Szállítmányozás 2024 konferencia

Teljesen eltűntek a magyar piacról a körben fizetett fuvarok – interjú Kurucz Tamással, az STI Hungary Kft. operációs menedzserével

Teljesen eltűntek a magyar piacról a körben fizetett fuvarok – interjú Kurucz Tamással, az STI Hungary Kft. operációs menedzserével

A logisztikai ágazatot a korábbi években a világjárvány, az utóbbi időszakban pedig az orosz–ukrán háború állítja kihívások elé. Hogy ezek milyen hatással vannak a magyar piac működésére, arról a hőmérséklet-kontrollált áruk logisztikai szolgáltatójának képviselőjével beszélgettünk.

– Milyen volt a tavalyi év az STI Hungary számára? 

– Összességében elmondható, hogy 2022 üzletileg sikeres volt a társaságunk számára. A korábban a tulajdonosokkal közösen meghatározott pénzügyi célokat minden hátráltató körülmény ellenére sikerült elérnünk. Vállalatunk működését is erősen érintette az infláció, a rezsiköltségek emelkedése és az üzemanyagár-robbanás. Gondolok itt akár a szolgáltatóink által velünk szemben támasztott mihamarabbi reagálásra a piaci körülményekre vagy a saját munkavállalóinkra, akiknek terheit a vezetőség a rendelkezésre álló források maximális kihasználásával csökkentette. Tavaly jelentős figyelmet fordítottunk még a szervezetünk fejlesztésére, mivel az elmúlt néhány évben a munkavállalói létszámunk dinamikusan emelkedett. A korábban ránk jellemző családias légkör fenntartásának érdekében elindítottunk egy szervezetfejlesztési folyamatot, amihez külső szakértő segítségét kértük. Ezzel a célunk többrétű volt: egyrészt szerettük volna az új munkavállalók integrációját segíteni, másrészt céloztuk még a jelenlegi munkavállalóink megtartását, és nem utolsósorban vonzó munkaadóként szerettük volna pozícionálni a vállalatunkat a piacon. Eszköz nélküli szállítmányozó lévén az operatív oldalon a kapacitáshiányra a dedikált (charter) flottánk számának növelésével reagáltunk. Az alvállalkozóinkkal pedig partneri viszonyon alapuló, hosszú távú együttműködésre törekszünk.

– Milyen kihívásokkal szembesül a logisztika ebben az évben?  

– A nemzetközi fuvarpiac a korábbi évekhez hasonlóan indult az idei első néhány hétben, majd hirtelen olyan mértékű visszaesés, fuvarhiány következett be a piacon, amit legutóbb a világjárvány első hullámában tapasztaltunk. Ez az állapot sajnos még jelenleg is tart. A korábban említett kapacitáshiányra történt reagálásunk, miszerint növeltük a dedikált flottánk méretét, most hátrányosan érint minket, és az első félévben a piaci elemzők nem várnak érdemi javulást ezen a téren. Ugyanakkor tekintettel arra, hogy a tevékenységünk hőmérséklet-kontrollált áruszállításra fókuszál, bizakodva várjuk az elkövetkező hónapokat annak reményében, hogy a friss-áru-export mihamarabb elindul Magyarországról, ezzel enyhítve a közúti piacon uralkodó volumenhiányt. A legnagyobb kihívásnak azt gondolom erre az évre, hogy ennek az iparágnak meg kell találnia a szolgáltatók és az árutulajdonosok, ügyfelek között azt az egyensúlyi helyzetet a szolgáltatási árakban, ami lehetővé teszi a fenntartható működést minden érintett fél számára.

– Tapasztaltak-e valamilyen visszaesést az ügyfeleik aktivitásait illetően a magas energiaárak miatt?  

– Mindenképpen. Hogy ez kizárólag a magas energiaáraknak vagy az általános gazdasági helyzetnek és a magas infláció okozta nehézségeknek is köszönhető, azt nem tudom megmondani. Ugyanakkor az elmúlt időszakban azt tapasztaljuk, hogy a szektor minden szereplője sokkal nagyobb figyelmet fordít a működési költségeinek csökkentésére és a folyamataik optimalizálására. Ezt tesszük mi is: folyamatosan figyeljük a munkahelyi környezetünket, és nyitott szemmel járva keressük a fejlesztési lehetőségeinket. Hogy egy valós példát mondjak az ügyfelek aktivitását illetően: a piacról szinte teljesen eltűntek az úgynevezett „körben” fizetett fuvarok, míg korábban gyakran tapasztaltuk a karácsony előtti kritikus időszakban is.

– Milyen trendek jellemzik jelenleg a logisztikát?

