A TIMOCOM fuvarozástechnológiai startupból az eltelt két és fél évtized alatt az európai logisztikai szakma egyik legsikeresebb adatspecialistája és IT-vállalata lett, amelyet Magyarországon, Romániában és Bulgáriában immár 25 éve Hock-Ritter Ildikó és csapata képvisel szerződéses partnerként. A TIMOCOM fuvarbörze a legtöbb európai országban piacvezető márka, hazánkban versenytárs nélkül. Jelenleg 6500 cég tartozik az ügyfélkörükbe, csaknem 16 ezer felhasználóval, ami pillanatnyilag még növekszik.
– Miben lett más 1997-ben a Jens Thiermann által létrehozott, saját fuvar- és raktérbörze a piacon addig elérhető platformokhoz képest?
– Az újszerűség az alapötletben rejlik: ő korábbi szállítmányozóként, saját tapasztalatai alapján hozta létre a TIMOCOM-ot, hogy megoldást nyújtson az időigényes analóg keresés problémájára. A TIMOCOM fuvar- és raktérbörze forradalmasította a piacot azáltal, hogy egy olyan egyszerű és hatékony platformot kínál, ahol a fuvarszervezők könnyedén megtalálják a szabad fuvarokat és raktereket.
– Miért éppen Csehországban, Magyarországon és Lengyelországban nyitott irodákat 1998-ban és 1999-ben?
– Akkoriban ezekbe a kelet-európai országokba elkezdett beáramlani a nyugat-európai áru, és a térség gazdaságaiban már érzékelni lehetett egyfajta liberalizációt és gazdasági növekedést. Az itt zajló privatizációk és piacgazdasági reformok az üzleti lehetőségek széles körét nyitották meg, és vonzóvá tették ezt a régiót a külföldi vállalkozások számára. Jens Thiermann felismerte az üzleti potenciált, és úgy döntött, hogy kiterjeszti a tevékenységét. A magyarországi start 1998-ra datálódik, amikor egyéni vállalkozóként kezdtem meg a munkát a TIMOCOM partnereként. A tevékenység 2003-ban érte el azt a volument, amikor megalapítottam a Hock R Kft.-t.
– A cégcsoport fejlődésének mérföldkövei a hazai képviselet történetének is kiemelt állomásai, és a vállalat globális bővülését tükrözik. Ma is úgy érzem, hogy jókor voltunk jó helyen, mert az akkori technológiai fejlődés és a számítógépek elterjedése lehetővé tette, hogy hatékonyan működhessünk. Azóta is kihasználjuk az aktuális lehetőségeket a globális piacon való jelenlétünk növelése érdekében. A hosszú távú sikereink kulcsa véleményem szerint az említett folyamatos fejlesztés és az ügyfélközpontúság. A platform folyamatos korszerűsítésével lépést tartunk a dinamikus logisztikai piaccal, és az ügyfelek igényeit mindenkor figyelembe vesszük, nekik fejlesztünk megoldásokat. Ez a megközelítés biztosítja, hogy mindig versenyképesek maradjunk, és egyedi, hatékony megoldásokat nyújtsunk a logisztikai kihívások kezelésére.
– Milyen innovációkkal teszi a TIMOCOM okossá, biztonságossá és egyszerűvé a logisztikát?
– A felhasználókból álló hálózatunk semleges, ez biztosítja, hogy a TIMOCOM piacterén jelen lévő több mint 53 ezer cég objektív és tisztességes feltételek mellett kössön üzleteket. Ez lehetővé teszi a piaci verseny fenntartását, és minden résztvevőnek egyenlő esélyeket biztosít az új üzleti partnerkapcsolatok kialakításában. A főtevékenységünk, a fuvar- és raktérbörze üzemeltetése mellett küldeménykövetéssel, útvonal- és költségkalkulátorral, különböző interfészekkel és nemzetközi inkasszószolgáltatással kínálunk hozzáadott értéket a közúti fuvarpiacon. Ezekkel az innovációkkal próbáljuk egyszerűbbé tenni a közúti fuvarozók napi rutinfeladatait. A legújabb fejlesztésünk az értékelés funkció, az árajánlatok és a szállítmánybiztosítás. A jelenlegi fókuszunk több területre vetül. Mindenekelőtt tovább fejlesztjük a felhasználóbarát felületet, fokozott figyelemmel az adatbiztonságra és az ügyfelek megbízhatóságára. Ezenkívül a mesterséges intelligencia alkalmazása áll a figyelmünk középpontjában.
– Van-e sajátossága a magyar csapatnak a többi országhoz képest?
