A Trans-Sped idén is csatlakozott a Logisztika Napja rendezvénysorozathoz, amelynek keretében személyes és online szakmai programokkal egyaránt készült. Az 5 eseményük iránt csaknem 900 fő érdeklődött, ami felülmúlta az előző években regisztrált látogatószámokat.
Az iparági trendeket követve, a LogGenius meetup-sorozat keretében idén két témában beszélgettek a Trans-Sped szakértői és meghívott partnerei. Április 16-án a fuvarozás és szállítmányozás aktualitásairól, az elmúlt hónapokban tapasztalt kihívásokról és az azokra nyújtott megoldásokról beszélgettek a logisztikai szolgáltató szakmai képviselői. Április 18-án pedig a Philip Morris, a Coloplast Hungary Kft. és a Trans-Sped szakértőinek beszélgetéséből a résztvevők megismerhették a kiszervezett logisztikában rejlő lehetőségeket, valamint azt, hogy miért éri meg inkább kiszervezni, mint saját erőforrásból megoldani.
Szállítmányozási helyzetkép
Az idei év fuvarozási kihívásairól rendezett online kerekasztal-beszélgetésen Juhászné Seres Orsolyát, a Trans-Sped belföldi szállítmányozási osztályvezetőjét, Mihály Attilát, a légi, tengeri és vasúti szállítmányozási osztály vezetőjét, valamint Czentye Szilárdot, a hűtős fuvarszervezési osztály vezetőjét Szántó Lajos, a Trans-Sped korábbi szállítmányozási igazgatója kérdezte.
Bevezetőjében a moderátor elmondta: 2022-höz képest 7,1 százalékkal csökkent országosan az összes fuvarforgalom. Megteltek a raktárkészletek, és a gazdasági körülmények sem voltak eddig a legkedvezőbbek. Továbbra is nagy kihívás az üzemanyagár ingadozása, alulfinanszírozottak az alvállalkozók, és drágák a kamatok.
Juhászné Seres Orsolya ezzel egyetértve megjegyezte, hogy ezek mellett a 2024-es év két jelentős áremelkedéssel kezdődött: egyfelől az üzemanyagok jövedéki adójának kétlépcsős növelésével, másfelől egy jelentős – átlag 45 százalékos – útdíj-emeléssel. Bár a nálunk még gyakori Euro 4-es és 5-ös gépjárművek esetében ez 62 százalék körüli költségnövekedést jelent, amit sok megbízó nem tud kifizetni. Emellett csökkent az áruforgalom, ezáltal megnőttek a piacon a szabad kapacitások, ami miatt nem lehetett a megfelelő mértékű fuvardíjakat érvényesíteni az év elején.
Fellendülés várható azonban a július 1-jétől bevezetendő DRS rendszer miatt, mivel a forgalmazók június 30-ig még megvásárolhatják a régi címkés termékeket. Emiatt már bejelentkeztek az üdítőgyártó cégek, hogy a raktárkészleteiket elkezdik növelni. Ennek következtében július elejéig valószínűleg kapacitáshiány alakul majd ki a piacon, ami a fuvardíjakat elkezdi növelni.
A nemzetközi helyzetről Czentye Szilárd elmondta, hogy az Oroszországot sújtó szankciók és az ukrán háborús helyzet miatt az a fuvarozóréteg, akik a keleti régióba szállítottak, új utakat kezdett keresni. Aki maradt a megszokott vonalon, annak vállalni kell a kockázatot, hogy probléma esetén a biztosító nem fizeti meg a teljes kárt. A nagyobb rizikó miatt a fuvarköltségek is emelkedtek ebben a régióban. Emellett a 2022-es erős, sikeres év miatt tavaly sok fuvarozó kezdett fejlesztésbe, bővítésbe, ami most szintén kapacitástöbbletet eredményez, ami nincs jó hatással a fuvardíjakra.
Az útdíjak változása nemzetközi szinten is aktuális az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséről szóló uniós irányelv miatt. És ez esetben is azok költsége emelkedik jobban, akiknek régebbi járművei vannak. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében egyre nagyobb teret nyer majd az intermodális szállítmányozás, bár a vasúti szektor erre még nincs felkészülve.
