Szállítmányozás 2024 konferencia

Állandó mozgásban és egyre fenntarthatóbban – beszélgetés Fülöp Szabolccsal, a Trans-Sped Kft. ügyvezetőjével és társtulajdonosával

Állandó mozgásban és egyre fenntarthatóbban – beszélgetés Fülöp Szabolccsal, a Trans-Sped Kft. ügyvezetőjével és társtulajdonosával

Csaknem 250 darabos tehergépjármű-flottájával, 220 ezer négyzetméteres raktárkapacitásával, 16 regionális központjával és országos irodahálózatával a debreceni székhelyű Trans-Sped Csoport az elmúlt években egyszerre vált egy 900 főt foglalkoztató nagyvállalattá, miközben generációváltás is történt a vezetésében. A 100 százalékban magyar tulajdonú társaság tevékenysége mára a logisztika minden ágát lefedi, a szállítmányozástól és raktározástól kezdve, az import vámügyintézésen át a házhoz szállítás megszervezéséig. A dinamikusan növekvő cégcsoport fejlődése a külső gazdasági hatások ellenére is folyamatos; portfólióbővítés, ingatlanberuházások és technológiai fejlesztések biztosítják a stabilitást és a folyamatos bővülést a logisztikai szolgáltatónál.

– Mi a növekedésük záloga?

– Társaságunk legfőbb értékének a proaktív problémamegoldást, a törődés és a kreativitás mellett a családi értékek fenntartását tekinti a megalapítása óta. Ez számunkra igaz ugyanúgy a partnereinkkel fenntartott viszonyra, mint a kollégáinkkal ápolt kapcsolatunkra. A folyamatos növekedés és szervezeti átalakulás közepette mindig ezekhez az értékekhez nyúltunk vissza, hogy megőrizzük a cégünkre jellemző segítőkész, barátságos légkört, miközben a legjobb minőségű szolgáltatást nyújtjuk az ügyfeleinknek. Úgy gondolom, hogy a generációváltás hasonlóan jelenik meg a mi tulajdonosi életünkben, mint amikor a fejlődésünk okán sok-sok új kolléga érkezik a céghez. Mindkét esetben tudatos lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy a vállalat értékeit továbbadjuk. Ahogy a vállalat fejlesztésénél, úgy a generációváltásnál is abban hiszünk, hogy az újonnan érkezők friss szemléletet, más nézőpontot, aktuális tudást hoznak a vállalathoz, ezáltal egyre modernebb és erősebb lehet a Trans-Sped.

– Mennyi volt a társaság tavalyi forgalma? Ez hogyan oszlik meg az egyes üzletágak között?

– 2022-ben a Trans-Sped Cégcsoport az előző évhez viszonyítva jelentősen tudta növelni az árbevételét, amely nagyobb részben az alaptevékenység forgalmának bővülésével, részben a 2021-es vállalatfelvásárlások (TRANS-SPED-PAPIRUSZ Kft., MEMOFIT Kft., EURO-LOG Kft.) hatásának köszönhető. Habár az elmúlt évre vonatkozóan még nincsenek nyilvános adataink, de az előrejelzések alapján 30 milliárd forint fölé tudtuk növelni a cégcsoport árbevételét, amelyben jelentős mértékben a szállítmányozás, fuvarozás és raktárlogisztikai szolgáltatásaink a meghatározóak.

– A hírekből látjuk, halljuk, hogy sikerrel ültek fel az e-kereskedelem hullámára. Mi minden volt és jelenleg is szükséges ehhez a fejlődéshez?

– 2021-ben nyitottuk meg Nagytarcsán a több mint 17 ezer négyzetméteres raktárbázisunkat, elsősorban az e-kereskedelemben, valamint a gyártó- és feldolgozóiparban működő ügyfeleink kiszolgálására. Ezen a telephelyen komplex raktárlogisztikai feladatokat végzünk a havonta több mint 3 ezer csomagos forgalmat bonyolító e-keres-kedelmi ügyfeleink számára. A raktárközpont elhelyezkedése optimális, hiszen az M0-s körgyűrű közvetlen szomszédságában, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtértől mindössze 20 km-re, a nagyobb vasúti és folyami konténerrakodó telephelyek 25 km-es körzetében helyezkedik el. Ahhoz azonban, hogy a szolgáltatásunk megfeleljen az egyre változó piaci igényeknek, folyamatosan fejlődni kell. Ezt a fejlődést szolgálta az 50 darabból álló, nemrégiben átadott robotflotta, ami jelentősen megkönnyíti és meggyorsítja az e-kereskedelmi tevékenységet. Emellett a Trans-Sped egyik kiemelt küldetése a logisztika hatékonyabbá, környezetbarátabbá tétele. Ennek érdekében 2021 végén elindítottuk a ZERO nevű szolgáltatásunkat, amely először az említett nagytarcsai fulfillment központból tett lehetővé egyszer használatos csomagolástól mentes kiszállítást az e-kereskedelemben aktív partnerei számára, mára pedig már raktárlogisztikai szolgáltatás nélkül is elérhető: az ügyfelekhez helyezzük ki a többször használatos ládákat, az összekészített küldeményeket a Trans-Sped munkatársai felveszik, majd másnap ki is szállítják.

