Szállítmányozás 2024 konferencia

Töretlen siker, új lehetőségek

Töretlen siker, új lehetőségek

A Scania mind az értékesített járművek, mind a hozzájuk tartozó és egyre fontosabbá váló szolgáltatások területén magas színvonalat képviselve kedvelt a haszonjárműpiacon. Idén a hazai importőr korábbi vezetője, Sáránszky Róbert a Scania CER (Csehország-Szlovákia-Magyarország területén működő régiós egység) digitális átállásért felelős igazgatója lett, a Scania Hungária Kft . értékesítési vezetője pedig Márkus Miklós. A fiatal szakember 2008 óta dolgozik a svéd gyártó hazai importőrénél, első beosztásában újjármű-értékesítőként, több alkalommal elnyerve Az év értékesítője-díjat. 2016 májusában a nyugati régió értékesítési vezetője lett, majd augusztus 1-jétől tölti be új pozícióját.

– Mi a feladata ebben az új munkakörben?

– Egészen eddig díleri feladatokat láttam el, az új beosztásomban viszont az értékesítői munkát segítő állományt erősítem. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a pre-sales osztályon dolgozó kollégák munkáját irányítom, emellett az ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatot tartó kollégák műszaki-szakmai irányítása tartozik hozzám. Ez szerencsére nem jelenti azt, hogy mostantól kezdve csak irodában telik az életem, hiszen a partnerekkel való személyes kapcsolattartásban továbbra is aktívan részt veszek.

– Az új pozícióhoz kapcsolódóan az anyavállalat vagy a régiós szakmai vezetés megfogalmazott-e valamilyen feladatot, célt?

– Ami biztos, hogy az elmúlt tíz évben egy kiváló vezetés mellett remek szakmai sikereket értünk el. A Scania legfontosabb üzenete felém az volt, hogy haladjunk tovább ezen az úton. Emellett új lehetőségként jelenik meg a CER-hez tartozó másik két ország, Csehország és Szlovákia értékesítési módszereinek megismerése, és ha találunk olyat, ami a hazai környezetbe integrálható, akkor azt próbáljuk ki, vegyük át! Ez a nyitottság egyfajta lehetőség jobbá tenni a munkánkat, de – jellemzően a svéd üzleti filozófiára – sosem kötelező. Megvan az a lehetőségünk, hogy ha jobbnak értékeljük, akkor átvehetjük, ha viszont nálunk valamilyen okból kifolyólag nem működőképes, megtarthatjuk a saját értékesítési, partnerkapcsolati módszereinket.

– Saját magával szemben támasztott-e új elvárásokat?

– Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy magam is üzletkötőként kezdtem a pályafutásomat a cégnél, tehát ismerem azokat az esetleges nehézségeket, akadályokat, amelyek akár a saját tevékenységemet esetenként hátráltatták. Így magamnak fontos célként azt fogalmaztam meg, hogy ezeket a tapasztalatokat felhasználva szeretnék segíteni az üzletkötő kollégáknak úgy, hogy megalkossunk olyan folyamatokat, amelyekkel hatékonyabban, kényelmesebb körülmények között dolgozhatnak, és így jobb eredményeket érhetnek el. A cél az, hogy a mai, egyre összetettebb vásárlói igényeknek megfelelni tudó struktúrát alakítsunk ki az értékesítés területén. Mondjuk tíz évvel ezelőtt egy nyerges vontató esetében az volt a vevő számára fontos, hogy az milyen színű és persze hogy mennyibe kerül. Mára ez teljesen megváltozott: kiemelt szerepet kapott a járműhöz kapcsolódó közvetített szolgáltatások köre, így a javítási-karbantartási csomagok, a flottamenedzsment-rendszerek, a visszavásárlási garancia, a finanszírozási lehetőségek. Erre a helyzetre kell az üzletkötőket felkészíteni képzésekkel, hogy minden ilyen vevői igényre gördülékenyen reagálhassanak.

 – Hogyan szerepeltek a tehergépjármű-értékesítési területen ebben az évben?

– Az idei év nagyon érdekesen indult, hiszen a két évvel ezelőtt bemutatott, újszériás Scania tehergépjárművek elődmodellje idén tavaszig még gyártásban maradt. Ezek a járművek különleges kifutó kedvezménnyel voltak elérhetőek, így egy meglehetősen nagy, már előre lekötött és eladott jármű darabszámmal indultunk az év elején. A megérzésünk az volt, hogy a modellváltást követően valamelyest csökkenni fog a kereslet, azonban az új típusok várakozáson felül teljesítettek, ráadásul úgy, hogy az óriásflottás cégek számára nem értékesítettünk nagy darabszámokat, a szegmensben a III. helyen állunk, év végére több mint 700 darab eladott járművel. Az új országúti modell két évvel ezelőtt mutatkozott be, és ez az idő elég volt ahhoz, hogy megszeressék az ügyfelek, mind a vállalkozások, mind a gépkocsivezetők. Az utóbbiaktól szinte csak pozitív visszajelzések érkeztek, a kényelemre, a fedélzeti szolgáltatásokra, a csendességre, a kiváló hajtásláncra vonatkozóan. Az ügyfelek pedig nagy megelégedéssel fogadták, hogy az új széria járművei kimagaslóan jól fogyasztanak és megbízhatóak. Mondhatjuk azt is, hogy a gépkocsivezető-hiány és a magas gázolajár nagyban hozzájárult az ez évi sikereink eléréséhez. Ma egy jó gépkocsivezetőt megtartani a megfelelő bérezés mellett akkor lehet, ha olyan minőségű járművel dolgozik, amely kiszolgálja mind a kényelmét, mind a biztonságát és minden olyan igényét, amely megkönnyíti a mindennapi munkavégzését. A vállalkozásnak pedig az a jó, ha spórolni tud a drága üzemanyagon, és megbízhatóan, tervezett karbantartás mellett működik a jármű. Amire nagyon büszkék vagyunk, hogy soha ennyi új, korábban más típusokat preferáló ügyfél nem kereste meg a Scaniát, mint ebben az évben; ez egy prémiumkategóriás termék esetében kiváló teljesítmény. Összefoglalva tehát túlteljesítettük az idei évet a saját terveinket illetően. Természetesen nemcsak itthon, hanem külföldön is rendkívül népszerű a termék. Akár például a szomszédos Szlovákiában, akár az Egyesült Királyságban is piacvezető ma a Scania.