– A cégcsoport egészében több mint 650 alkalmazott dolgozik 40-nél is több országból. A magyar képviseleten jelenleg 40-en vagyunk, 3 országra (Magyarország, Románia és Bulgária) kiterjesztve a tevékenységünket. Van olyan kollégám, aki már 20 éve dolgozik velem, de a munkatársaim több mint a fele is immár 10–15 éve van a cégnél, ezért nagy rutinnal felismerik az ügyfelek egyedi kéréseit, személyesen ismerik őket, ami meghatározó többletet ad ahhoz, amit a versenytárs cégek tudnak felmutatni. Habár nem könnyű a mai gazdasági helyzetben az ügyfelek megtartása, mindent megteszünk azért, hogy a munkájukban hatékonyak és ezáltal velünk elégedettek legyenek. Ugyanakkor nagyon sok olyan ügyfelünk is van, akik a kezdetektől „timosok”, és azokkal is kooperálunk a mai napig, akiket az első fuvarszervező éveimben ismertem meg. Úgy gondolom, hogy szolgáltatói és felhasználói oldalon is fontos megmaradni emberként a mai digitális világban, ezért nagyon büszke vagyok a csapatomra, és együtt nézünk a következő 25 évünk elébe!
CÉGTÖRTÉNET
1997 A TC Truck&Cargo® raktér- és fuvarbörzét bevezetik a piacra.
1999 A TIMOCOM Lengyelországban, Csehországban és Magyarországon is rendelkezik telephelyekkel.
2003 A TIMOCOM CashCare kockázatcsökkentő inkasszószolgáltatás megkapja a hivatalos hatósági engedélyt.
2004 Az útvonaltervező és költségszámító TC eMap® platformot bevezetik a piacra.
2006 A TC Truck&Cargo® online verziójával az ügyfelek valós időben tehetnek fel ajánlatokat és köthetnek üzleteket.
2007 A TC Profile® európai online fuvarjegyzék segítségével mindig ellenőrzött új üzleti partnerek találhatók.
2009 A fuvarozási platform bővítése a TC eBid® modullal a hosszú távú tenderkiírásokra specializálódott.
2010 A fuvarpiaci barométer már online is elérhető a sikeres ártárgyalásokhoz.
2011 A 99,91%-os átlagos szerverelérés ellenére a kettős biztonság (tükrözött adatközpontok alkalmazása) mellett döntenek.
2012 Elindul a raktárbörze.
2013 A TC eMap® nyomon követés funkciójával az egyszerre áttekinthető telematikai rendszer fokozza a hatékonyságot és a biztonságot.
2014 Mobil hozzáférés indul a TIMOCOM teljes fuvarozói platformjához.
2015 Megjelenik az üzenetküldő Messenger funkció a platformon.
2016 Elindul az integrált dokumentumkezelő funkció.
2017 A TC Transport Order® bevezetésével tranzakciós platformmá válik a felület.
2018 A TIMOCOM új jövőképpel és küldetéssel (Augmented Logistics) vág bele a jövőbe, és létrejön az első európai intelligens logisztikai rendszer, a Smart Logistics System.
NÉVJEGY
Hock-Ritter Ildikó eredeti szakmája idegenvezető, az ehhez szükséges szervezőkészség és stressztűrő képesség mellett pedig a korábbi németországi évei nyomán a német nyelvtudása is adott volt, amikor egy ismerőse ajánlására kipróbálta magát a szállítmányozásban. Az első perctől kezdve nagy örömmel dolgozott az Atlas-Sped csapatában, majd a Trans-Spednél Debrecenben. Nagyon élvezte a pörgést, amit a szakma adott, később hivatalosan is megtanulta a fuvarszervezést. „A mai napig szívesen emlékszem azokra a nevekre a regiszteres füzetből, akikkel akkor együtt raktuk meg a kamionokat. Nagyon sokukkal a mai napig jó szakmai, illetve baráti kapcsolatban vagyok” – teszi hozzá.
1997-ben érdeklődtek nála a TimoTranstól, a TIMOCOM GmbH anyacégétől, akivel akkor együtt dolgoztak, hogy ismer-e valakit, aki szívesen kimenne hozzájuk, Düsseldorfba dolgozni. „Magamat javasoltam, mert a cég is szimpatikus volt, és mindig szerettem a kihívásokat. Megszerveztem az egyik kamionunknak a düsseldorfi lerakós fuvart, és az akkori főnököm, Konyári Antal lehetővé tette, hogy felüljek a sofőr mellé, és megnézzem a kinti céget. Nagy élmény volt így az interjú, mivel a cég tulajdonosa személyesen jött értem az egyik parkolóba – és azóta is egy jó csapat vagyunk, bár azóta már kicsit más felállásban” – emlékszik a kezdetekre.
1998-ban a németek gazdaságilag még elég kockázatosnak találták Kelet-Európát, ezért nem leányvállalatot alapítottak Magyarországon, hanem a képviseletükkel egyéni vállalkozóként bízták meg Ildikót. 2003-ban elérte azt a nagyságot a bevétel és az alkalmazotti állomány, hogy a könyvelője javaslatára cégformát váltottak, kft.-vé alakultak.