– Mennyire népszerű ez a szolgáltatásuk?

– A ZERO a környezetvédelmi szempontok mellett költségcsökkentést is biztosít a webáruházaknak azáltal, hogy nem kell csomagonként több száz forintnyi csomagoló- és térkitöltő anyagot felhasználniuk. Emellett a végfelhasználónak nincs gondja a csomagolási hulladékkal, és a csomagolóanyag elhagyásával a logisztikai folyamatból további környezetszennyező tevékenységek is kiesnek. A szolgáltatás keretében a megrendelt árukat a Trans-Sped saját flottája szállítja ki, zárható, többször használatos ládák rendszeresítésével. A piaci igényekhez igazodva a Trans-Sped ZERO szolgáltatási területe dinamikusan bővült az elmúlt 2 évben. A folyamatos forgalomnövekedésnek köszönhetően egyre több ügyfél választja ezt, a számok biztatóak, hiszen havi szinten mérhető a térhódítás. Idén tavasztól már országosan is elérhetővé válik a webshopok számára ez a teljesen csomagolóanyag-mentes szolgáltatás.

– Mi a robottechnológia előnye az élőerő kapacitásának hatékony kihasználása mellett?

– A fulfillment szolgáltatást nyújtó raktár robotflottája jelentősen megkönnyíti és meggyorsítja az e-kereskedelmi tevékenységet. A GEEK+ típusú, Li-akkumulátoros, energiahatékony ro-botok leginkább egy nagyméretű robotporszívóhoz hasonlítanak, amelyek a „hátukon” hordozzák az akár 1 tonna súlyú polcrendszereket. A rendszer gyorsítja a kiszedési és válogatási folyamatokat, lényegesen lerövidítve ezáltal egy megrendelés teljesítésének idejét. A cél, hogy ugyanazon idő alatt minél több megrendelést tudjunk teljesíteni. A hatékonyságon túl nagy előnye, hogy az árukészletet mozgató robotok még vonzóbbá teszik a munkahelyeket, ugyanis a „teknős” becenevű robotok szó szerint a web-áruházi megrendeléseket összeállító munkatársak kezei alá dolgoznak: a kívánt árut automatikusan kikeresik és odaviszik a csomagolópontra. Így a kollégák kényelmesen, fűtött munkaállomásokon végezhetik a hasznos, értékteremtő munkát, míg a robotok kiszolgálják és megkímélik őket a napi akár 15–20 kilométeres gyaloglástól.

– Mennyire jellemző a rendszerre a hibázás lehetősége?

– Egyáltalán nem. Mivel ez egy zárt informatikai rendszer, ezért 100 százalékos pontossággal végzi a kiszedést, betárolást és a leltározást is, sőt, több ponton még az emberi hibát is képes kiküszöbölni. A rendszernek tehát egyértelműen előnye, hogy a logisztikai folyamat az informatikai támogatás miatt pontosabb és lekövethető.

– Mi indokolta a környei magas raktárra egyedi emelőgépek beszerzését?

– Mivel alapterületben korlátozott volt a raktár területe, meg kellett találnunk a legmagasabb nem automata emelőgép gyártására képes gyártót, hogy minél magasabbra tudjunk terjeszkedni és a lehető legmagasabb raktárat építhessük meg, így kiszolgálva a partnercégünk logisztikai igényeit. Környén tehát egy 6700 négyzetméteres, kivételesen magas, 20,3 méter belmagasságú raktárcsarnok készült el. Ez a sztenderd 12 méter magasságú csarnoknál csaknem kétszer nagyobb belmagasságú. A raktárhoz egyedi polcrendszer és speciálisan erre a célra, Atlantában a mi igényeink szerint gyártott anyagmozgató eszközök működnek. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy az elektro-mos áramot ezekhez a tetőn elhelyezett napelemek szolgáltatják.

