A trieszti és a monfalconei kikötők, valamint a hozzájuk kapcsolódó szárazföldi terminálok integrált logisztikai hálózata

A trieszti és a monfalconei kikötők, valamint a hozzájuk kapcsolódó szárazföldi terminálok integrált logisztikai hálózata

A trieszti kikötő két európai közlekedési folyosó kereszteződésében fekszik, így a vasúti és közúti kapcsolatai több irányba is rendelkezésre állnak. Az Adria északi csúcsán két jelentősebb, egymással együttműködő olasz kikötő van, Trieszt és Monfalcone, amelyek szolgáltatásait 4 további szárazföldi terminál (dry port) egészíti ki. A részletekről Walter Gregori, a Freight Forwarding & Logistics Association Port of Trieste & Friuli Venezia Giulia főtitkára tartott előadást a Szállítmányozás 2024 konferencián.

A kikötők tulajdonosa az állam, de a terminálokat már magáncégek üzemeltetik koncessziós szerződések alapján. Magyarországon közülük a VII-es mólón üzemelő Trieste Marine Terminal (TMT) a legismertebb, ahol a konténerforgalom nagy része bonyolódik. Ennek kapacitása 900 ezer TEU évente, míg 2023-ban a forgalma 743 ezer TEU volt, tehát igen jó kihasználtsággal működik. Innen Olaszország mellett további 5 országba közlekednek konténervonatok, köztük a legtöbb Magyarországra, Budapestre, ahová heti 16 alkalommal indul vonat. Emellett jelentős az osztrák, dél-német, cseh és szlovák forgalom is.

A TMT sokat tett a vasúti részarány növeléséért, ami a 2016-os 33 százalékról 2023-ra 53 százalékra nőtt. 2016-ban még csak 19 450 TEU-t fuvaroztak Trieszt és Budapest között vasúton, tavaly már 71 549-et. E sikerhez az kellett, hogy a vonatok Trieszt és Budapest között Ausztrián át közlekedjenek, ami ugyan távolságban hosszabb, de kapacitásban jobb útvonal, így importban megbízhatóbban alakul a versenyképesnek mondható 21,5 óra, exportban 29,5 óra körüli a menetidő. A TMT-nek egy dedikált kereskedelmi irodája is van Budapesten, ahol magyar nyelven is tudják segíteni az üzleti partnereket.

Egy másik nagyon fontos szereplő a trieszti kikötőben az V-ös és VI-os mólókat üzemeltető DFDS SAMER. Ez egy dán hajóstársaság és egy olasz cég együttműködésének gyümölcse. Ők a RoRo-forgalomra specializálódtak, azaz fogadnak mindenféle gumikerekes szállítójárművet elsősorban Törökország, Görögország és Egyiptom felől. E terminálról is van lehetőség intermodális fuvarozásra, a rendszeres járatok félpótkocsikkal rakottan Ausztriába, Németországba és Luxemburgba közlekednek.

Nemcsak a magyar kormány döntött úgy, hogy terminált nyit Triesztben, hanem a Hamburgi Kikötő, a HHLA is. A németek egy többcélú terminált üzemeltetnek, amit az elmúlt négy évben rendkívül gyorsan fejlesztettek. Így a konténerek és félpótkocsik (RoRo) mellett sokféle árut tudnak rakodni és tárolni. A kikötő jövője szempontjából fontos, hogy minél több szolgáltatónak minél többféle szolgáltatása legyen elérhető, mert csak így tud a kikötői közösség gyorsan reagálni a változó igényekre. Nemrég e terminálon 44 ezer tonnányi magyar rendeltetésű alumíniumszerkezetet kezeltek.

A Trieszttől 25 kilométerre fekvő monfalconei kikötő legnagyobb terminálüzemeltetője az FHP, amely a legnagyobb olasz, nem állami tulajdonú infrastruktúra-üzemeltető cégcsoport része. Az FHP Monfalcone Port évi 3 millió tonna árut kezel, ahol az átrakáson kívül tárolási, fuvarozási, árukezelési és egyéb további logisztikai szolgáltatások is elérhetőek. A túlsúlyos és/vagy túlméretes rakományok kezelésében is otthon vannak. A kikötő jó vasúti kapcsolattal rendelkezik, de főleg egyes cégek megrendelésére közlekednek innen irányvonatok.

Szárazföldi terminálból több is van a régióban. Egyikük az Interporto di Trieste, amely egész közel, mindössze 7 kilométerre van Trieszttől, és főként raktározási és gyártási tevékenységekre koncentrál. Cerviganoban egy vasúti rendező pályaudvar található, és elsősorban a vasúthoz kapcsolódó logisztikai szolgáltatások érhetőek el. A szlovén határon lévő Gorizia terminál pedig afféle puffere a trieszti konténertermináloknak. Egyrészről a kikötőből hoznak át ide konténereket kiszállítás előtt, vagy itt tárolják őket behajózás előtt. Ezenkívül a közúti logisztikai szolgáltatásaik is erősek, illetve rendelkeznek 112 ezer négyzetméternyi raktárkapacitással.

A trieszti kikötőnek még mindig él a szabadkikötő státusza, ami számos versenyelőnnyel járhat a vámkezelésben, az áruk tárolásában. Erről a kikötői vámügynökségek tudnak bővebb információval szolgálni, illetve a kikötőben érdekelt logisztikai cégek szövetségéhez is lehet fordulni, amelynek tagjai között vannak terminálüzemeltetők, szállítmányozók, vámügynökök, vasútvállalatok is – összesen mintegy 100 fő.