Szállítmányozás 2024 konferencia

Magyar speditőr toplista 2021

Magyar speditőr toplista 2021

A 2021-es év a „visszapattanás” éve volt, amit hiánygazdaság (nyersanyaghiány, egyre nagyobb energiahiány és tengeri kapacitáshiány egyaránt) jellemzett. A szállítmányozói szakmának főleg ez utóbbi hatás kezelése kötötte le a figyelmét, a tízszeresére drágult konténerfuvarozás sosem látott ugrást hozott az árbevételben. A toplistás cégek 44,4 százalékkal számláztak többet, mint a járvány első hullámaival terhelt 2020-as évben. Ez az 5,5 százalékos infláció melletti bakugrás az eredményre is átragadt, amely 33,8 százalékkal nőtt, és ez 4,59 százalékos árbevétel-arányos marzsnak felel meg. Körkép a hazai szállítmányozócégek tavalyi teljesítményéről.

A 2021-es speditőr toplista első része ide kattintva tölthető le!

A 2021-es speditőr toplista második része ide kattintva tölthető le!

Szinte hihetetlen, hogy a Kühne + Nagel behozhatatlannak tűnő előnyét két cég is „csettintésre” ledolgozta. A Samsung SDS Global SCL Hungary árbevétele több mint duplájára nőtt egyetlen év alatt, alulról közelítve a 100 milliárd forintot. Mindezt ráadásul egyetlen gyár logisztikai kiszolgálásával érte el a szakmai nyilvánosságban nem igazán jelen lévő társaság.

A második helyezett HTNS Hungaryről még ennyi sem tudható bizonyossággal, csak az, hogy egy dél-koreai logisztikai szolgáltató leányvállalatáról van szó. A 23. helyen álló, kínai hátterű FSK L&S Hungary megháromszorozta az árbevételét egy év alatt. Nekik még angol nyelvű honlapjuk sincs, csak kínai.

Ugyancsak „furcsa” szereplője toplistánknak a 13. helyre felugró, árbevételét kilencszeresére növelő Grain Compass Szállítmányozó Kft. Az egy ukrán (odesszai) férfi tulajdonában lévő társaság további különlegessége, hogy a kiváló eredményt egyetlen alkalmazott nélkül érte el – bár ebben az évben így is elköltöttek személyi költségekre 72 millió forintot, szemben a két évvel ezelőtti nullával.

A listáról hiányzik a NIPPON EXPRESS GmbH Magyarországi Fióktelepe, amely lapzártánkig nem adta le a beszámolóját és a Cargoe GmbH & Co KG Magyarországi Fióktelepe, mely cég bútorok házhozszállítását végzi Magyarországon és Ausztriában. Vélhetően szerepelhetne rajta az MTLB MÜLLER Kft. és a SYNCREON TECHNOLOGY HUNGARY Kft., mert jó eséllyel elérték a listára kerüléshez idén szükséges 2,3 milliárd forintos árbevételt; tavaly még 1,8 milliárdnál húztuk meg a határt nagyjából ugyanennyi cég szerepeltetéséhez.

Az árbevételi határ el nem érése miatt két régi, jól ismert cég is kiesett a listáról: a METCOSPED árbevétele 2,7 milliárd forintról 924 millióra csökkent (de legalább nyereséges maradt), a PLIMSOLL Zrt. 1,82 milliárdról 1,93 milliárdra nőtt ugyan, de 182,3 millió forint adózás előtt vesztesége lett (az üzemi eredménye ugyanakkor még plusznullás volt).

A toplistás cégek együttesen 367,4 milliárd forinttal növelték az árbevételüket, amelynek kétharmadát 9 cég hozta össze, amelyek egyenként is kétszámjegyű milliárddal növekedtek. A bődületes növekedésből a DSV Solutions Hungary mellett „csak” két, az ukrán–magyar vasúti határforgalomban érdekelt cég, az Ukrailtrans és a KELET-TRANS nem tudta kivenni a részét és szenvedett el milliárd feletti visszaesést. A KELET-TRANS árbevétele 14 milliárd forinttal csökkent, ami magyarázható is a speciális, vadkeleti viszonyokkal abban a térségben.

A toplistás cégek 2021-ben 1194 milliárd forintos árbevétel mellett 54,8 milliárd forint eredményt termeltek, ami 13,8 milliárd forinttal múlja felül ugyanezen cégeknek az előző évi összeredményét (2020-ban 826,6 milliárd forint volt az árbevételük, és 40,9 milliárd az eredményük). Az eredménye 39 cégnek csökkent, de veszteséget mégis mindössze 6 cég termelt. A bevételarányos eredménye 13 cégnek volt 10 százalék feletti, közülük 4-nek pedig 20 százalék feletti.

A toplistás speditőrcégeknél 10 261 főt foglalkoztattak tavaly, ami 137 fővel kevesebb az egy évvel korábbinál. Az „átlagos” speditőrcég havonta 658 931 forintot költött egy-egy munkavállalóra. Ez 9,61 százalékkal magasabb, mint a 2020-as átlagráfordítás, vagyis az ebben az iparágban dolgozóknak ezúttal infláció felett nőtt a jövedelme.

 

Andó Gergely