervük a VII. mólón történő hosszú távú működés kapcsán egyelőre sikeresnek bizonyul.

 

Cégnévjegy számokban

Már a Trieste Marine Terminal S.p.A. 2004-es alapításakor is a hosszú távú működést és a folyamatos fejlesztéseket tartották szem előtt. Az ezt követő években számos beruházás valósult meg, amelyeknek eredményeként jelenleg 7 db magasított Ship-to-Shore daru szolgálja ki az érkező konténerhajókat és 2 db RMG portáldaru intézi a vasúti rakodásokat az 5, egyenként 600 méter hosszú sínpáron, amelyeknek kapacitása ma már éves szinten akár 7 ezer vonat rakodását is lehetővé teszi.

 

A vasúti viszonylat fejlődése az elmúlt 7 évben

A TMT Európa-szerte 22 városra bővítette a hálózatát, amelyből hazánk jelenti az egyik legfontosabb kereskedelmi kapcsolatot. A számok is alátámasztják ezt az állítást, hiszen az akkor éves szinten 19 450 TEU forgalmú, heti 5 vonatpárral üzemelő vasúti szolgáltatást mára már 65 597 TEU forgalom és heti 16 vonatpár jellemzi magyar viszonylatban. Az Ausztrián át, Trieszt–Budapest között közlekedő vonat – amelyet tudatosan választott a cég, hogy elkerülje a Szlovénián áthaladó forgalmat – menetideje folyamatosan javul mind az import (19,4 óra), mind az export (28,4 óra) vonatkozásában. A vállalat teljes forgalma vasúti viszonylatban az elmúlt 7 évben a vonatok számát tekintve megduplázódott, elérve 2022-ben a 3725 irányvonatot, míg a vasúton kezelt volumen majdnem megtriplázódott: 2016-hoz képest 75 ezerről 221 ezer TEU-ra növekedett.

 

Bándy Zsolt