Nem lehetett különösebb panaszra oka a szállítmányozó szakmának 2019-ben sem, a toplistás cégek átlagosan 8,64 százalékkal tudták növelni árbevételüket, igaz, némileg csökkenő jövedelmezőség mellett. Így 100 forint bevételből átlagosan 4,08 forint maradt adózás előtti eredményként a kasszában, szemben az egy évvel korábbi 4,54-gyel – derül ki a Magyar speditőr toplistából.
A Magyar speditőr toplista táblázatai ide kattintva érhetőek el!
A tavalyi évről szeptember végéig kellett közzétenniük a cégeknek az éves beszámolót. Sajnos néhány szereplő november közepéig sem tett eleget ennek, emiatt nem szerepel a toplistán – zárójelben a 2018-as helyezésükkel – a Syncreon Hungary (9.), a CEVA Logistics Hungary (22.), a CEVA Contract (55.), a Logwin Air+Ocean Hungary (58.) és a Syncreon Technology Hungary (100.).
Módszertani okból nem szerepel a Waberer’s Network, amelynek számai a közúti toplistában szerepelnek az anyacégnél. Az árbevétele csökkenése miatt lekerült a toplistáról az Eurosped Vámlogisztikai Zrt., amely tavalyelőtt még 9,63 milliárd forintos árbevételével 23. helyezett volt, tavaly azonban már csak 947 milliós értékben számláztak. A Ghibli Cross Border Supply Chain új cégként volt 2,36 milliárdos árbevétellel a 2018-as toplista 81. helyezettje, ám az árbevétele 691 millió forintra esett vissza, és veszteséggel zárt. A DOMINÓ Logistic (89.) 1,14 milliárd forintos tavalyi árbevételével már ért listás helyezést.
Az árbevétel 7 toplistás cégnél csökkent milliárdos nagyságrendben. Az Ukrailtrans Trade and Logistic közel 3,9 milliárdos visszaesését talán a KELET-TRANS 2000 rekordmagas, 13,9 milliárd forintos növekedésével együtt kell értelmezni, hiszen mindketten elsősorban az ukrán–magyar vasúti forgalomban érdekeltek. Az utóbbi cég a tavalyi listán még 43. helyezett volt, most a 12.!
A Dunaferr házi speditőrének, az ISD PORTOLAN-nak a 2,8 milliárd forintos visszaesése mögött az áll, hogy a cég tevékenységét több lépcsőben az anyacégbe szervezték. A MULTICONT és a Flash Europe Hungary pedig a jelentős árbevétel-csökkenés ellenére is kiemelkedő (7 százalékos, illetve 7,65 százalékos) árbevétel-arányos eredményt tudott elérni. Szinte minden ötödik toplistás cég képes volt milliárdos mértékben növelni az árbevételét, az Euromar Shipping Agencynek pedig úgy sikerült az igen előkelő 35. helyre ugrania, hogy csak 2019. február 21-én alapították meg a Trieszten keresztüli konténerforgalom szervezésére.
Veszteséges 6 cég volt a toplistások közül, és közülük is csupán a Quehenberger Logistics HU két egymást követő évben. A toplistások közel felének, 48 cégnek csökkent az eredménye 2019-ben. E cégek együttesen 5,8 milliárd forinttal kerestek kevesebbet, mint egy évvel korábban. Azonban a 60 eredményesebb cég együttesen csak 5 milliárd forinttal keresett többet a bázisévnél, ráadásul közülük a legsikeresebb is csupán 517 millióval tudta az eredményét javítani. A cégek háromnegyedének az eredményváltozása nem haladta meg egyik irányba sem a 100 millió forintot. 10 százaléknál nagyobb árbevétel-arányos eredményt 8 cég ért el, ami náluk nem kiugró, már 2018-ban is hasonló arányban voltak e cégek jövedelmezők.
A toplistás cégek összesített árbevétele (728,6 milliárd forint) 58 milliárddal múlta felül az előző évit. A főtevékenységként spedíciót végző cégek közül 606 adott le lapzártánkig legalább 100 millió forintos árbevételt elérő beszámolót – együttesen 916 milliárd forintról. Így a toplistás cégek együttesen 80 százalékos arányt képviselnek.
A foglalkoztatottak száma egy év alatt 306-tal 12 923-ra nőtt a toplistás cégeknél, ami 2,43 százalékos bővülésnek felel meg. Ez idén is alatta maradt az árbevétel-növekedés arányának, vagyis a szállítmányozás hatékonysága nő. Egy munkavállalóra havonta, átlagosan 495 ezer forintot költöttek a cégek, ami kb. 280 ezer forintos nettó fizetésnek felel meg (béren kívüli juttatások nélkül). Ez az összeg 9,14 százalékkal múlja felül a 2018-as átlagkeresetet.