– Általános trendnek a logisztikai ágazatban egyértelműen a digitalizálást említeném meg. Vállalatunk már előrehaladott fázisban van, számos folyamatunk már digitalizált formában zajlik. Középtávú célunk, hogy a teljes ügyviteli rendszerünk és a munkafolyamataink földrajzi helyzettől függetlenül bárhonnan elvégezhetőek legyenek. Ebben a törekvésben a központi (németországi) irodánk informatikai részlege és néhány helyi szolgáltató támogatása segíti a fejlesztéseinket.

– Hogyan hatnak a geopolitikai folyamatok a közúti áruszállításra?

– Természetesen érzékelhető a háború hatása, jelentős piacok estek ki egyik napról a másikra mind megbízói, mind pedig szolgáltatói oldalon. Sajnos az oroszországi irodánk is „áldozatul” esett, a moszkvai kollégáink már más cég neve alatt folytatják a tevékenységüket, ugyanakkor a munkakapcsolatunkat továbbra is fenntartjuk velük. A saját hazai helyzetünket szerencsésnek mondhatom, mivel sem megbízói, sem pedig szolgáltatói oldalon nem vagyunk közvetlenül érintettek a fennálló helyzet miatt.

– Ön szerint milyen intézkedésekkel lehetne segíteni a hazai logisztikai iparágat?  

– A szektor küzd a kékgalléros munkaerő hiánya miatt. Ez természetesen nem helyi, magyar sajátosság, hanem európai jelenség, ami Nyugatról gyűrűzött, gyűrűzik át Kelet felé. Mindannyiunk felelőssége, hogy a munkavállalók és a fiatal munkakezdők számára vonzóvá tegyük a logisztikát, a fizikai munka anyagi és erkölcsi elismerésével, a munkakörülmények érdemi javításával. Meglátásom szerint állami támogatás nélkül a versenyszféra önmagában nem elég erős ezt megvalósítani.

– Milyen fejlesztéseket tervez idén az STI Hungary?

– A fent már említett folyamatos digitalizálási törekvéseink mellett automatizáljuk egy belföldi gyógyszeripari partnerünk elosztási feladatait tervező folyamatokat. A projekt már a végső fázisban jár; úgy gondoljuk, hogy legkésőbb már a nyári időszakban az új program segítségével fogjuk tervezni és optimalizálni a belföldi járatainkat. Partnereink rendelkezésére áll már az „STIlive” nevű online elérhető felületünk, amit szintén a digitalizálási trendeknek megfelelően fejlesztett és fejleszt folyamatosan a központi informatikai részlegünk. Ezen a platformon érhető el partnereink számára számos összefoglaló táblázat (dashboard), szállítmánykövetési adatok (beleértve pozíciót és szükség esetén hőmérsékleti értékeket is), számlázási és még megannyi adminisztratív és operatív információ.

 

CÉGNÉVJEGY

Az STI története az 1980-as évek elején kezdődik, amikor megalakult az első STI-vállalat Németországban. Akkoriban az STI (Deutschland) GmbH feladata az előszállítási feladatok megszervezése volt a HAVI Logistics számára, fő ügyfelük, a McDonald’s ellátási láncát támogatva, annak érdekében, hogy minden áru az elvárt állapotban érkezzen meg a rendeltetési helyére. A kezdeti sikerekre építve az 1990-es években további irodákat nyitottak Európában, többek között Franciaországban, Skandináviában, Lengyelországban és Olaszországban. A 2000-es évek elején Oroszországban, Spanyolországban és Magyarországon terjeszkedtek, 2009-ben pedig megalakult az STI Freight Management GmbH holdingtársaság, amelynek részvényesei a HAVI Global Logistics GmbH és a Martin-Brower UK Holdings (Ltd.).

Ma az STI Freight Management Európa egyik vezető hőmérséklet-kontrollált áruszállítással és tárolással foglalkozó logisztikai szolgáltatója, a romlandó élelmiszeripari termékek szállításától az óceánjárók ellátásán keresztül az érzékeny gyógyszeripari termékek biztonságos továbbításáig. A globális vállalat kiterjedt hálózata mind a 9 országban közös stratégia és egységes modell alapján működik, munkáját harmonizált minőségi követelmények, szállítmányozási folyamatok, logisztikai szoftverek (Transport Management System, TMS) és informatikai platformok segítik. Mindez lehetővé teszi, hogy az egész kontinensen átívelő állandó minőséget biztosítsanak a termékek továbbításához. Jelenleg több mint 250 alkalmazottat foglalkoztatnak 13 helyszínen.

 

Aranyi Péter