A légi és tengeri szállítmányozás helyzetéről Mihály Attila szólt: az újabb izraeli konfliktus miatt tavaly év végén több hajóstársaság is úgy döntött, hogy nem megy a Vörös-tenger felé, inkább Afrika felé kerülnek. Ez mind költségben, mind a menetrend tekintetében (ami átlagosan 2 hét csúszást jelent) komoly problémákat okoz, mivel ezerszámra esnek ki konténerek a folyamatból. Emiatt egy hónap alatt másfélszeresére emelkedtek az árak, és a dominóelv alapján nem csak ebben a térségben.
Érdekes hozadék viszont, hogy mivel a hajóstársaságok egyre inkább az észak-európai kikötőket kezdik használni, onnan alacsonyabb árajánlatok érkeznek, mint az Adriáról. A hajók késése fókuszba helyezte azt az alternatív lehetőséget, hogy Kínából vasúton is szállítsanak konténereket Európába, de a megnövekedett igények miatt a menetidő már most vetekszik a hajós szállítással.
Ezzel párhuzamosan, Európában egyedüliként hazánkban emelkedtek a légi fuvarozási volumenek, köszönhetően a budapesti reptéren lezajlott beruházásoknak, illetve a beáramló nagymennyiségű e-kereskedelmi árunak.
Szántó Lajos kérdésére a debreceni fejlesztések hatásáról Czentye Szilárd kijelentette: figyelik a tendenciákat, mivel azt rebesgetik, hogy pár éven belül a háromszorosára nő majd Debrecen gazdasági súlya a jelenlegihez képest. Az akkumulátorgyár miatt továbbképzik a sofőröket az ADR-szállításhoz. A régió fellendülését Juhászné Seres Orsolya is megerősítette: már most sok megkeresést kapnak az építkezések miatt, illetve a betelepülő cégekkel is elkezdődtek a tárgyalások.
A sofőrhiánnyal kapcsolatban Czentye Szilárd leszögezte, hogy a nemzetközi szektorban nincs ilyen probléma, mivel a nehezebb gazdasági helyzetben megfigyelhető, hogy a sofőrök keresik a biztos munkahelyeket, emiatt a nagyobb cégek előnyben vannak.
A fizetési morál a légi, tengeri és vasúti fuvarozási iparágban kifejezetten jónak mondható, mivel az ügyfelek nagy része évek óta megbízható partner. Belföldi viszonylatban 30 napos fizetési határidőt ír elő a jogszabály, de az elmúlt időszakban rendszeresen tapasztalják, hogy ettől eltérően szeretnének szerződni a Trans-Speddel. Nemzetközi tekintetben míg korábban 30–60 nap között volt a megszokott fizetési határidő, most egyre nagyobb az igény a 60–120 napra.
Az idei célok sorában a fejlődést, az új szolgáltatások bevezetését, az elkövetkezendő időszak változásaira való felkészülést, valamint a továbbra is stabil és megbízható piaci jelenlétet sorolták fel a fórum résztvevői.
Szervezd ki és uralkodj!
A logisztikai folyamatok kiszervezésének lehetőségeiről és előnyeiről rendezett webinár esemény moderátora, Bátki Sándor, a Trans-Sped operatív ügyvezető-helyettese Bellei Attilát, a Philip Morris Magyarország Kft. logisztikai és disztribúciós vezetőjét és Galgán Tibort, a Coloplast Kft. ellátásilánc-igazgatóját kérdezte. A jó és hatékony együttműködés kulcsaként mindkét partner a közös gondolkodást és a kölcsönös bizalmat nevezte meg.
A gyógyászati segédeszközöket gyártó Coloplastnál több mint 10 évvel ezelőtt döntöttek a logisztika kiszervezéséről, emlékezett vissza Galgán Tibor. A legyártott termékek mennyisége miatt azok mozgatását, tárolását, komissiózását, csomagolását és átrakodását ugyanis már saját erőforrásaikkal nagyon nehezen tudták megoldani, másrészt felmerült, hogy jó lenne a belső raktáraikat termelési célra használni. Bár először csak ez utóbbi feladatot szervezték ki, miután látták, hogy jól működik, a vámkezelést is a Trans-Spedre bízták. Ezt követte a gyárak közötti anyagmozgatás, majd a göngyölegek kezelése, takarítása, mosása – s így haladtak lépésről lépésre végig az egész logisztikai folyamaton.