– Hogyan épül fel jelenleg a közúti flotta?

– A Trans-Sped jelenlegi gépjárműparkja 230 darab fiatal (1,5 éves átlag-életkorú), Euro 6 környezetvédelmi osztályú járműből áll. Társaságunk a tehergépjármű-flotta fiatalításakor a technológiai feltételek mellett nagy hangsúlyt fektetett a fenntarthatóságra is, emellett pedig a kényelmes és biztonságos közlekedés is kiemelt figyelmet kapott. 2022-ben 25 db XF 480 típusú és 12 db XG 480 típusú tehergépjármű érkezett a vállalathoz. Az új generációs gépkocsik nagyobb hálófülkével és tágasabb utastérrel rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik a nemzetközi és hazai fuvarokat teljesítő sofőrök komfortosabb pihenését, az elérhető legmodernebb felszereltséggel ellátva. Fuvarjainkat digitális útvonal-optimalizációval szervezzük, a sofőrjeink vezetési stílusát mérjük és fejlesztjük. Mindezekkel nemcsak üzemanyagot takarítunk meg, de a közlekedés is biztonságosabbá válik. Ebben az évben terveink szerint 30 új járművet szerzünk be, amelyből 20 csere, 10 pedig bővíti a flottát.

– Milyen szerepe van a gépjárműparkban az e-kamionjuknak?

– A cégcsoportban számos területen indítottunk fejlesztéseket a fenntartható működés érdekében. A Debrecenben üzembe állított elektromos kamiont egy teljesen egyedi fuvarfeladatra alkalmazzuk. A megoldandó feladat egy napi szintű, a Schaffler gyár és a Trans-Sped raktár közti, korábban dízel meghajtású szállítás elektromos kiváltása volt, városi környezetben. Ez a napi 4 fordulós és összesen 95 kilométeres folyamatos fuvarfeladat éves szinten összesen 34 ezer kilométer megtett utat jelent, ami az elektromos kamionnak köszönhetően 40 tonna szén-dioxid-kibocsátástól kíméli meg Debrecent.

– Hogyan győzik a folyamatos bővülést megfelelően képzett munkaerővel (a flottában és a raktárakban)?

– A munkaerő kérdése nálunk is kulcsfontosságú, hiszen a kollégáink szakmai tudásában rejlik a vállalat igazi értéke. Különös figyelmet fordítunk az új kollégák integrálására a csapatba, amiben a régóta nálunk dolgozó munkatársak aktívan részt vesznek. Kiemelt jelentősége van a belső vállalati képzéseknek, a betanulási folyamatnak, amelynek során az új kollégák elsajátítják a vállalati elvárásokat, speciális munkafolyamatokat és az egyedi ügyféligényekre szabott feladatokat. Emellett folyamatos lehetőséget biztosítunk a szakmai fejlődésre, és hosszú távú karrierutat kínálunk.

– Mik a fejlesztés irányai erre az évre és hosszabb távon?

– Az egyik fő fejlesztési irány a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem. Vállalatunk élen jár a legmodernebb technológiai megoldások logisztikai alkalmazása terén, ezek azonban komoly befektetéseket igényelnek. Jó példa erre a raktárépületeink tetejére telepített napelemrendszer, amely a saját energiafelhasználásunkat támogatja megújuló forrásból. A raktári gördülőeszközeink jelentős része elektromos meghajtású. A saját raktárcsarnokok kivitelezésénél 2010 óta a levegő-levegő szivattyús megoldást preferáljuk, amely a megújuló energiaforrásokat használja fel az épületek fűtésére és hűtésére. A másik jelentős terület pedig a digitalizáció. A Trans-Sped is folyamatosan fejlődik és tanul, hogy a jövő piaci igényeinek meg tudjon felelni. A digitalizáció egy olyan terület, amely nélkülözhetetlen ahhoz, hogy hatékonyan működő, gyors és okos szervezetet építsünk.

 

Névjegy

Fülöp Szabolcs a Budapesti Corvinus Egyetemen végzett közgazdászként 2008-ban, tanulmányai közben, 2007-ben pedig MBA-képzésen vett részt a University of California Irvine egyetemen. Pályáját üzleti stratégiai tanácsadóként kezdte a Capitol Consulting Groupnál, majd 2010-ben a magyar légiforgalmi irányító szolgálathoz igazolt, ahol először a projektirodát, majd 2011–2014 között a stratégiai és projektmenedzsment osztályt vezette. 2017-től a Trans-Sped Kft. ügyvezetője és társtulajdonosa.