KözútVilág konferencia

Új csúcs a Trieste Marine Terminálon

Új csúcs a Trieste Marine Terminálon

Csaknem 15 százalékos növekedéssel és mintegy 626 ezer TEU forgalommal a Trieste Marine Terminal (TMT) 2018-ban az eddigi legjobb évét zárta a VII-es mólón kezelt konténerek tekintetében. Figyelembe véve a tavalyi volumenbővülést és az idei év első hónapjainak eredményét nagyon úgy tűnik, hogy 2019 is a növekedés éve lesz.

A közép- és kelet-európai forgalmak megerősödése a legfőbb oka a 625 767 TEU-s rekordnak (14,47 százalékos növekedés 2017-hez képest). A TMT rövid távú fejlődési célja, hogy az eddigieknél is nagyobb hajókat fogadjanak (ma már 14 ezer TEU-s hajók is érkeznek) és egyúttal a különböző hajóstársaságok által kínált, egyre elterjedtebb Intramed járatok segítségével növeljék szerepüket a Földközi-tenger térségébe irányuló áruforgalom tekintetében is.

Ugyanígy a TMT új rekordot állított fel a VII-es móló intermodális forgalmában, hiszen tavaly több mint 3 ezer vonat indult útnak és érkezett meg a kikötőbe, kis híján másfélszeresére növelve a 2018-as teljesítményt az előző évihez képest. Az eredmény kiváltója egy jelentős bővülés a közép- és kelet-európai piacon, ahol Ausztria, Szlovákia, Csehország, Németország és kiváltképpen Magyarország vezette a növekedési statisztikát. A vonatok számára elérhető termináli és pályahasználati üzemeltetési helyek bővülése – ami ritkaság az adriai térségben – és a vasúti infrastruktúra kapacitása adta a kulcsát ennek a jelentős növekedésnek, lehetővé téve az operátorok számára, hogy pontos és hatékony szolgáltatást nyújtsanak megrendelőik részére.

Budapest–Trieszt viszonylat

A TMT és a budapesti Mahart Container Center (MCC) között fennálló vasúti kapcsolat állandó növekedése fellendült tavaly: ez a szolgáltatás ugyanis 58 421 TEU forgalommal zárta az elmúlt évet, ami 75 százalékos növekedést jelent 2017-hez képest (ld. a táblázatot. A szerk.). Mint bebizonyosodott, a vasúti szerviz egyik legerősebb eleme a választott alternatív útvonal Ausztrián keresztül (Trieszt–Tarvisio–Villach–Ebenfurth–Sopron–Budapest), hiszen manapság egy megbízható útvonal, amelyet nem érintenek jelentős felújítási munkálatok és vágányzárak, konkrét hozzáadott értéket képvisel az ügyfelek számára, hiszen kielégíti az árutovábbítással kapcsolatos igényeiket.

A trieszti cégcsoport további erőssége a budapesti helyi irodájuk által képviselt kulcsszerepükben rejlik, hiszen az itt dolgozó munkatársak folyamatos napi kapcsolatban vannak a trieszti operatív osztályukkal csak úgy, mint az MCC-vel. Ez teljes mértékben összhangban van a TMT azon politikájával, miszerint a szállítás teljes láncolatát menedzselni kell szoros együttműködésben azokkal a partnercégekkel, amelyeknek ugyanúgy célja az árutovábbítás felgyorsítása és a szolgáltatás magas színvonalának megtartása is.

Év Összes

TEU

Heti járat-

mennyiség

2015*  3 940 2
2016 19 450 akár 5
2017 33 400 akár 9
2018 58 421 akár 14

*2015. május-december

A Trieszti Kikötő is rekordévet zárt

Az egyazon kikötői hatóság alá tartozó Trieszt és Monfalcone kikötői az elmúlt évben rekordmennyiségű árut mozgattak Olaszországban a maguk 67,2 millió tonnájával, amelyből 62,7 millió Trieszthez, 4,5 millió pedig Monfalconéhoz fűződik. A legjobb eredményt a konténeres üzletág érte el: 725 500 TEU-val zárta az évet, ami 18 százalékos növekedés 2017-hez képest (és 49 százalékos 2016-hoz képest).

Ezenfelül pedig Trieszt az elsőszámú olasz vasúti-tengeri csomópont lett, hiszen az elmúlt évben csaknem 10 ezer vonat közlekedett itt (12 százalékkal több, mint 2017-ben), és 2019-re további 10 százalékos növekedést jósolnak. Ebben a szegmensben a kikötői hatóság a környezetvédelmi fenntarthatóságra is fókuszál, hiszen a 2018-ban közlekedő vonatok lehetővé tették, hogy 210 ezer kamiont tereljenek át a közútról.

„A növekedésünket kétségkívül a vasútnak köszönhetjük – mondta a hatóság elnöke, Zeno D’Agostino –, és a kikötő által rögzített számok megerősítik azon döntésünket, amelyet a vasúti infrastruktúra összesen 120 millió eurós fejlesztésének javára hoztunk.” A kikötők mutatói biztatóak az általános áruforgalom tekintetében is, hiszen a hagyományos áruk forgalma 7,3 százalékkal, az ömlesztett áruké pedig 1,6 százalékkal nőtt.

Sajnos egy enyhe (1 százalékos) visszaesés volt tapasztalható a folyékony áruk szállításában és a félpótkocsis RoRo-forgalomban egyaránt, ahol a 299 400 szállított egységgel a forgalom ugyanilyen mértékben csökkent. Ez utóbbi a török líra összeomlásának és ennek következtében az isztambuli export jelentős zsugorodásának tudható be.

Új befektetés, új regionális kapcsolat

Friuli Venezia Giulia tartomány logisztikai vállalatainak szorosabb összefonódását jelentette a közelmúltban létrejött összeolvadás a Trieszti Kikötő és Cervignano szárazföldi intermodális terminál között. Új vasúti szolgáltatások váltak a rendszer részévé, amelyek révén a vasúti kapcsolatok és a regionális logisztikai platformok egyaránt fejlődni tudnak.

Mindeközben a Piattaforma Logistica Trieste nevű projekttel kapcsolatos munka folytatódik, hiszen ez a fejlesztés egy 120 ezer négyzetméter nagyságú új területre fókuszál a kikötőn belül, ahol új vasúti és közúti kapcsolatok, csakúgy, mint a hagyományos áruknak és Ro-Ro hajóknak szánt dokkok is helyet kapnak majd. Ez előreláthatólag még ebben az évben befejeződik.

Végül, de nem utolsósorban néhány hónappal ezelőtt új logisztikai területtel bővült a Trieszti Kikötőhöz közeli, Bagnoli della Rosandra: az Interporto di Trieste SpA 2017-ben vásárolta meg 21 millió eurós beruházással a Wärtsilä Italiától a mintegy 240 ezer négyzetméteres területet (amiből 74 ezer négyzetméter már beépített), amelyre nemrég kiterjesztették a trieszti vámszabad övezetet.

A szomszédos Aquilinia állomáshoz kapcsolódó, közvetlen vasúti összeköttetéssel rendelkező logisztikai platform találóan a „FREEeste” nevet kapta, amely kezdeményezés a vámszabad terület előnyeit kívánja megismertetni a jelenlegi és leendő ügyfelekkel.