– Milyen tervekkel tekint az új esztendőre?

– Legalább ezt a teljesítményt, ha nem jobbat szeretnénk hozni 2019- ben is. Komoly szervezőmunka vár a csapatomra is az új gépkocsivezető-versennyel kapcsolatban (ld. keretben. A szerk.), és szeretnénk a nemrégiben bemutatott L-szériát ismertté tenni a hazai felhasználók körében. Ez azért nehézkes, mert korábban a Scania ilyen speciálisan alacsony fellépőmagasságú, alacsonyfülkés járművet csak egyedi gyártásban, külső közreműködő segítségével készített és kínált, ennek okán meglehetősen magas beszerzési áron. Az új L-fülkecsalád szériatermék, így sokkal kedvezőbb feltételekkel tudjuk kínálni, viszont ebben a szegmensben korábban nem értünk el komolyabb értékesítési sikereket. Van már érdeklődés a járműcsaládra, reméljük, ez hamarosan az első megrendelésekkel realizálódhat.

ÚJ NÉVEN, ÚJ FELTÉTELEKKEL

A Young European Truck Drivers (YETD) egy világverseny volt 35 évnél fiatalabb gépkocsivezetők részére, amely során kiemelt szerepet kapott a közlekedésbiztonság, a biztos járműkezelés és egy kis elhivatottság a szakma iránt. Immár négy éve annak, hogy az utolsó versenyt meghirdette a gyártó, de jövőre újra indul egy hasonló verseny. Az elmúlt két-három évben a Scania arra koncentrált, hogy leváltsa a teljes termékpalettát és bevezesse a piacra a legújabb fejlesztésű modelljeit. Ez a program kezdődött a nehézvontatókkal, az új S- és R-széria megjelenésével, aztán jöttek az építőipari szegmens gépei, az XT-széria és idén tavasszal a kisebb fülkés disztribúciós, kommunális célra használható járművek és a szinte egyedi legénységi fülkés P-variációk.Emellett persze a Scania meghallotta azokat a hangokat is, amelyek hiányolták ezt a kifejezetten a márkához kötődő versenysorozatot, így jövőre jön el az ideje annak, hogy más néven, más feltételekkel újra megmérettethessék magukat a leginkább elszánt gépkocsivezetők a Scania zászlaja alatt. A verseny új neve: Scania Driver Competitions (SDC). Megszűnt a 35 éves korhatár, így bárki indulhat a versenyen. Ami nem változott, az a fődíj, ami ismét egy 100 ezer euró értékű, a győztes által specifikálható nyerges vontató lesz. Itthon március elején kezdődik a program egy elméleti elődöntővel, ahol 7 versenyző juthat tovább. Hozzájuk csatlakozik a nemrég lezárult Scania Co2ntrol Cup 2018 verseny 8 legjobbja, így összesen 15 versenyző delegálhatja magát az áprilisi hazai döntőre. A legjobb képviselheti hazánkat Södertäljeban, ahol 30 európai ország versenyzői mérik össze tudásukat.

TAKARÉKOS ÜZEM

A Scania Co2ntrol Cup versenyen minden olyan vállalkozás és gépkocsivezető részt vehetett, akinek a járművei rendelkeznek a Scania flottamenedzsment rendszerével, és hozzájárultak ahhoz, hogy alvázszám alapján folyamatosan nyomon kövessék az ezeket a járműveket vezetők teljesítményét, a vezetőket kiértékelő Driver Support alkalmazáson keresztül. Magyarországon közel 900 jelentkező volt, közülük a 8 legjobb csatlakozhat a SDC versenyhez. „Végeztünk egy kutatást, és kiderült: akik részt vettek a megmérettetésen, rengeteg üzemanyagot takarítottak meg a vállalkozásoknak, hiszen az egyik legfontosabb paraméter, amit figyeltünk, az a fogyasztás volt éles fuvarfeladatok teljesítése közben. Úgyhogy érdemes akár háziverseny jelleggel is minden vállalkozásnak hasonlóan gondolkoznia, hiszen ilyen helyzetben a gépkocsivezetők nagyon odafigyelnek például a fogyasztásra is” – ajánlotta Márkus Miklós.