A Trans-Sped friss partnerénél, a Philip Morris-nál komoly kihívást jelentett, hogy a dohánytermékek keresletének szezonális változását nehéz volt követni a raktári dolgozók létszámával. Emellett a modern logisztikai megoldások költséghatékonysága is komoly érv volt a kiszervezés mellett. Mint Bellei Attila elmondta, egyéves kiválasztási, megismerési folyamat előzte meg a Trans-Sped megbízását. Mivel a cégük nem értékesít közvetlenül a piacra, hanem a viszonteladó partnereit látja el termékeivel, ezért nagyon fontos, hogy mennyire tudják optimalizálni mind a kiszállítást, mind a készleteiket úgy, hogy egyik partnerüknél se legyen sem többletkészlet, sem készlethiány. Tehát a disztribúció területén is lehetőséget láttak ebben a munkakapcsolatban.
A folytatásban a logisztikai kiszervezés eddig tapasztalt előnyeiként Galgán Tibor kiemelte, hogy például a nyári szabadságolásokra való felkészülést vagy a gyár növekvő termelékenységét nem nekik kell lekövetni és akár eszközben, akár humán erőforrásban vagy raktárhelyiségben optimális megoldást találni a folyamatos változásokra.
A logisztikai feladatok kiszervezésében gondolkodóknak tanácsként Bellei Attila fő gondolata az volt, hogy nem mindig a legolcsóbb a legolcsóbb hosszabb távon. Tehát nem elég csak a számokat nézni, hogy ki adja a legjobb ajánlatot, hanem azt is fel kell mérni, hogy mennyire megbízható ez a partner, a jövőre vonatkozóan milyen lehetőségei vannak. Emellett a másik félnek is meg kell ismernie pontosan, hogy a logisztikai feladatokat kiszervezőnek milyen igénye van most, és milyen lehet később.
A Coloplast ellátásilánc-igazgatója szerint először is tisztában kell lenni a saját folyamatainkkal, hogy mi az, amit szeretnénk kiszervezni. Majd együtt kell gondolkodni a partnerrel, nem szabad ragaszkodni az eddigi gyakorlatainkhoz, mert lehet, hogy neki ebben több tapasztalata, professzionálisabb háttere, akár automatizált technológiája van. Tehát nyitottnak kell lenni az új megoldásokra. És persze fontos a bizalom. Ez az, amit elmondása szerint máshogy kezelne Galgán Tibor, ha újrakezdhetné: „Mi első körben féltünk a két vállalatirányítási rendszer közötti interfész sérülékenységétől, ezért a lehető legminimálisabb adatcserére szorítkoztunk, attól tartva, hogy olyan információ kerül ki egy harmadik félhez, aminek nem kellene. Így utólag visszagondolva ez egy elég öszvér megoldás volt, és amikor erre pár év múlva rájöttünk, módosítottunk rajta. Mert hallani ugyan kibertámadásokról meg adathalászatról, de van biztonságos módja két vállalatirányítási rendszer közös kommunikációjának” – tette hozzá.
Végül a digitalizáció fontossága is szóba került. Bellei Attila ennek kapcsán beszélt az új raktárkezelő rendszerről, amit most vezetnek be, és a készletek átláthatóságát segíti. Illetve a partnerek esetében is terveznek készletoptimalizáló fejlesztéseket. Emellett a papíralapú szállítólevéltől is búcsút vesznek, és elektronikusan rögzítik a szükséges adatokat.
A Coloplastnál most indult a sztenderdizáció és digitalizáció néven futó program, amelynek keretén belül feltérképezik azokat a folyamatokat, amelyeket érdemes digitalizálni. Az eddig bevezetett automatizációs megoldások (robotokkal, kamerákkal és érzékelőkkel felügyelt folyamatok) mellett pedig keresik a további hatékonyságnövelő lehetőségeket.
FESZTIVÁLHANGULATBAN
Április 17-én Tatán, 18-án Nagytarcsán, 19-én pedig Debrecenben, összesen 12 közép- és felsőfokú oktatási intézményből érkezett diák, egyetemi hallgató és pedagógus vett részt a Trans-Sped telephelyi programjain, akik a szakmai beszélgetések és bemutatók mellett logisztikai ügyességi játékokon, interaktív raktárbejárásokon, valamint élményutazásokon vehettek részt, megismerhették a logisztikai szakmában rejlő karrierlehetőségeket és a telephelyek működését.
Ferentzi Tünde