Szállítmányozás 2024 konferencia

Személyre szabott megoldások versenyképes árakkal – beszélgetés Oravecz-Jászi Istvánnal, a Scan Global regionális vámigazgatójával

Személyre szabott megoldások versenyképes árakkal – beszélgetés Oravecz-Jászi Istvánnal, a Scan Global regionális vámigazgatójával

A Scan Global áruforgalmának jelentős részét a harmadik országos áruforgalom teszi ki, így alig van olyan folyamat, amiben a vámcsapat nem vesz részt. A szállítmányozási részlegük export- és importszállításainak vámkezelését szinte kizárólag házon belül végzik, és a raktárlogisztika üzletág vámraktári feladatait is ők látják el.

– Hogyan épül fel a vámosztály a Scan Globalnál?

– Jelenleg csaknem 10 fős csapattal mű-ködünk, a folyamataink rendkívül össze-tettek, az ellátási lánc folyamatos kiszolgálása ugyanakkor megkívánja a gyors reakciót. Egy szállítmányozócégnél a vámfeladatok teljesítése nem napi 8 órás tevékenység, így a munkaidőn túli és hétvégi munkavégzés további kihívások elé állít. A munkaköröket igyekszünk úgy elosztani, hogy kreatív, támogató legyen, ugyanakkor viszonylag egyenletesen terhelje a csapatot, amelynek folyamatos fejlesztése – csakúgy, mint a tudásuk bővítése – elengedhetetlen.

– Hozott-e változást az osztály életében az Ön év elejei kinevezése?

– A közép-kelet-európai régió Scan Global irodáinak vámtevékenységét támogatom januártól regionális vámigazgatóként. Természetesen a pluszfeladatok miatt kevesebb idő jut az itthoni kollégákra, de az elmúlt hónapok azt igazolták, hogy a felépített rendszerünk jól működik. Igyekeztünk úgy kialakítani a belső folyamatainkat, hogy mindenre legyen forgatókönyv, és mindenki önállóan tudjon dolgozni akkor is, ha valamelyik szomszédos országban vagyok. Ebben a szakmában persze nagyon nehéz csak sablonok alapján működni, sokszor rögtönözni kell, de nagyon jó és elhivatott szakembereink vannak. Ilyen csapattal nem okoz fennakadást a regionális feladatkör.

– Mi jelenti most a legnagyobb kihívást az Önök számára?

– A Scan Global egy dinamikusan fejlődő vállalat, így az elsődleges kihívás mindig az, hogy a munkamennyiség növekedése ellenére az elvégzett munka magas szakmai színvonalát tartani tudjuk. Az utóbbi időszak váminformatikai fejlesztései szintén tartogattak extra feladatokat, és véleményem szerint ez nem lesz másképp az új modulok (eVÁM AES, NCTS 5. fázis) bevezetésekor sem. A munkaerőpiac helyzetéből adódó kihívásokkal mi is szembesülünk, talán soha nem volt még ennyire nehéz megfelelő szakembert találni. Úgy gondolom, hogy a munkavállalóknak legalább annyira fontos a munka és a magánélet megfelelő egyensúlya, a komfortos munkakörnyezet és az otthoni munkavégzés lehetősége, mint az anyagi jellegű juttatások. Ezeket szem előtt tartva nekünk eddig mindig sikerült a megfelelő kollégákat megtalálni.

– A napi operációs feladatokon kívül nyújtanak-e csak vámügynöki szolgáltatást ügyfeleknek?

– Az elmúlt évek kitartó munkájának köszönhetően 10-nél több olyan ügyfelünk van, aki csak a vámügynöki szolgáltatásunkat veszi igénybe, és azon dolgozunk, hogy ez az ügyfélkör növekedjen. Nagyrészt normál kiviteli és behozatali vámkezeléseket végzünk, de van olyan megrendelőnk is, akinek aktív feldolgozás eljárásban nyújtunk teljes körű szolgáltatást. A napi feladataink között szerepel az adómentes termékimport vámeljárás és ökológiai termékek behozatalához kapcsolódó ügyintézés is. Alapvetően szinte semmilyen megkeresésre nem mondunk nemet elsőre, mindig megvizsgáljuk, hogy az adott feladat teljesíthető-e a vonatkozó jogszabályok betartásával. Személyre szabott megoldásokat alakítottunk ki az ügyfeleink számára versenyképes árakkal, és bízom benne, hogy mindegyik megbízónk elégedett a munkánkkal.

– Milyen fejlesztések, digitális alkalmazások szolgálják az ügyfeleket a vámeljárásokban?

– Már évekkel ezelőtt eljutottunk oda, hogy gyakorlatilag „papírmentesen’’ elvégezhető egy vámkezelés, elmondhatjuk, hogy minden folyamatunk automatizált. Azoknál az ügyleteknél, ahol nagy mennyiségű adatot kell feldolgozni, egy megfelelő vámszoftver használata sok értékes időt takarít meg mindenkinek. Igyekszünk az adminisztratív terhet a digitalizáció segítségével feldolgozni, ezzel tehermentesítve az értékes szakképzett munkaerőt.

– Mennyire támogató a hazai hatóság a speditőrökkel szemben?

– Több mint 20 éve dolgozom szállítmányozó vállalatoknál vámterületen, azt tapasztaltam, hogy a magyar vámhatóság szemlélete alapvetően támogató. Az ország több régiójában üzemeltetünk vámraktárakat és végzünk vámkezeléseket napi szinten, és úgy látom, hogy minden vámhivatal maximálisan segítőkész. Természetesen a mi oldalunkon is úgy kell megközelíteni a közös munkát, hogy segítsük egymás folyamatait és igazodjunk a helyi sajátosságokhoz. Az utóbbi időben volt lehetőségem betekinteni más EU-tagállamok nemzeti vámszabályaiba, az egyes vámhatóságok szigorúbb vagy éppen megengedőbb elvárásaiba. Elfogultság nélkül mondhatom, hogy a hazai hivatali rendszer messze kitűnik mind a szakmai kompetencia, mind a támogatás szempontjából.

– Miben látja e zárt világú szakma szépségét?

– Ez egy összetett és nehéz szakma sok adminisztrációval, jogszabályi korlátokkal és egyre rövidebb határidőkkel. Ha valakit személyiségéből adódóan ezek a dolgok nem nyomasztanak, hanem motiválnak, valamint hajlandó folyamatosan fejlődni és alkalmazkodni a változásokhoz, akkor szinte garantált a sikerélmény.