Magyar speditőr toplista 2018: korábban elképzelhetetlen magasságban a Kühne + Nagel

Magyar speditőr toplista 2018: korábban elképzelhetetlen magasságban a Kühne + Nagel

A fuvarozók stagnálása mellett a toplistás speditőrök – akikre ma talán már jobban illik a logisztikai szolgáltatók elnevezés – 2018-ban jelentős mértékben, 10,8 százalékkal tudták növelni árbevételüket. Ami ennél is jobb hír, hogy az eredményességük is javult 27 százalékkal. E piaci trend jelentős részben köszönhető a piacvezető Kühne + Nagelnek, amelynek árbevétele – 11,6 milliárd forintos növekedéssel – 50,5 milliárdra nőtt, 1,7 milliárd forintos eredménynövekedés mellett.

A speditőr toplista e linkre kattintva érhető el!

A toplistás speditőrök személyi és anyagi jellegű ráfordításainak táblázata e linkre kattintva érhető el!

A toplista szereplői közül 24 cég volt képes legalább 1 milliárd forinttal növelni az árbevételét tavaly. A Kühne + Nagel mellett kiemelkedik a mezőnyből a HTNS Hungary 5,3 milliárdos, a Syncreon Hungary 4,9 milliárdos és a Rail Cargo Logistics – Hungaria 4,6 milliárd forintos növekedése.

A legnagyobb árbevételcsökkenést a Waberer’s Network szenvedte el, 3,9 milliárdos a visszaesésük. Velük ellentétben a mindössze kétfős P.K.P. Hungária és Szolgáltatási Kft. szinte el is tűnt a piacról, 2018-ban már csak 45 millió forintos bevételük volt, míg egy évvel korábban 2,3 milliárd. Hasonló a VÁM és VÁM Kft. piacvesztése is: ők 1,6 milliárdról 341 millióra csökkentek, 4 fő helyett csak 2-t foglalkoztatva.

A toplistás cégek 740 milliárd forintos árbevételt értek el együttesen 2018-ban, míg a legalább 100 millió forint árbevételt elért, szállítmányozási főtevékenységű 624 vállalat együttes árbevétele 952 milliárd forint volt – tehát a toplistán szereplő cégek adják a komolyan vehető cégek árbevételének közel 80 százalékát.

A toplistás piaci szereplők úgy számláztak megbízóiknak 69,7 milliárd forinttal többet tavaly, mint egy évvel korábban, hogy a létszámuk mindössze 3,7 százalékkal nőtt (együttesen 15 134 főt foglalkoztattak). Egy munkavállalóra tavaly havonta átlagosan 457 ezer forintot költöttek a toplistás cégek, 10,3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Így az egy főre eső árbevétel – 6,8 százalékos növekedéssel – 48,9 millió forintot tett ki ebben a körben.

2018-ban 13 olyan cég volt a főtevékenységként a szállítmányozást megadott, beszámolót is leadott 1036 cég között, amely 1 millió forintnál többet költött havonta egy-egy (vagy az egyetlen) munkavállalóra; 500 ezer forintnál többe 207 cégnél került egy átlagos munkavállaló; de 94 olyan is akadt, ahol ez az érték a 100 ezer forintot sem érte el, további 168-nál 200 ezer alatt maradt ez az összeg. Tavaly 330 cég esetében csökkent az egy főre eső havi humánköltség, míg 600 cégnél volt mód a kifizetés növelésére.

Lapzártánkig nem adott le a 2018-as évről beszámolót a Flash Europe Hungary és a Panalpina Magyarország, pedig vélhetően helyük lenne a toplistán. Az utóbbi cég ugyanezért már a tavalyi listánkon sem szerepelt, pedig 10,7 milliárd forintos 2017-es árbevételével a 18. helyre került volna. A Panalpina idén a DSV-vel egyesül, a két cég együttes árbevétele 30 milliárd forint feletti, ami a toplista második helyére is elegendő lehet.

A jövedelmezőség szempontjából a piaci trendekkel rendre ellentétes beszámolót leadó CEVA Logistics-nek a CMA CGM lett az új tulajdonosa, amely hajóstársaság itthon 300 millió forintos árbevételű céggel és 24 munkatárssal van jelen. A két magyarországi CEVA cég együttesen 1,9 milliárdos veszteségről számolt be, az egy évvel korábbi 704 milliós mínusszal szemben. Ez a veszteség azonban jól láthatóan nem az alaptevékenység okán keletkezik, hiszen a CEVA Logistics árbevétele tavaly is felülmúlta az anyagjellegű és személyi kiadásokat. A CEVA mellett a Raben Trans adózás előtti eredménye negatív még tartósabban és jelentősebb összegben, de az árbevételét ez a cég is növelni tudta.

A toplistás szereplők árbevétel-arányos eredménye 3,82 százalékos lett, ami nem tekinthető kiemelkedőnek; a javuló számok ellenére továbbra is éles verseny és alacsony marzs jellemzi a spedíciót.